Annons

Missnöjd med vindsurfing-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Ahlm

Medlem
Är ganska ny på detta med fotograferande och vill ha lite hjälp..

Började i somras att fotografera och köpte på mig lite grejer bl.a en Canon 50D och ett Tamron 70-200 2,8 med stabilisator har tagit mkt fina och skarpa framförallt hundbilder med denna kombon..

Var i Apelviken idag och skulle fota vindsurfing och nu är jag inte lika nöjd längre vädret var iofs härligt grått och regnigt men bilderna blev jag inte alls nöjd med tycker rentav att dom är ganska kass
väldigt mkt brus som iofs går att göra bättre i lightroom.. hade ju förhoppning att denna kombinationen skulle vara bra att börja med.. men icke.

Är det så att ett nyare hus skulle göra mig gladare så får man väl satsa på det (har kikat lite på 7D mark2) eller är jag fel ute?? är det nån som har koll på ifall skillnaden på min lite äldre kamera och en nyare kan vara hemligheten.

Var och fotade på Novemberkåsan med fast 50 1,8 körde med 1600 ISO och där blev många bilder kanon..men inte idag :O(

Här finns lite bilder som jag tagit innan https://www.flickr.com/photos/136683652@N07/

Senast ändrad:
Bildexempel?
Vilka iso hamnade du på? Bländartal/tid? Var du missnöjd med alla, eller några specifika?

Tror inte det är så stor skillnad i brus mellan 50D och 7DII. Kanske 1/2 steg i brus.

Bildexempel?
Vilka iso hamnade du på? Bländartal/tid? Var du missnöjd med alla, eller några specifika?

Tror inte det är så stor skillnad i brus mellan 50D och 7DII. Kanske 1/2 steg i brus.

Runt ISO 400 lite olika bländare 4 till 7 nånting och ca 1/500 nånting ...

fanns väl några som var okay men jag vill gärna beskära lite så bilden blir intressant men det gick inte så mkt.

Inget objektiv kan trolla bort vädret.
Jag förstår inte vad du menar med bruset på ISO400, det bör vara negligerbart i de flesta fall.

Grått och regnigt i december är knepigt.
För att få korta slutartider krävs då höga ISO.
Frågan är hur pass mycket brus du accepterar. Kikar man i stark förstoring och pixelpeepar så blir det alltid brus under dessa förhållanden.
Om man skalar ned bilden till mer normalt tittande som t.ex 2560x1440 eller mindre så ser det oftast bättre ut.

Botemedlet om man kräver mindre brus är fullformat som ger mindre brus än APS-C (cropformat)

Ett vanligt problem när man är ovan och plåtar windsurfing är att bilderna är underexponerade eftersom en ljus bakgrund kan lura fotografen till att snåla med exponeringen. Underexponering skapar brus, särskilt om man måste lyfta eller ljusa upp bilden om den är för mörk.

Edit:
Vid 400 ISO bör du inte ha några brusproblem
Är bilderna mörka och kör du jpeg el. RAW?

Grått och regnigt i december är knepigt.
För att få korta slutartider krävs då höga ISO.
Frågan är hur pass mycket brus du accepterar. Kikar man i stark förstoring och pixelpeepar så blir det alltid brus under dessa förhållanden.
Om man skalar ned bilden till mer normalt tittande som t.ex 2560x1440 eller mindre så ser det oftast bättre ut.

Botemedlet om man kräver mindre brus är fullformat som ger mindre brus än APS-C (cropformat)

Ett vanligt problem när man är ovan och plåtar windsurfing är att bilderna är underexponerade eftersom en ljus bakgrund kan lura fotografen till att snåla med exponeringen. Underexponering skapar brus, särskilt om man måste lyfta eller ljusa upp bilden om den är för mörk.

Edit:
Vid 400 ISO bör du inte ha några brusproblem
Är bilderna mörka och kör du jpeg el. RAW?

Bilderna blir lite mörka men det blir dom ju oftast när jag kör i RAW som idag..

Bilderna ska inte bli mörka för att du kör RAW, exponera till höger i histogrammet och dra i skuggorna i efterbehandlingen i dagar med dålig kontrast.

Inte mycket

Inte mycket brus där men däremot vattenrök/droppar och dis. Det lilla brus som ses på himlen är ju väldigt lätt att ta bort men det behövs oftast inte eftersom det bara syns vid kraftiga beskärningar. Byte till 7DII kommer inte att ge någon särskild skillnad annat än att du kanske kan minska slutartiden 1/2 - 1 steg (och höja iso förstås) och ändå få ungefär samma brusnivå. Kanske borde du ha exponerat lite ljusare i kameran då det aldrig blir lika bra att höja i efterhand.

Är det så att ett nyare hus skulle göra mig gladare så får man väl satsa på det (har kikat lite på 7D mark2)

En ny kamera kommer att göra dig gladare.

Men du måste också förstå att det enda som kameran kan göra är att registrera det du själv ser med ögonen. Kameran kan ju inte gärna skapa en bättre bild än vad omständigheterna tillåter. Är ljuset piss så blir bilderna piss.

Om du vill ha bättre bilder så är det nog bäst att lära sig att styra exponeringen på det huset du redan har. In med mer ljus så det blir liv i bilderna. Sök på YouTube efter något med "histogram" så ser du hur du ska tänka med exponeringskompensationen.

Men om du bara vill bli lite gladare så här i början på vintern så ska du självklart köpa en ny kamera. Det funkar alltid :)

Ingen anledning att vara missnöjd med utrustningen - det är det svenska vintervädret som det är fel på.

Jag tycker bilden är helt OK, bra fokus och skärpa, lite underexponerad.

På det igen när ljuset är bättre!

Ser helt ok ut.

Som tidigare påpekat så är bilden något underexponerad (dock inte markant), vilket brukar kunna skapa lite extra brusfeeling. Du kan gott gå upp i ISO samt ner i exponeringstid. Resten är nog upp till att fixa i redigeringen.

Fördelarna som en 7DmkII ger dig är bättre autofokus och kanske lite snyggare brus.

Personligen gillar jag att överdriva bruset en aning i denna sorts bilder, det ger lite mer bister feeling. Lär er att använda bruset, inte att till vilket pris som helst bekämpa det!

Håller med Anders Jonsson - Inget fel på utrustningen. Bilden är lite underexponerad, men det beror nog på hur du satt exponeringen. Framförallt så ger ljuset dig en bild med låg kontrast - histogrammet ligger samlat i mitten av tonfördelningen - men där skulle en annan kamera ge samma resultat.

Den goda nyheten är att den låga kontrasten ger dig bra med utrymme att justera bilden utan att bränna ut skuggor eller högdagrar. Pröva att flytta svart- och vitpunkten i "Kurvor" eller "Nivåer" ..

Om du börjar med att leta efter en ny kamera varje gång du inte är nöjd så kommer du garanterat att bli fattigare - men du kommer inte att lära dig vad du kan göra åt saken ;^)

Hej! Jag tittade på din länkade bild. Jag skulle beskära så att inte horisont och windsurfare hamnar mitt i rutan. Testa att konvertera bilden till svartvitt, och dra lite i kontrastspaken. Är det gråväder och dåligt ljus, så kan svartvitt skapa det lilla extra som behövs för att göra bilden mer tilltalande.

Hej! Jag tittade på din länkade bild. Jag skulle beskära så att inte horisont och windsurfare hamnar mitt i rutan. Testa att konvertera bilden till svartvitt, och dra lite i kontrastspaken. Är det gråväder och dåligt ljus, så kan svartvitt skapa det lilla extra som behövs för att göra bilden mer tilltalande.

Jo det där med att beskära bilderna det är jag inte så fundersam på,jo att konvertera dom till svartvitt det verkar vara det som funkar rätt bra när jag labbat lite med bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar