Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

misslyckad pressning av tmax

Produkter
(logga in för att koppla)

gurkus

Ny medlem
Jag tänkte pressa en vanlig tmax 400 till 3200 istället och kollade på de här nya pappersförpackningarna där olika framkallningstider brukar stå, och på EI 3200 i D-76 så stod det bara ett sträck. Jag räknade ut vad tiden borde vara (typ 15 min i 20c) och tänkte att Kodaktyperna är knepiga.
Men till min fasa är hela rullen underframkallad! Vad är det som gör att D-76 inte kan pressa tmaxen förbi 1600? Vad kan jag göra annorlunda nästa gång, går det att pröva med ännu längre tid eller gör det ingen skillnad?
Någon som vet?

Med strecket menar dom helt enkelt att det inte är rekommenderat att använda framkallaren vid detta tillfälle.
Att det inte funkar beror nog både på filmen och framkallaren.
Ska du använda 3200 kolla först att du har film och framkallare som passar varandra.

Kolla in en lämplig kombination av film och framkallare nästa gång så kommer det säkert att gå bättre. http://www.digitaltruth.com/ har en massa data för olika sådana filmtyper. Jag tycker T-Max 400 fungerar bäst med T-Max framkallaren om man skall pressa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar