Annons

Mitt första bröllopsjobb

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag ska fota mitt allra första bröllop nu om några veckor. Och jag kan säga att jag behöver all hjälp och tips som jag kan få. Jag är en fritidsfotograf och har inte så mycket tillbehör till kameran.
Jag har en Canon EOS 400D med 18-55mm. Och sen ett Sigma 70-300mm.
Ge mig gärna lite tips för att lyckas :)

Besök kyrkan och provfota någon som agerar brudpar. Träna att hålla kameran stilla och ställ in på central fokuspunkt så du kan bestämma var skärpan ställs. Skruva upp ISO till 800 och se om det räcker för att du skall hålla kameran stilla. Glöm Sigman inomhus. Träna, träna, träna. Det ger resultat och självförtroende.
Plåtar du med automatik använd AV läget och ställ in på största bländare.
Kan du låna ett ljusstarkare objektiv vore det bra.
Ta många bilder och håll ett öga på resultatet.
Gå in i kyrkan med fullt minneskort och laddat batteri.
 
Om ett brudpar ställer upp på sådana premisser... vem i hvete skulle vilja plåta dom?

Kanske är det någon släkting? Aja, lycka till Wictoria :)

Det där är en fråga om personlighet hos oss amatörfotografer.

Vissa är opportunister och omedvetna risktagare, kanske naiva.
Vissa är opportunister och medvetna risktagare.

Jag tror mig tillhöra den senare kategorin.
För att särskilja mig från första gruppen och överlåta risktagandet till beställaren, så kör jag med "ni tar en risk", "chansen att misslyckas är 50%", "jag ska inte kunna hållas skyldig". Denna marknadsföring funkar förmodligen bara så länge inte pengar är inblandade och beställaren (nära vän el familj) insisterar.
 
Jag har fotat vid några bröllop (under vigsel och bröllopsfest) men de riktiga bröllopsbilderna har tagits av riktiga forografer. Två hus, ljusstarkt objektiv av bra kvalite, minneskort/film i tillräcklig mängd och lite till, batterier, men stressa inte upp dig. Jag har vid ett par tillfällen haft en kamera fast uppställd snett framifrån som fjärrutlösts av en medhjälpare, på det sättet behöver jag inte visa mig för att få bilder på brudparet framifrån.Råformat + bästa jpeg rekommenderas. Canons utsnittsmätning brukar fungera bra och är inte lika svår som den snäva spotmätningen.Använd inte automatiskt val av fokuspunkt, det kan ställa till det. För själva fotandet och förberedelserna har jag väl inget att tillägga till vad andra redan nämnt, det skulle i så fall vara att inte glömma själva kyrkan (om det nu är i en kyrka) och andra miljöbilder. Glöm inte heller de olika funktionärerna, präst, kantor, etc. Hur lätt eller svårt det är att kunna förflytta sig utan att störa beror ju på lokalens beskaffenhet, åter detta att vara tidigt på plats. Vid råformat är det ju ingen katastrof om vitbalanser står fel men för jpeg gäller det att inte glömma ställa om mellan inom o utomhusbilderna om nu inte autoläget används. Om du använder blixt, tänk på att förblixten för blixtexponeringsmätningen, oj vilket långt ord, mycket ofta får folk att blinka, utlös den först med ,på Canon, *-knappen vänta så ett"ögonblick" innan bilden tas. Lycka till, du verkar ju vara medveten om vad du ger dig in på.

Tack så jättemycket för tipsen :)
Nja, det får vi se hur det går sen på bröllpet, men har förstått att det är riktigt svårt!!
 
Har också varit i din sits...

Jag fick äran att fota en av mina närmsta vänner och hennes man för någon månad sedan.

De gifte sig i trädgården hemma (de bor på landet och har en stooor tomt)
Jag hade min canon 400D och 18-55 objektiv på.
vi är mycket nöjda med resultatet, både jag och brudparet.

Mina tips:

*Ha någon som hjälper till (såg att någon mer tipsade om det) man flyttar på sig och det kan vara skönt att tex slippa tänka på kameraväskan (i mitt fall hängde den på min makes axel och han var nära mig hela tiden)

*Kolla upp innan hur det ser ut i omgivningarna

*Prata mycket med brudparet om vilka bilder de vill ha och var de vill bli fotade.


Jag tror att en av mina fördel låg i att jag kände mitt brudpar väldigt väl. Jag behövde inte "regisera" dem utan de gjorde själva det de kände för och jag kunde koncentrera mig på att trycka på kmeraknappen. Jag fotade med M-inställningen hela tiden (den jag känner mig mest hemma med).

andra kul tips:
* Ge ett barn en kamera (kompakt är ju det bästa) min dotter (6 år) hade vår kompaktkamera och tog flera jättefina bilder från ett perspektiv som man som vuxen oftast missar. (Hon är van vid att använda kameran) Och folk blir inte så uppstolpade när det är ett barn som fotar ("de kan ju liksom inte fota")
* Är det ett mer framåt och påhittigt brudpar GLÖM INTE HOPP bilder :D eller något annat kul påhitt!

Jag önskar dig lycka till! Det är en ära att få ett sådant här uppdrag och man gör så gott man kan. Har brudparet nu valt detta alternativ så är de också medvetna om sitt val och vad det innebär! Min man och jag valde att fota hos en yrkesfotograf och vi är inte så nöjda med de bilderna, så man kan aldrig vara säker på vad man får.

// Malin
 
Ett intressant o tänkvärt inlägg från Malin här. Brudparet är nog ganska spända under bröllopet och en "proffsfotograf" kan öka på spänningen ännu mer om han/hon inte också är en duktig psykolog. En god vän bakom kameran har nog en mer lugnande verkan.
Det ska väl inte heller vara omöjligt att få låna lite utrustning som saknas i den egna väskan, men se till att bli bekant med den innan.
Lycka till, det kommer säkert att gå bra.
 
Jag fick äran att fota en av mina närmsta vänner och hennes man för någon månad sedan.

De gifte sig i trädgården hemma (de bor på landet och har en stooor tomt)
Jag hade min canon 400D och 18-55 objektiv på.
vi är mycket nöjda med resultatet, både jag och brudparet.

Mina tips:

*Ha någon som hjälper till (såg att någon mer tipsade om det) man flyttar på sig och det kan vara skönt att tex slippa tänka på kameraväskan (i mitt fall hängde den på min makes axel och han var nära mig hela tiden)

*Kolla upp innan hur det ser ut i omgivningarna

*Prata mycket med brudparet om vilka bilder de vill ha och var de vill bli fotade.


Jag tror att en av mina fördel låg i att jag kände mitt brudpar väldigt väl. Jag behövde inte "regisera" dem utan de gjorde själva det de kände för och jag kunde koncentrera mig på att trycka på kmeraknappen. Jag fotade med M-inställningen hela tiden (den jag känner mig mest hemma med).

andra kul tips:
* Ge ett barn en kamera (kompakt är ju det bästa) min dotter (6 år) hade vår kompaktkamera och tog flera jättefina bilder från ett perspektiv som man som vuxen oftast missar. (Hon är van vid att använda kameran) Och folk blir inte så uppstolpade när det är ett barn som fotar ("de kan ju liksom inte fota")
* Är det ett mer framåt och påhittigt brudpar GLÖM INTE HOPP bilder :D eller något annat kul påhitt!

Jag önskar dig lycka till! Det är en ära att få ett sådant här uppdrag och man gör så gott man kan. Har brudparet nu valt detta alternativ så är de också medvetna om sitt val och vad det innebär! Min man och jag valde att fota hos en yrkesfotograf och vi är inte så nöjda med de bilderna, så man kan aldrig vara säker på vad man får.

// Malin


Tack så jättemycket för tipset :)
 
Hej

Jag är en glad amatör som har fotat 7 bröllop nu. Alla är kompisar.
Det är inte så svårt som alla säger. Risken är inte 50 % att misslyckas. Du måste bara ha koll på dina prylar. Du bör ha fotat en del innan så du kan din kamera mer än auto läget.

Lite Tips på vägen:
* Jag brukar kräva 1,5 h med brudparet själva så att jag har tid att fota.
* Glöm inte ändra ISO när du lämnar kyrkan
* Det brukar gå ung 8 GB minne på en session
* Reka området innan.
* Skriv ner alla "måste" bilder du tänker ta. Det är lätt att glömma.
* Ha med en polare som fungerar assisstent, jag har med min fru.
* Fota Raw
* Ta MÅNGA bilder, släng alla dåliga. JAg tar runt 600-800 bilder och sparar 40.
* Lite på dig själv. Var inte för nervös. Det som är lite lurigt och du bör tänka på är att han är svart och hon är vit, så ha koll på histogrammet.

http://www.vvsmatslindblom.se/johan

Lycka till.

/johan
 
Hej

Jag är en glad amatör som har fotat 7 bröllop nu. Alla är kompisar.
Det är inte så svårt som alla säger. Risken är inte 50 % att misslyckas. Du måste bara ha koll på dina prylar. Du bör ha fotat en del innan så du kan din kamera mer än auto läget.

Lite Tips på vägen:
* Jag brukar kräva 1,5 h med brudparet själva så att jag har tid att fota.
* Glöm inte ändra ISO när du lämnar kyrkan
* Det brukar gå ung 8 GB minne på en session
* Reka området innan.
* Skriv ner alla "måste" bilder du tänker ta. Det är lätt att glömma.
* Ha med en polare som fungerar assisstent, jag har med min fru.
* Fota Raw
* Ta MÅNGA bilder, släng alla dåliga. JAg tar runt 600-800 bilder och sparar 40.
* Lite på dig själv. Var inte för nervös. Det som är lite lurigt och du bör tänka på är att han är svart och hon är vit, så ha koll på histogrammet.

http://www.vvsmatslindblom.se/johan

Lycka till.

/johan

Jag hoppar in här för jag står in för samma utmaning som trådstartaren. Hoppas det e okej!

Jättefina bilder Johan! Riktigt proffsiga för o va en "amatör" :)
Jag e oxå en amatör som blivit tillfrågad om att fota kompisars bröllop, redan den 6:e januari så det e ont om tid o reka och få tips o råd och öva, öva, öva. Dessutom bor bröllopsparet i Australien, men ska gifta sig i Malmö, så jag vet inte om vi hinner träffas innan.
Jag har läst era råd o försöker o ta till mig så mycket som möjligt.
Jag har dock några funderingar kvar.

Johan: Får man fråga vad du har tagit betalt av dina kompisar?

- Använder ni stativ eller kör ni mest på frihand?

- Jag har en Nkon D60 och "bara" mitt kitobjektiv 18-55. Jag har funderat länge på att köpa ett fast 50 mm 1,8 men de e så dyra om man ska ha ett med autofokus i objektivet eftersom det inte finns i kamerahuset på den modellen. Så jag känner att jag inte har haft råd. Men nu känner jag att jag bör ha det till bröllopsfotograferingen. Bör jag det?

- Jag ha fått tips om att ha ett gråkort, e det nödvändigt eller klarar man sig utan?

- Måste man ha ett extra batteri?

- Räcker det med ett 8 G minneskort?
 
Jag brukar rekommendera frihand. Stativ gör det krångligt att flytta på sig diskret och snabbt. En del brukar rekommendera enbensstativ, men jag tycker även det är för bökigt. Det är inte alltid man vill fotografera från samma höjd.

Ett ljusstarkare objektiv än kitobjektivet lär du behöva, speciellt i Januari!

Gråkort är ingen nödvändighet som jag ser det. När man står i kyrkan och plåtar har man inte riktigt tid med något annat än att plåta i.a.f. som jag ser det.

Man bör inte bara ha ett extra batteri (helst flera), man bör även ha en extra kamera. Vad händer om kameran går sönder mitt under bröllopet? Flera minneskort är också en bra idé, vad händer om det enda minneskortet där alla bilderna ligger går sönder eller tappas?
 
En grej som ofta glöms bort, även i denna tråd:

Det är när får fotografen något att äta? Ofta blir man bortglömd som fotograf. Eller så känns det pinsamt att fråga, eller så hinner man helt enkelt inte med. Om man nu skulle plåta hela vigseln och festen.

Jag har plåtat strax över 50 bröllop och jag har alltid någon påse med godis/frukt + vattenflaska i min närhet. Behåll skärpan med en lagom hög blodsockernivå!
 
Bra synpunkt Adam, stämmer bra att man sällan kommer ihåg att påpeka det!

Och så är det ju, att fotografen ofta "glöms bort". Att ha något bra blodsockerhöjande är inte fel!
 
Johan: Får man fråga vad du har tagit betalt av dina kompisar?
Ingenting har jag tagit, alla har däremot givit vad dom tyckt det varit värt.

- Använder ni stativ eller kör ni mest på frihand?
Bara frihand.

- Jag har en Nkon D60 och "bara" mitt kitobjektiv 18-55. Jag har funderat länge på att köpa ett fast 50 mm 1,8 men de e så dyra om man ska ha ett med autofokus i objektivet eftersom det inte finns i kamerahuset på den modellen. Så jag känner att jag inte har haft råd. Men nu känner jag att jag bör ha det till bröllopsfotograferingen. Bör jag det?
Ja det tycker jag. Jag har tre objektiv jag växlar mellan. 50/1.8, VR70-300/4.5, 18-70/3,5. Vidare är det bra med en extern blixt.

- Jag ha fått tips om att ha ett gråkort, e det nödvändigt eller klarar man sig utan?
Har jag aldrig haft.

- Måste man ha ett extra batteri?
Ja det tycker jag, även en extra kompakt kamera är bra att ha. (ifall din kamera går sönder.

- Räcker det med ett 8 G minneskort?
Ja, dock hade jag valt att ha två kort. Jag har 4x2MB detta för att miska risken att tappa kort.


MVH
Johan
 
Ingenting har jag tagit, alla har däremot givit vad dom tyckt det varit värt.


Bara frihand.


Ja det tycker jag. Jag har tre objektiv jag växlar mellan. 50/1.8, VR70-300/4.5, 18-70/3,5. Vidare är det bra med en extern blixt.


Har jag aldrig haft.


Ja det tycker jag, även en extra kompakt kamera är bra att ha. (ifall din kamera går sönder.


Ja, dock hade jag valt att ha två kort. Jag har 4x2MB detta för att miska risken att tappa kort.


MVH
Johan

Tack för alla snabba svar!

Då ska jag googla fram bästa pris på objektiv, batteri och minneskort!
Nån som har köpt begagnade objektiv nån gång? Bra, dåligt? Tips på var isf?
 
Ta många bilder och försök att variera vinklar etc så att inte alla bilder ser lika ut.
Försök att tänka att nästa bild ska bli bättre än den innan och se till att göra ditt absolut bästa. Kom ihåg att detta är din hobby och något som du tycker är kul.
Lycka till!
 
Man gör ju hur man vill, men jag har alltid 2 extra batterier till kameran (eller fler). Blixten har sina egna.

Jag råkade utför ett batteri som bara "dog" en gång på ett uppdrag. Inget bröllop, men ändå. Det var fint vid laddnigen, men sedan bara dött då jag skulle byta. Kortslutet, kanske?

Skit samma - lös problemet = ha mer än ett av allt.

Minneskort = alltid mer än vad du tror dig behöva.

På den analoga tiden fick plötsligt brudparet för sig att det skulle plåtas div. gruppbilder, betydligt fler än vad som var planerat. Som tur var hade jag 20 rullar film mer än vad som var planerat att gå åt, så jag klarade mig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.