Annons

Mitt andra bröllop - priser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrskenet

Aktiv medlem
Hej! Jag har precis fotograferat mitt andra bröllop.
Eftersom jag är ny på bröllop så fotograferade jag givetvis gratis och har redigerat 154 bilder som dom har i ett eget album på min hemsida.
Frågan är nu vad ska jag ta för en CD-skiva med alla bilder på? Om dom nu vill ha det vill säga...

Här är en blogg jag skrivit om fotograferingen med några bilder så ni får se hur dom ser ut:
http://www.lubellfoto.se/2012/08/30/bröllop!-11532417

Nu vet jag själv av misstag jag gjort i den här fotograferingen, tex inte bara öva utefotografering när åska och hagel höll oss kvar i kyrakn. Sen skulle jag givetvis använt blixten inne i kyrkan när jag tog bilderna efter vigseln... Tur att man lär sig av misstagen iaf! =)

Så min andra fråga är, kan jag ta betalt för min tredje bröllopsfotografering och isf hur mycket? Om det skulle bli någon sådan.

Tack på förhand för hjälpen!
/Lina

Har ni inte kommit överens om ett pris innan bröllopet skulle jag ge dem en skiva gratis eftersom du erbjöd dig att fota dem gratis. Bäst är att komma överens om priset innan så det inte blir några missförstånd. Annars skulle du kanske sagt att du kan fota dem gratis och tagit fram en prislista för ev framkallning som brudparet fick se i god tid i förväg,så de vet vad de betalar för.

I framtiden vet jag inte,utgå från dig själv och vad du tycker din tid och arbete är värt. sen är det upp till brudparen att avgöra om de tycker det är är ett pris och en kvalitet på kortet som motsvarar deras förväntningar.

Hej! Jag har precis fotograferat mitt andra bröllop.
Eftersom jag är ny på bröllop så fotograferade jag givetvis gratis och har redigerat 154 bilder som dom har i ett eget album på min hemsida.
Frågan är nu vad ska jag ta för en CD-skiva med alla bilder på? Om dom nu vill ha det vill säga...

Här är en blogg jag skrivit om fotograferingen med några bilder så ni får se hur dom ser ut:
http://www.lubellfoto.se/2012/08/30/bröllop!-11532417

Nu vet jag själv av misstag jag gjort i den här fotograferingen, tex inte bara öva utefotografering när åska och hagel höll oss kvar i kyrakn. Sen skulle jag givetvis använt blixten inne i kyrkan när jag tog bilderna efter vigseln... Tur att man lär sig av misstagen iaf! =)

Så min andra fråga är, kan jag ta betalt för min tredje bröllopsfotografering och isf hur mycket? Om det skulle bli någon sådan.

Tack på förhand för hjälpen!
/Lina

Om brudparet var medvetna om att du skulle ta betalt så ska du givetvis ta betalt. Att säga hur mycket du ska ta betalt är dock omöjligt utan att veta hur din affärsidé ser ut och vilka omkostnader du har.

Liksom Emelie är inne på, så skulle jag inte sätta priset utifrån att det är första, andra eller hundrafemte bröllopet utan göra en värdering av vad du tycker att din arbetstid och arbetsinsats är värd. Det kan ju vara bra att fota något bröllop gratis, eller flera om du känner att det behövs, för att få lite träning och fina bilder att visa för framtida kunder.

En modell skulle kunna vara att bestämma dig för ett grundpris som inkluderar ett visst antal bilder till brudparet - som är lågt nog för att inte avskräcka, men högt nog för att det ska räknas som jobb (alltså värt den tid du lägger ner). Sedan kan du sälja extra bilder för ett förmånligt pris till brudparet eller utskrifter till släktingar etc, som en extrainkomst som inte kräver väldigt mycket extraarbete.

Det jag sagt till det här brudparet är att jag gärna fotograferar gratis och tycker de sedan att bilderna blir bra, så är dom välkomna att köpa bilder eller CD-skiva av mig. Bruden säger att hon är väldigt nöjd med bilderna, vilket känns som den bästa betalning man kan få! :)

Priser har vi som sagt inte diskuterat alls, men dom har kvar prislistan från när jag fotograferade deras barn i studion. Där tar jag 20 kr per bild för en CD. Men det blir ju lite dyrt i det här fallet... ;)
Däremot kan jag hålla samma priser på utskrifterna.

Priser har vi som sagt inte diskuterat alls, men dom har kvar prislistan från när jag fotograferade deras barn i studion. Där tar jag 20 kr per bild för en CD. Men det blir ju lite dyrt i det här fallet... ;)

20 kronor per bild är dyrt? Hur mycket tid lägger du på varje bild?

Det jag sagt till det här brudparet är att jag gärna fotograferar gratis och tycker de sedan att bilderna blir bra, så är dom välkomna att köpa bilder eller CD-skiva av mig. Bruden säger att hon är väldigt nöjd med bilderna, vilket känns som den bästa betalning man kan få! :)

Att ta 20 kronor per bild skulle innebära en kostnad på drygt 3.080 kr (inkl. moms gissar jag). Det är verkligen inte mycket pengar för ett normalt bröllop och den arbetstid sådana kräver.

20 kronor per bild är dyrt? Hur mycket tid lägger du på varje bild?

Ja du, tog väl två veckor att redigera deras bilder... Men då har jag familj med småbarn och hus att sköta samtidigt, så inte många timmar per dag jag får för mig själv vid datorn! :)
Men jag skulle inte kunna ta betalt för min tid, jag är inte snabb nog än på långa vägar. Det här får fortsätta vara en rolig hobby.

Ok så du har sagt att de får köpa om de blir nöjda..
Fanns annan fotograf på plats? om inte, då har du ett guldläge att ta hutlöst betalt då de garanterat vill ha foto från sitt eget bröllop. *haha*
Däremot hade jag inte kunnat ta mer än ett par hundralappar, max en tusing om jag inte hade företag och var en van bröllopsfotograf, just för att de inte visste vad de skulle få innan de anlitade dig.
Ärligt talat, för det goda ryktet hade jag nog gett dem en skiva, kanske med lågupplösta bilder, så kan de kontakta dig för prisförslag för utskrifter. Lyckades du med dina foto har du garanterat tjänat en del på marknadsföring genom att detta brudpar nu kommer tala gott om dig, och säkert rekommendera dig till sina vänner och bekanta.

Jag ger nästan alltid mina kunder lite mer än vad de förväntar sig just för att det för mig är ett billigt sätt att marknadsföra mig själv på, ryktet går ju om man är en tillmötesgående OCH duktig fotograf :)

Men det är ju bara mina tankar...

Gratis= Erfarenhet

Hej! Skulle personligen fotografera gratis. Det ställer mindre press på dig, samtidigt som dina erfarenheter växer sig starkare. I utbyte får du tillgång och användarrätt. Som kan användas för promotion på ex en hemsida.

Lycka till!

Ja du, tog väl två veckor att redigera deras bilder... Men då har jag familj med småbarn och hus att sköta samtidigt, så inte många timmar per dag jag får för mig själv vid datorn! :)
Men jag skulle inte kunna ta betalt för min tid, jag är inte snabb nog än på långa vägar. Det här får fortsätta vara en rolig hobby.
Har du inget annat jobb?
Hur mycket skulle du fått betalt om du varit på jobbet istället?
Om du nu har barn o hus o... så vet du att tiden inte är ändlig.

Om du har tänkt att göra detta som yrke måste du "räkna baklänges" dvs utgå ifrån vad vill du ha i lön och vilka omkostnader du har. Ta också hänsyn till vilken beläggning du kan räkna med.

Ska du tjäna 25 000 brutto och kan jobba 70% debiterbar tid per månad behöver du en timintäkt på ca 350 kr + moms (då är det inte medräknat kostnader för bil och kamerautrustning som också kostar förstås).

Gå in på någon "starta eget sida" på nätet så finns det bra kalkylmodeller. Kolla också vad konkurrenterna i ditt område debiterar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar