Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Misslyckad reparation av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna xx

Aktiv medlem
Hej!

Idag har jag hämtat mitt nya Pentax DA* 16-50/2.8 från reparation p.g.a. av bakfokus. Jag har varit utan objektivet i ca 5 veckor. Det står på kvittot att de har justerat AF-system men det märks absolut ingen skillnad. Det fungerar precis lika illa som tidigare. Mina övriga objektiv fungerar perfekt, så det borde inte vara huset (en K10D) det är fel på, men jag antar att de kommer att vilja ta in huset också. Tajmingen är katastrofal, jag kan inte vara utan kamera nu, så i så fall blir det nog att jag köper en K20D med en gång. Men jag vill ju mycket hellre vänta på nästa Pentaxmodell innan jag uppgraderar en kamera som jag egentligen är ganska nöjd med...

Vad har jag för rättigheter nu? Är det någon idé att försöka reklamera objektivet eller är jag tvungen att lämna in det på reparation igen utan kompensation? Det verkar ju vara lite "egna" regler som gäller i kamerabranschen så det känns säkrast att fråga här innan jag ger mig in i onödiga diskussioner.

Detta känns extra tråkigt eftersom jag köpte ett mycket dyrare (7000 kr) objektiv än jag hade tänkt, bara för att vara säker på att få något jag blev riktigt nöjd med. :-(

ja det är frågan,många på pentaxforums tex ansåg att 16-50 inte funkade tillfreds på k10 och sen när k20 kom så var många som märkte skillnad och att allt då lirade ihop bättre.
Den först kameran till sommaren fattade jag blir den dyrare och sen en billigare till hösten/vintern,så prislappen kanske hammnar på 15k ? mot k20d som då blir ganska mycket billigare,
bildmässigt mm är ett byte till k20 ändå värt pengarna som du får lägga imellan.

Hej!

Idag har jag hämtat mitt nya Pentax DA* 16-50/2.8 från reparation p.g.a. av bakfokus. Jag har varit utan objektivet i ca 5 veckor. Det står på kvittot att de har justerat AF-system men det märks absolut ingen skillnad. Det fungerar precis lika illa som tidigare. Mina övriga objektiv fungerar perfekt, så det borde inte vara huset (en K10D) det är fel på, men jag antar att de kommer att vilja ta in huset också. Tajmingen är katastrofal, jag kan inte vara utan kamera nu, så i så fall blir det nog att jag köper en K20D med en gång. Men jag vill ju mycket hellre vänta på nästa Pentaxmodell innan jag uppgraderar en kamera som jag egentligen är ganska nöjd med...

Vad har jag för rättigheter nu? Är det någon idé att försöka reklamera objektivet eller är jag tvungen att lämna in det på reparation igen utan kompensation? Det verkar ju vara lite "egna" regler som gäller i kamerabranschen så det känns säkrast att fråga här innan jag ger mig in i onödiga diskussioner.

Detta känns extra tråkigt eftersom jag köpte ett mycket dyrare (7000 kr) objektiv än jag hade tänkt, bara för att vara säker på att få något jag blev riktigt nöjd med. :-(

Hej Anna!
Det låter tyvärr alldeles för bekant att saker är länge på lagning och därefter behäftade med samma fel. Men till saken; Du skriver att "egna" regler gäller - nope. Konsumentköplagen gäller. Och vad gäller en reparation har du alltid garanti på reparationen, även om ursprungsgarantin gått ut. Praxis brukar ju vara att handlaren skall få försöka avhjälpa samma fel tre gånger, lyckas inte det kan du kräva omleverans eller reklamera. Om de trots allt skulle krångla kan jag tipsa om en site som är bra, www.fairshopping.se. Hoppas det ordnar sig, du har rätt att få en fungerande produkt såklart!
Mvh, Pontus

Originalobjektiv ska alltid fokusera perfekt, annars får tillverkaren ta tillbaka objektivet. Nu pratar jag om modern utrustning, vilket gäller i detta fall. Varken kameran eller objektivet har funnits längre än 3 år (typ) och då förväntar man sig att så enkla saker som fokus ska fungera.

Ge inte upp!

En tanke, du har väl uppgraderat kameran till firmware 1.3, men går den tyst så är det 1.3?

På dom igen, men behöver du kameran ett tag så prova att använda manuell fokus så länge.

Tack för svar och tips! :)

Objektivet är helt nytt, så jag är inte orolig för garantin eller för att de ska vägra reparera. Men jag blev förvånad över att man ska behöva vara utan ett nyinköpta objektiv i månader utan kompensation, när felet har funnits där från början. I andra sammanhang brukar man då få reklamera, men när det gäller fotoutrustning verkar detta vara praxis? Jag tror säkert att butiken följer de regler som gäller, men det var som sagt dålig tajming för mig, och jag äger ingen annan kamera. Men jag ska resonera med dem och se om de låter mig reklamera.

Bofoto2 - Ja, jag har uppdaterat till Firmware 1.3. Jag klarar inte riktigt av manuell fokus, jag är för ovan vid det. Då är det lättare att fortsätta med kitobjektivet ett tag till. I värsta fall får jag väl vänta tills efter sommaren med att reparera, även om jag hemskt gärna hade velat använda mitt objektiv nu.

Ibbe - Jag tror säkert att K20D är bättre än K10, men skulle gärna vilja veta mer om den nya innan jag bestämmer mig. Förmodligen droppar väl dessutom K20D i pris när de nya modellerna släpps?

Nåväl, detta är ju ingen stor katastrof och förhoppningsvis löser det sig utan att jag behöver köpa ny kamera nu, eller vänta med reparation till hösten.

Tack än en gång för hjälpen!

Mvh Anna

Nu har jag fått jag besked om att min systemkamera är på väg från Tyskland tillsammans med ett NYTT objektiv. Detta efter att de har haft objektivet på reparation i två omgångar om totalt 12 veckor. Nu har jag även varit utan mitt kamerahus i nästan sju veckor eftersom de ville ha in det tillsammans med objektivet. Håll tummarna för att kameran kommer hem i samma goda skick och att det nya objektivet fungerar, för i så fall kan jag förhoppningsvis fotografera igen om en vecka eller så!

Jag började nästan överväga att göra slut med Pentax, sälja hela min utrustning och byta till Canon i stället, men nu kanske jag vågar börja snegla lite mer på trådarna om K-7:an! ;-)

Nu har jag fått jag besked om att min systemkamera är på väg från Tyskland tillsammans med ett NYTT objektiv. Detta efter att de har haft objektivet på reparation i två omgångar om totalt 12 veckor. Nu har jag även varit utan mitt kamerahus i nästan sju veckor eftersom de ville ha in det tillsammans med objektivet. Håll tummarna för att kameran kommer hem i samma goda skick och att det nya objektivet fungerar, för i så fall kan jag förhoppningsvis fotografera igen om en vecka eller så!

Jag började nästan överväga att göra slut med Pentax, sälja hela min utrustning och byta till Canon i stället, men nu kanske jag vågar börja snegla lite mer på trådarna om K-7:an! ;-)

Hoppas det fungerar för dig nu då. Mitt DA*16-50 är outstanding. Tar knappt av det från min kamera. Tur att du inte gjorde slut med Pentax. Det händer spännande saker för oss just nu...

Vi sitter lite i samma båt, också väldigt trött på pentax, har haft pentax kamera i 1,5 år, varav haft kamera inne 5 gånger på reparation på ungefär 2 månader vardera.
Så den har nästan på spenderat mer tid på verkstad än hemma hos mig...

Hoppas du får rätt med din kamera iaf :)

Hmm...Tyvärr verkar det utbytta objektivet vara befäst med ungefär samma problem som det gamla. Det blir sämre bilder än med mitt kitobjektiv. Om inte fokuspunkten ligger inom en meter eller så blir bilden suddig. Dessutom är hörnen mörka. Märkligt att tyskarna inte passar på att testa det med kameran när de ändå har den där??? Det var ett annat serienummer, så det måste vara utbytt, men jag börjar nästan undra om de har bytt ut det mot en annan reklamation.

Jag ska försöka häva köpet, men det verkar som att konsumentköplagen är rätt tänjbar när jag läser om andras erfarenheter? Vad innebär egentligen "inom skälig tid"? Det är ju en sak att de behåller de nya objektivet i tre månader, men att de ska ha rätt att sno kameran så länge tycker jag är konstigt. Jag har missat massor av för mig viktiga fototillfällen, t.ex. två utlandsresor och en ny kattunge, under denna period. De tillfällena kommer inte tillbaka.

Hur många gånger har objektivet varit iväg?
Efter 2 reparationsförsök har du rätt att häva köp enligt konsumentköplagen, MEN det måste stå att det har åtgärdats för samma sak båda gångerna, vet inte hur det är när de byter ut varan.
Bara andas konsumentköplagen till din ÅF, så brukar de bli snälla.

Inom skälig tid är 6 månader har jag för mig, om du har anmält felet inom den tiden så räknas det som ett ursprungligt fel och du har rätt att göra en sån åtgärd, annars måste du kunna bevisa att felet är ursprungligt.

Jag fick min k10d utbytt mot en k20d efter garantin gått ut eftersom jag anmälde fel på den efter 2 månader. Det blev tyvärr inte bättre för det för den fungerade sämre än min k10d...
Men saken är att det går, bara att det kräver massa energi att ringa runder och prata med kundservice människor, lättare om du köpt den i butik, över disk är det inte många som kan neka som över telefon. ;)

Lycka till med ditt ärende

Tack! I så fall borde jag ha rätt att häva köpet. Felet är ursprungligt enligt alla definitioner, och det är tack och lov ingen som bestrider detta. Jag tänkte mer på vad som räknas med skälig tid när säljaren försöker avhjälpa felet. Objektivet har varit på reparation två gånger, totalt 12 veckor, kameran var med i sju veckor.

Du har rätt att häva köpet. Det var konstigt att de inte bytte objektivet direkt, det borde ha räknats som DOA (Dead on arrival) och ska då bytas mot ett nytt, ej repareras, om jag inte minns helt galet.

Vad du än gör, ge dig inte om de krånglar med dig. Handlare försöker ofta smita från sitt ansvar på olika sätt (ta t.ex. Elgiganten som påstår att de har ett års garanti, fast två år är lagstadgat i Sverige), men du har rätten på din sida. Behövs det, kontakta KO (konsumentverket/konsumentombudsmannen). Enl. min erfarenhet brukar det bästa vara att kontakta KO, och därefter åter ta kontakt med handlaren. De allra flesta ärenden löser sig i det skedet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar