Annons

Missnöjd med vimmelfotografierna

Produkter
(logga in för att koppla)
Klarre.se skrev:

Bouncern köpte jag för att lysa upp större yta. Syns tydligt i nederkanten på de här bilderna, som inte är tagna med bouncer.

Ah! Du fotar såpass vidvinkligt. Du får ursäkta mig, jag är kvar i den analoga eran och då klarar de flesta blixtar att täcka en ordentlig vidvinkel, men det är FF, det. Bouncern fotad rakt på ger endast en större spridning av ljuset, så du bör inte förvänta dig ett mjukare ljus än utan bouncer. Bouncerns fördel är ju att du kan rikta den mot ditt motiv och samtidigt studsa ljuset mot väggar och tak OCH få direktljus som tar bort eventuella störande skuggor. Men nog om detta med bouncer, det finns andra trådar om detta på FS. Du har den för att öka blixtvinkeln och det är tillräckligt för att motivera denna baterislukare.

/Peter

LasseL skrev:
:)

...tänkte nästan att du skulls svara så. Nu är ju dessa bilder ett axplock. Saken är den att jag ofta passar på att fota liveband när jag ändå är i farten och då fotar man knappast med blixt. Dessutom gillar jag tighta kompositioner, och struntar blankt i "vimmelbildsnormen". Om man kollar på vimmelbilder rent allmänt tror jag iockförsig inte att mina är speciellt mycket mer snäva än andra. Dessutom, att fota en jättestor grupp människor i tighta miljöer är absolut inga som helst problem med 50 mm, inte med 85 heller. Vart fotar du någonstans egentligen, i femtonkvadratskrogar?

...vart hittar man förresten dina vimmelbilder?
85mm... ett gäng med människor... tighta miljöer... ja får inte ihop det :)
jag är nästan aldrig mer än 2 meter från de jag fotar pga möbler eller för mkt folk... (nu har jag bara fotat vimmel två kvällar)

mina bilder finns på efterfesten.com -> vimmel -> umeå -> X3M + olearys 4 april och 29 mars

Genom att läsa alla inlägg i den här tråden inser man ganska snart att det finns nästan lika många åsikter som fotografer. Jag undrar om det varit lika spridda tankar och idéer om alla fotat på samma ställe.

En del av de förslag jag fått verkar vettigare än andra och jag har fått en hel del tips och idéer som jag tänker praktisera vid nästa tillfälle.

Tack alla för all input och att ni delat med er av era erfarenheter! Uppskattas mycket!

/Jocke

Jag brukar överexponera bilderna lite gran för att sedan dra ner efter i datorn. Testa och kör på en längre slutartid var inte rädd för att testa olika inställningar. Iso 400 brukar fungera bra för mig.

yohangn skrev:
Jag brukar överexponera bilderna lite gran för att sedan dra ner efter i datorn. Testa och kör på en längre slutartid var inte rädd för att testa olika inställningar. Iso 400 brukar fungera bra för mig.
se bara till att kolla kanalerna var för sig om du väljer att överexponera... bränner den röda kanalen ut (vilket inte syns på den "vita") så kommer hudtonerna se ut som skräp
finns det röda lampor i bakgrunden så finns det inte så stor anledning att vara petig med dem... kolla bara att alla ansikten har alla kanaler intakta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar