Annons

Missnöjd med vimmelfotografierna

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har fått många bra råd här ovan.
Kamera och blixt är så bra de behöver vara.
Objektivet du använder är inte det optiskt bästa, det skiner igenom i bilderna som annars i stort är bra tycker jag. Många saknar dock stuns både kontrastmässigt och skärpemässigt. Det kan åtgärdas med lite efterbearbetning, fixa nivåer eller kurvor samt lägg på skärpa för web, t ex med USM radie 0.5, ca 100-120 %.

Mitt förslag är att du försöker hitta ett bättre objektiv. Det är det enda vettiga utrustningstipset tycker jag. Nya kit-gluggen kanske är bra, eller en beg 17-40/4L, då får du ingen IS men ett skarpt objektiv med vettigt omfång (kunde förstås varit lite längre). Det kanske finns någon bra pirat i omfång ca 17-60?
Bouncern håller jag med om att du lika gärna kan ta av.
Du behöver lite skärpedjup eftersom motiven rör sig och gärna befinner sig på olika avstånd (tex sittande runt ett bord), därför rätt meningslöst med ett ljusstarkt objektiv.

Prova dig fram med exponering av bakgrund/förgrund, många tips här ovan.

mvh
Peter
 
Tyvärr har jag ingen tid att efterbehandla bilderna, då dessa måste läggas ut innan jag lämnar stället. Annars hade man kunnat trolla en hel del med Photoshop.

Jag har några helger innan kört med Canons 10-22 mm. Testade dock ett par helger att köra med kitzoomen då många av bilderna med för låg brännvidd sträckte ut personerna på bilderna med 10-22:an. När jag jämför nu så märker man skillnaden i linskvalité på de två objektiven.
http://www.bogrenssalonger.com/partypicture/PartyLordag/080322/index.htm

Bouncern köpte jag för att lysa upp större yta. Syns tydligt i nederkanten på de här bilderna, som inte är tagna med bouncer.
 
Senast ändrad:
Krångla inte till det!

Vad du än gör: Gör inga stora förändringar. Bilderna behöver bara lättas upp i de flesta fall. jag skulle gå upp i ISO för att göra det. Som tidigare menat så spelar ökat brus ingen roll på dessa små bilder.
 
ja jag hade behållit tid-bländare-ISO för jag tycker bakgrunden i dina bilder är helt ok... däremot skruvat upp blixten lite grann för att få lite mer exponerad förgrund...
gör man det så slipper man även problemet lite med WB som är all over the place... om huvudljuset är blixten så varierar inte temperaturen så mkt...
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
du får nog vara lite mer specifik :)

Ok. Självklart är ljusstark optik något som är mycket positivt när man fotograferar i mörka miljöer, dessutom är 50 mm brännvidd riktigt väl avvägt i vimmelfotosammanhang. Att bländare 1.4 inte skulle vara bra i dessa sammanhang är ju faktiskt bara ett rätt märkligt påstående.
 
Jag funderar lite på efterbearbetningen. Bilderna du visar upp kommer väl nästintill *direkt från kameran* ?

Har du provat att justera NIVÅER ? Det kan göra hejdundrande mycket för en bild, speciellt för att få fram bra hudtoner mm.

Har även för mig att det för en tid sedan var någon som hade tagit vimmelbilder och hade tips för hur man bäst gick tillväga. Minns inte om det var slowsynk på blixt, eller hur det var...

- Minns någon vem det var? =)

Lycka till!

/Fredrik
 
Kan du ställa in blixten till andra ridå? Dvs kör du med lite längre tider så slår blixten av innan slutaren stängs och då fryser du bilder samt får in mer ljus. Det går att göra på Pentax k10d, kolla om det går att göra det på din canon, jag vet inte om det finns den funktionen men antagligen gör det det.
 
Chewbacca skrev:
Kan du ställa in blixten till andra ridå? Dvs kör du med lite längre tider så slår blixten av innan slutaren stängs och då fryser du bilder samt får in mer ljus. Det går att göra på Pentax k10d, kolla om det går att göra det på din canon, jag vet inte om det finns den funktionen men antagligen gör det det.

Har det någon betydelse?

Det enda som avgör någon skillnad med blixt på första eller andra ridån är väl hur man vill få ljuset att färdas i bilden vid eventuella rörelser? Alltså, ska bilden först frysas och sedan rörelseljuset färdas efter "frysningen" eller vill man ha rörelseljusets färd först innan "frysningen".

Om du har blixt på första ridån då vet du lättare i vilket exakt ögonblick du vill ha "fryset" medans om du har blixten på andra ridån blir "fryset" lite mer slumpartat.

Eller har jag förstått det hela fel?
 
Senast ändrad:
LasseL skrev:
Ok. Självklart är ljusstark optik något som är mycket positivt när man fotograferar i mörka miljöer, dessutom är 50 mm brännvidd riktigt väl avvägt i vimmelfotosammanhang. Att bländare 1.4 inte skulle vara bra i dessa sammanhang är ju faktiskt bara ett rätt märkligt påstående.

50mm är ju fint för porträtt när man har utrymmet att använda manuell zoom (fötterna)... ska man använda den manuella zoomen i vimmel så kommer det bli platsbrist (inventarier och andra människor) + folk ställer sig mellan kameran och objektet...
så att 50mm skulle vara bra vid vimmel för jag helt enkelt säga att vi får enas om att vara oeniga...

sen att ljusstarka objektiv, t.o.m. f1.4 är onödigt var väl en liten överdrift... har man ljusstark glugg så go for it... men jag ser det som befängt att köpa en ljusstarkare glugg för att användas i vimmelfoto... står fast i det jag skrev innan (exponera bakgrunden med tiden och förgrunden med blixten... då duger även ljussvaga objektiv)

kollade förresten på dina bilder... du är ju uppenbarligen en kompetent fotograf men har du faktiskt fotat vimmel på nattklubb? (tänkte mest på ditt påstående att 50mm är en bra bärnnvidd för vimmel)
 
Chewbacca skrev:
Kan du ställa in blixten till andra ridå? Dvs kör du med lite längre tider så slår blixten av innan slutaren stängs och då fryser du bilder samt får in mer ljus. Det går att göra på Pentax k10d, kolla om det går att göra det på din canon, jag vet inte om det finns den funktionen men antagligen gör det det.
jag tar helt enkelt och svarar med en länk till ett inlägg av Christoffer Wallstenius i tråden :
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78333&perpage=15&pagenumber=2
ang synk på andra ridån eller inte...
kan inte annat än att hålla med herr wallstenius
 
mycket blandade tips här, vissa av de tidigare ska nog tas med en näve salt eller två.

Här är några av mina tankar.

1. du kan inte använda samma inställning en hel kväll. Bara så att ingen tror det.

2 du behöver inte nödvändigtvis ha ljusstarka objektiv, mångsidighet är viktigare tex zoomomfång. IS hjälper ibland men ibland måste det stängas av om vissa effekter i bakgrunden krävs.

3 ISO väljer du efter hur ljus lokalen är. Ljusare lokal kräver HÖGRE ISO. Blixten kommer inte frysa rörelserna lika mycket som i en mörk lokal så du behöver snabbare slutartider, men du kan inte bara dra upp slutartiden och låta blixten göra jobbet för då blir bakgrunden för mörk. Därför höjer du ISO. Jag brukar ligga på en 200-400 normalt och ibland upp till 800 när det är lite ljusare.

4 du ökar exponeringen på personerna genom att ändra kompensationen på blixten. Och bakgrunden genom längre slutartder eller större bländare eller så kan du höja ISO. när du kör kameran i M lägen så kommer blixten att kompensera dina inställningar för att få en rättexponerad bild därför är det på blixten du ska göra kompensationen.

5 använd inte sync på andra ridån, då kommer objekten tro att bilden är tagen när förblixten slår och slutar då posera.

6 jag brukar försöka få se på lokalen i det ljuset som kommer att vara innan jag börjar fota eller innan gästerna kommer då kan jag gå runt och försöka bilda mig en uppfattning om ungefär vilka inställningar som krävs i olika rum och även om det finns några bakgrunder som är bättre än andra

7 är väll en självklarhet men kör men laddningabara batterier i blixten inte bara för att det blir billigare i längden utan för att blixten laddar snabbare

Lycka till
 
Jocke919 skrev:
mycket blandade tips här, vissa av de tidigare ska nog tas med en näve salt eller två.

Här är några av mina tankar.

1. du kan inte använda samma inställning en hel kväll. Bara så att ingen tror det.

2 du behöver inte nödvändigtvis ha ljusstarka objektiv, mångsidighet är viktigare tex zoomomfång. IS hjälper ibland men ibland måste det stängas av om vissa effekter i bakgrunden krävs.

3 ISO väljer du efter hur ljus lokalen är. Ljusare lokal kräver HÖGRE ISO. Blixten kommer inte frysa rörelserna lika mycket som i en mörk lokal så du behöver snabbare slutartider, men du kan inte bara dra upp slutartiden och låta blixten göra jobbet för då blir bakgrunden för mörk. Därför höjer du ISO. Jag brukar ligga på en 200-400 normalt och ibland upp till 800 när det är lite ljusare.

4 du ökar exponeringen på personerna genom att ändra kompensationen på blixten. Och bakgrunden genom längre slutartder eller större bländare eller så kan du höja ISO. när du kör kameran i M lägen så kommer blixten att kompensera dina inställningar för att få en rättexponerad bild därför är det på blixten du ska göra kompensationen.

5 använd inte sync på andra ridån, då kommer objekten tro att bilden är tagen när förblixten slår och slutar då posera.

6 jag brukar försöka få se på lokalen i det ljuset som kommer att vara innan jag börjar fota eller innan gästerna kommer då kan jag gå runt och försöka bilda mig en uppfattning om ungefär vilka inställningar som krävs i olika rum och även om det finns några bakgrunder som är bättre än andra

7 är väll en självklarhet men kör men laddningabara batterier i blixten inte bara för att det blir billigare i längden utan för att blixten laddar snabbare

Lycka till
låter som vettiga förslag...
hängde inte med på det där med högre iso för ljus lokal dock... om lokalen är ljus, då varför skulle då bakgrunden bli mörk?
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
låter som vettiga förslag...
hängde inte med på det där med högre iso för ljus lokal dock... om lokalen är ljus, då varför skulle då bakgrunden bli mörk?

ponera att du kör på 1/10 sek och ISO 200 bländare 5,6, bara taget ur luften, och du får en bra exponering men eftersom lokalen är lite ljusare så får du lite för mycket rörelseoskärpa från modellen. det du måste göra då är att köra på iso 400 och 1/20 sek bl 5,6 eller ISO 800 1/40 bl 5,6. båda dessa ger samma bakgrundexponering men blixten får jobba mindre för att lätta upp förgrunden och sen går du mer över till att frysa rörelserna med slutare än med blixt. Detta är nog inte så vanligt på nattklubbar där det oftast är ganska mörkt men en del lokaler och tillställningar är lite ljusare.


hoppas ni förstår vad jag menar annars försöker jag igen :)
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
50mm är ju fint för porträtt när man har utrymmet att använda manuell zoom (fötterna)... ska man använda den manuella zoomen i vimmel så kommer det bli platsbrist (inventarier och andra människor) + folk ställer sig mellan kameran och objektet...
så att 50mm skulle vara bra vid vimmel för jag helt enkelt säga att vi får enas om att vara oeniga...

sen att ljusstarka objektiv, t.o.m. f1.4 är onödigt var väl en liten överdrift... har man ljusstark glugg så go for it... men jag ser det som befängt att köpa en ljusstarkare glugg för att användas i vimmelfoto... står fast i det jag skrev innan (exponera bakgrunden med tiden och förgrunden med blixten... då duger även ljussvaga objektiv)

kollade förresten på dina bilder... du är ju uppenbarligen en kompetent fotograf men har du faktiskt fotat vimmel på nattklubb? (tänkte mest på ditt påstående att 50mm är en bra bärnnvidd för vimmel)

Jag har haft ett flertal uppdrag där jag fotat inne på krogar, nästan alltid har jag varit i behov av ljusstarka objektiv, så man kan fota både med blixt och utan. Givetvis är det inte något måste att använda sig av ljusstarka gluggar, jag menade bara att det finns en stor fördel i detta. I länken nedan, lite vimmelfoto i min portfolio:

http://www.album.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=134452
 
LasseL skrev:
Jag har haft ett flertal uppdrag där jag fotat inne på krogar, nästan alltid har jag varit i behov av ljusstarka objektiv, så man kan fota både med blixt och utan. Givetvis är det inte något måste att använda sig av ljusstarka gluggar, jag menade bara att det finns en stor fördel i detta. I länken nedan, lite vimmelfoto i min portfolio:

http://www.album.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=134452
onekligen fina bilder men i min smak är det för snävt taget på nästan alla för att vara bra vimmelfoto, du får ju knappt plats med en person på många av bilderna... hur hade du tänkt fota ett helt gäng med folk (i krog miljö, backa är ofta inte ett alternativ)
skulle säga att dina bilder mer platsar under "porträttfoto" än "vimmelfoto" enligt min uppfattning av vimmelfoto i alla fall
 
RE1NE V1NDEBR0 skrev:
onekligen fina bilder men i min smak är det för snävt taget på nästan alla för att vara bra vimmelfoto, du får ju knappt plats med en person på många av bilderna... hur hade du tänkt fota ett helt gäng med folk (i krog miljö, backa är ofta inte ett alternativ)
skulle säga att dina bilder mer platsar under "porträttfoto" än "vimmelfoto" enligt min uppfattning av vimmelfoto i alla fall

:)

...tänkte nästan att du skulls svara så. Nu är ju dessa bilder ett axplock. Saken är den att jag ofta passar på att fota liveband när jag ändå är i farten och då fotar man knappast med blixt. Dessutom gillar jag tighta kompositioner, och struntar blankt i "vimmelbildsnormen". Om man kollar på vimmelbilder rent allmänt tror jag iockförsig inte att mina är speciellt mycket mer snäva än andra. Dessutom, att fota en jättestor grupp människor i tighta miljöer är absolut inga som helst problem med 50 mm, inte med 85 heller. Vart fotar du någonstans egentligen, i femtonkvadratskrogar?

...vart hittar man förresten dina vimmelbilder?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar