Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mitt dcraw-tillägg

Produkter
(logga in för att koppla)
Roligt att du engagerar dig i open source-programvara! Själv var jag tvungen att byta från Linux till WXP för att jag behövde Capture One och Photoshop CS. Trivdes bättre förut, WXP har en del egenheter...

Om jag har förstått det hela rätt är väl dcraw en linjär raw-konverterare? Precis det behövs i följande artikel, som kanske kan vara av intresse: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hybrid-conversion.shtml. Men den har du säkert redan sett...

niklasl skrev:
Roligt att du engagerar dig i open source-programvara!
Fast det är inte min huvudtanke - drivkraften ligger i att bygga ett bildhanteringssystem för just mig själv som är så automatiserat som möjligt.

Om jag har förstått det hela rätt är väl dcraw en linjär raw-konverterare?
Det är inte konverteringsprogrammet som är linjärt, det är bilddatat. Och det som är linjärt är förhållandet mellan lagrad siffra och ljushet i motivet. Mer om det här.

Precis det behövs i följande artikel, som kanske kan vara av intresse:
Tack för tipset (jag hade inte sett artikeln). Tyvärr har författaren ingen bra koll på vad han skriver. Canons FVU ger inte större omfång när man väljer linjärt än vid normal konvertering (även om han upplevt det så). För att komma åt de 100% av omfånget han skriver om så får ingen vitbalansskalning göras - och den går inte att stänga av i FVU.

Då jag inte har nån bra fungerande kompillator för Windows ännu vore jag mycket tacksam om du ville dela med dig av exe-filen för dcraw :)

Jag har tyvärr inte heller någon bra kompilator för Windows (än). Jag har använt gcc i Cygwin.

Nytt program - "RAWdemo"

Nu har jag satt ihop ett program (kräver Microsoft Access) som fick namnet RAWdemo med tanken att det ska visa på hur en råfil fungerar. Jag använde mig av samma artikeladress som ovan, dvs. http://www.fotosidan.se/doc.htm/3119

Än har ingen annan än jag testat det - och bara på en dator (Windows ME).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar