Annons

Mitt objektiv gnisslar

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielSthlm

Medlem
Jag har en sprillans ny D80 som jag tog med mig ut en kort sväng igår.

Efter en kort stund i kylan började det att gnissla när jag använde autofokus och autofokus verkar inte fungera ordentligt. Låter som ljudet kommer från objektivet. Ljudet kvarstår idag. Så känslig kan väl inte kameran vara för kyla?

Vad kan ha hänt, är det inlämning till service som gäller?
 
Antar att du har 18-70 objektivet? Objektivet ska klara -20 utan problem, det gjorde mitt igår kväll.

Kräv ett låneobjektiv av handlaren och/eller mycket snabb service. Har man köpt en ny kamera så ska den fungera direkt.
 
Jag har 18-135. Lämnade in objektivet direkt till Nikon i Stockholm igår och krävde att få det utbytt. Får väl se vad de säger...
 
Samma sak här!

Hejsan Daniel!

Jag är sugen på att höra hur detta utvecklar sig,för jag har precis samma erfarenhet. Fick min D80, med 18.135-zoomen, i tisdags och efter en kort sväng ute i lördags så började det låta om objektivet och det vill inte längre hitta fokus.

Det var kanske -2 ute, så det borde inte handla om temperaturen?

Hade också lämnat in det direkt hos Nikon om jag bara bott i Stockholm, men det är en bit att köra från Göteborg, tyvärr. Så jag får la skjuta in mig på återförsäljaren, antar jag.
 
Samma skit med mitt objektiv, ett 18-135. Köpte kameran i december och fick den utbytt mot en ny pga pixelfel. Så händer detta nu efter knappt två månader. Man blir så trött. Det får nog bli ett extra objektiv framöver så att man inte står helt handfallen om något skulle hända igen med något av objektiven.
 
Jag ringde till Nikon och krävde ett låneobjektiv, vilket jag fick. Fick ett brev igår som sa att de ska reparera mitt objektiv och väntar på en reservdel, vet inte hur lång tid detta kommer att ta. Så länge jag har låneobjektivet är det väl ok + att jag har köpt ett par nya objektiv.

Men man undrar ju över kvaliteten... och att få det reparerat känns inte kul när det är sprillans nytt. Ska ringa imorrn och försöka få ett nytt istället.
 
Jag tror de är inte skyldidga att ge ett nytt objektiv, men de måste åtgärda felet.
Min Nikon 18-200VR precis kommit fram till Nikon i Solna för zoom-krypning. Jag föredrar att de reparerar den istället för en ny glugg. Med nytt riskerar man att få felet igen, medan med ett reparerat objektiv är chanserna goda att inte få samma fel igen. At de skulle klanta till med reparationen tror jag är risken minimal. Det enda problemet kan vara att det tar tid innan man får tillbaka sin älskling. För min 18-200 älskar jag mer än kitobjektivet och saknar det redan.
//Fredrik
 
Zoomproblem? No!

Har kört min 18-135:a i fyra månader på min D-80 utan mankemang, bl.a. 1000 bilder i USA i nov. Men man blir ju lite orolig!
 
mitt objektiv gör också ett ljud när den fokuserar men jag har för mig att jag hade de från början .. inte helt säker ..
ska försöka spela in de och lägga ut som mp3 ..
se om nån av er känner igen den
 
ok jag har spelat in lite ljud som objektivet ger ifrån sig ..


den första här är då jag fokuserar på objekt som befinner sig på olika avstånd
(håller kameran vid micken och fokuserar på ett objekt sen vänder kameran och fokuserar på annat
håller på så ett tag)
(obs vid 4 sek. så stöter jag till micken lite)
http://hem.bredband.net/paulmi3/different-objects.wav

den andra här är bara en liten snutt
jag har locket på och låter den fokusera
går väl hela vägen ut och in (linsen där inne)
http://hem.bredband.net/paulmi3/in-out.wav

jag har ingen aning hur mycket det ska låta från ett objektiv
 
Fick status idag på servicen på mitt objektiv som skickades till Nikon för två veckor sedan. De väntar på en reservdel som troligen kommer till Holland under denna vecka. Man blir ju så trött! Då har jag säkert inte mitt objektiv ens nästa vecka. Skulle inte förvåna mig om de låter skiten ligga öppnat så att det tränger in en jävla massa damm i objektivet till råga på allt. Så att man får skicka iväg det igen.

Det är sannerligen inte kul att vara av med sina grejor så förbannat länge.
 
Nills skrev:
Och inte bra för Nikons rykte att deras bemötande och service beskrivs på detta sätt.

Absolut inget fel på deras bemötande enligt min mening. Kundservicen fungerar perfekt. Dock är det ju lite dåligt att de inte har reservdelar till ett fel som vart och varannat objektiv får. Tiden det tar att få ett fel avhjälpt tycker jag är alldeles för lång. Även om de haft reservdelen hemma så hade det ju tagit minst två veckor, kanske tre, att få objektivet reparerat. Det är alldeles för lång tid. Fast jag är ju inte så säker på att andra märken är snabbare. Dock har jag ingen erfarenhet därvidlag.
 
Någon som fått sitt objektiv efter reparation? Fick just besked om att mitt är färdigt och att jag förhoppningsvis får det i veckan. Tjoho!
 
Fick också svar från Nikon igår, men tolkade svaret "Ditt objektiv har blivit utbytt och ett nytt kommer att skickas till dig" som att man valt att inte reparera utan byter det mot ett (annat) sprillans nytt. Vilket iofs inte förklarar varför man väntat på reservdelar i ett par veckor, men...
Återkommer när jag fått det och vet säkert.
//Jocke
 
Fick mitt idag. Det visade sig att de bytt det också mot ett nytt. Tydligen hade det tagit för lång tid att få reservdelarna så att de bestämde sig för att byta ut objektiven. I samband med detta dök reservdelarna upp men de fullföljde ändå bytet och använder de reparerade objektiven till utlåning vid reparation.
 
neoD80 skrev:
vad var de för fel med era gluggar ?

denna diskussionen har tagit sån tid nu hehe

Tydligen bytte de magnetläsare och magnetremsa till autofokusmotorn. Dock fick jag som sagt ett nytt objektiv istället. Det nya känns lite mer välbyggt än det andra och fokuseringsringen känns betydligt bättre och inte alls sladdrig som den var på det andra objektivet. Dock tycker jag att jag upplever autofokus som långsam. Vet inte om det beror på att jag kört 50/1,8 senaste månaden men å andra sidan tyckte jag att det objektivet kändes en aning långsamt jämfört med mitt gamla 18-135. Vet snart varken ut eller in. Helt klart är att det skiljer lite väl mycket på olika objektiv av samma modell.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.