Annons

Mitt foto i en internet-annons

Produkter
(logga in för att koppla)

humppa

Medlem
Jag fotograferar ett elitfotbollslags matcher och vi har kommit överens om att de ska användas på deras hemsida. Nu hittade jag en annons på lokaltidningens hemsida, för en derby-match som laget ska spela.
Detta känns inte riktigt rätt dels för att de inte frågat om det går bra. Och dels för att vi kommit överens om att de ska användas enbart på deras hemsida.
Vad tycker ni att jag ska säga till dom...?

Ja, skicka en räkning. Sen kan vänta på nästa uppdrag... länge.
Helt klart har de gjort fel. MEN, börja med att starta en dialog.
Om folk ändå tog sig tid att diskutera och förstå varandra skulle man kunna lösa så mycket. Slå en signal till klubben och sen till tidningen och snacka om läget. Det tror jag du kommer så mycket längre på. Du är ju uppenbarligen inget ägg och tar snygga bilder, börja med en dialog så tror jag du får ut mer av det än om du bara skickat en faktura.
Vore det inte gott om de ringde dig nästa gång och frågade om du inte kunde slita med dig kameraväskan och fixa lite bilder åt dem?

//Fredrik

Ja, skicka en räkning. Sen kan vänta på nästa uppdrag... länge.
Helt klart har de gjort fel. MEN, börja med att starta en dialog.
Om folk ändå tog sig tid att diskutera och förstå varandra skulle man kunna lösa så mycket. Slå en signal till klubben och sen till tidningen och snacka om läget. Det tror jag du kommer så mycket längre på. Du är ju uppenbarligen inget ägg och tar snygga bilder, börja med en dialog så tror jag du får ut mer av det än om du bara skickat en faktura.
Vore det inte gott om de ringde dig nästa gång och frågade om du inte kunde slita med dig kameraväskan och fixa lite bilder åt dem?

//Fredrik

Jag har en väldigt bra dialog med klubben, så detta kan nog vara bästa vägen att gå tror jag. Man kan ju alltid flika in att: "Jo, du vet att jag skulle kunna ta ut så här mycket för den bilden..."

Du ser, du har redan en öppning. Spinn vidare på den. Sen kan du givetvis flika in lite opretentiöst att även om du inte lever på det så kostar foto si och så mycket. Och sen kan du klargöra fördelarna med att i fortsättningen anlita dig eftersom du känner till både klubben och sporten. Rätt som det är så betalar sig nästa uppgradering.

Lycka till!

//Fredrik

Du ser, du har redan en öppning. Spinn vidare på den. Sen kan du givetvis flika in lite opretentiöst att även om du inte lever på det så kostar foto si och så mycket. Och sen kan du klargöra fördelarna med att i fortsättningen anlita dig eftersom du känner till både klubben och sporten. Rätt som det är så betalar sig nästa uppgradering.

Lycka till!

//Fredrik

Underbart Fredrik!
Du fick mig på bättre humör också... Tack för det!

Visst är det så att du lär inte någon någonting genom att hugga huvudet av dem :)
Alltid en balansgång det du råkat ut för, men ödmjukhet brukar löna sig i längden.

ja ja ja .. skicka en räkning som alla säger ..var en riktig tjurget, vissa tänker inte på att saker påverkar längre fram.

Ring upp dom förklara läget som någon sa, kom överens om ett pris som är ok för er båda och vipps så kan du ha ett par jobb till hos dom eller andra ställen.

Många på denhär sidan är väldigt snabba med att döma och vara pengagamar för minsta lilla, sen att det är lilla lisa 11 år som har gjort fel så ska det ändå skickas fakturo, sätt dit dom jäklarna bara.

Visst om det är Aftonbladet eller dyl som verkligen vet om hur det ligger till och har gott om stålars, men här ska det alltid jagas febrilt.

Ochi det här fallet är det faktiskt inte klubben i sig du ska ta upp detta med utan tidningen i fråga då det är dom som har använt din bild utan ditt tillstånd.

Tror inte att det handlar så mycket om pengar utan att rätt skall vara rätt. Vanligt hyfs. Om folk frågade först så skulle dylikt vara löst innan det blev ett problem. Sen vet man ju inte om tidningen har frågat klubben och de har sagt ok.

Ochi det här fallet är det faktiskt inte klubben i sig du ska ta upp detta med utan tidningen i fråga då det är dom som har använt din bild utan ditt tillstånd.

Visst kan tidningen ha varit slarvig med att kolla om det finns rättigheter att publicera bilden. Men min erfarenhet är att när man gör det (från tidningens sida) så
kan man allt för ofta få svaret att "det är inga problem".

Frågade vid ett tillfälle efter en publicering om personen som hade lämnat bilder verkligen var den som hade tagit dem själv (några foton var dock hans egna). Först hade han nämligen sagt just: Inga problem. Vid den upprepade frågan sa han: Nä, men det spelar ingen roll.

Lycka till!

//Fredrik

Jag pratade med klubben idag och dom hade ingen aning om detta. Dom hade inte skickat någon bild till tidningen, vilket även framgick i ett mejl som klubben vidarebefordrade till mig där tidningen tre dagar efter publicering frågade om det var okej...
Jag mejlade tidningen och skrev vad jag tyckte om deras tillvägagångsätt. De erbjöd sig att ta bort annonsen och att jag skulle återkomma med eventuellt ersättningskrav. Eftersom jag känner att klubben(som jag önskar all framgång) kanske tjänar på att ha annonsen kvar, sår sa jag att den kan vara kvar, men att jag återkommer om ersättningskrav. Det är nämligen inte första gången denna tidning struntar i överenskommelser...
Vad kan vara rimligt att begära i ersättningskrav, tro...?

Ravestream det är så här att tidningarna gör detta här hela tiden, de publicerar bilder som de inte har rättigheter till och sedan är det upp till fotograferna själva att höra av sig, det har hänt mig ca 5 gånger. Därför skrev jag skicka räkning. Det behöver inte betyda att tidningen betalar utan att man sätter igång en process och har bilden redan publicerats ja då skall fotografen ha betalt oavsett vad och det är tidningen som skall betala inte klubben. Sedan får klubben betala tidningen om tidningen anser att klubben gjort fel.

Det är kanske inte lätt när man inte vet hur det fungerar. Fotografen äger alltid rättigheterna till sina bilder om inget annat angets.

Tidningarna publicerar hundratals bilder varje vecka och många bilder slinker förbi kollen.

Ravestream det är så här att tidningarna gör detta här hela tiden, de publicerar bilder som de inte har rättigheter till och sedan är det upp till fotograferna själva att höra av sig, det har hänt mig ca 5 gånger. Därför skrev jag skicka räkning. Det behöver inte betyda att tidningen betalar utan att man sätter igång en process och har bilden redan publicerats ja då skall fotografen ha betalt oavsett vad och det är tidningen som skall betala inte klubben. Sedan får klubben betala tidningen om tidningen anser att klubben gjort fel.

Det är kanske inte lätt när man inte vet hur det fungerar. Fotografen äger alltid rättigheterna till sina bilder om inget annat angets.

Tidningarna publicerar hundratals bilder varje vecka och många bilder slinker förbi kollen.

Jag pratade med klubben igår och dom hade ingen aning om detta. Dom hade inte skickat någon bild till tidningen, vilket även framgick i ett mejl som klubben vidarebefordrade till mig där tidningen tre dagar efter publicering frågade om det var okej...
Jag mejlade tidningen och skrev vad jag tyckte om deras tillvägagångsätt. De erbjöd sig att ta bort annonsen och att jag skulle återkomma med eventuellt ersättningskrav. Eftersom jag känner att klubben(som jag önskar all framgång) kanske tjänar på att ha annonsen kvar, sår sa jag att den kan vara kvar, men att jag återkommer om ersättningskrav. Det är nämligen inte första gången denna tidning struntar i överenskommelser...
Vad kan vara rimligt att begära i ersättning, tro...?

Jag pratade med klubben igår och dom hade ingen aning om detta. Dom hade inte skickat någon bild till tidningen, vilket även framgick i ett mejl som klubben vidarebefordrade till mig där tidningen tre dagar efter publicering frågade om det var okej...
Vad kan vara rimligt att begära i ersättning, tro...?

Svårt att säga hur mycket du skall ha betalt men är det en annons då skall du lägga på alla omkostnader först och sedan är det inte den vanliga publicerings taxan den brukar ligga på mellan 550-750 beroende på tidningar. Kolla med denna prisguide från Svenska fotografers förbund. http://www.sfoto.se/grafik/generella/sff_prisg_2009.pdf

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar