Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

missfärgningar vid långa slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob gawlik

Aktiv medlem
Är det någon som har en ide om vad det kan vara för fenomen som uppträder i vänstra övre hörnet i den här bilden?

originalbilden finns på:
www.frontiergym.org/azores/DSC_1614.jpg

exponeringstid 101s f:7, ISO 1600 tror jag,
18-70 objektiv, D70.

Det är inte ströljus eftersom det finns på alla mina bilder med extremt lång slutartid.
Dessutom ser man ganska klara ränder över bilden om man ljusar upp den tillräckligt mycket, hyfsat irriterande..

tacksam för svar.
mvh
/Jakob
 

Bilagor

  • dsc_1614_filtered.jpg
    dsc_1614_filtered.jpg
    43 KB · Visningar: 473
Snygg bild först å främst :)

Tror problemet beror på överhettning av sensorn. Är ganska vanligt på så långa slutartider.
 
Är missfärgningarna alltid på samma ställe? I så fall kan det röra sig om någon komponent som vid lång slutartid blir varm och påverkar sensorn där. Vill minnas att någon DSLR för ett par år sedan fick en rödaktig sådan skiftning längs högerkanten i bilden vid längre slutartider... (jag gissar här; någon kan säkert bekräfta eller dementera)
 
jag är inte alls säker på att den info jag fått är helt korrekt. men jag har hört att det är värmen från batteriet som påverkar sensorn.
tycker det låter rätt logiskt så jag har valt att tolka det så.
går inte att bli av med när man kör långa slutartider. annat än att bli analog förstås.
 
Tack för svaren!

Humm, om det är batteriet som påverkar sensorn borde detta väl vara i nedre högra hörnet, eller tas bilden spegelvänt+ upp o ner? minns inte riktigt min optiklära..

Detta kommer konsekvent vid mycket långa slutartider. Överhettning? Det låter iofs som en trolig förklaring, ska se vad Nikon säger om detta, men det vore ju tråkigt om långa slutartider inte fungerar, det är ju en stor del av det roliga med foto...

/Jakob
 
fast som jag uppfattat det så är det ingen "felkälla".
batterier blir varma. hur man än gör.
energi utstrålar värme.
om du opererar upp kameran och får plats med fet isolering, så kanske....
 
Detta är ett känt fenomen på i princip alla digitalkameror, alltså inget specifikt för D70. Sensorn är extremt temperaturkänslig, och vid långa slutartider värms den upp för mycket. Dom delar av sensorn som blir varmast är flaskhalsarna där all information passerar, alltså där anslutningarna till resten av kameran sitter.

Vid "professionellt" foto av astronomiska objekt kyler man alltid sensorn (vet inte hur dock) till minusgrader, just för att slippa det här på långa tider.
 
Är det batteriet som skapar problemet så är det lätt fixat. Ha batteriet utanför kameran.

Till min gamla 601a tog jag ett förbrukat batteri & tömde. Drog in en kabel i batteriet & fixade att sladdarna nådde polerna mha brickor & fjädrar. Sedan skar jag ett jack i batteriluckan där kabeln kom in i kameran.

Det var perfekt med batteriet i fickan vid 30 minus.

Men beror fenomenet verkligen på effektutvecklingen i batteriet, det låter mer som att sensorn i sig utvecklar för mycket energi.
 
Ett ljusstarkare objektiv är inte rätt lösning för denna typ av bilder.

För att det skall bli riktigt skarpa bilder i skäpedjupet så måste du ändå blända ner och då spelar det ingen roll hur ljusstarkt objektivet är i grunden.
 
jag som har D100 med vertikalgrepp kanske ska testa lång slutartid...
kan det vara så att problemet blir mindre då batterierna sitter längre bort?
 
Ett alternativ som jag har funderat på är att ta den medföljande "saken" som man kan stoppa 6volts-batterier (är det 6volt?) i och modifiera. Dvs. tar bort "piggen" som säger åt kameran att det inte är det vanliga batteripacket som är i, drar sladdar dom man sedan kopplar till det vanliga batteriet, som man har i jackfickan eller ngt liknande, jag har funderat ut den här idén för att kunna fota mer ute i kylan i vinter, för -20° är nog inte någon höjdare ;)
Någon som tror på min idé eller låter det dåligt?
 
tamino skrev:
Ett alternativ som jag har funderat på är att ta den medföljande "saken" som man kan stoppa 6volts-batterier (är det 6volt?) i och modifiera. Dvs. tar bort "piggen" som säger åt kameran att det inte är det vanliga batteripacket som är i, drar sladdar dom man sedan kopplar till det vanliga batteriet, som man har i jackfickan eller ngt liknande, jag har funderat ut den här idén för att kunna fota mer ute i kylan i vinter, för -20° är nog inte någon höjdare ;)
Någon som tror på min idé eller låter det dåligt?


HEY!! Jag fick iden först ;)
Ska testa just detta vid tillfälle.
/Jakob
 
jakob gawlik skrev:
HEY!! Jag fick iden först ;)
Ska testa just detta vid tillfälle.
/Jakob

Vi kanske kom på den sammtidigt :p Jag funderar på hur jag ska få ut sladdarna utan att söndra luckan. Säg gärna till om du provar innan mig och hur det gick så gör jag det samma :D


Back to topic, jag provade just (gick in på toaletten och släkte taket) blev 111sekunders slutartid och jag fick samma lila "missfärgning" i övre högra hörnet. Trist. Men jag fick inte lika mycket som dig. hmmmm. Det här borde gå att göra till vintern med andra ord om det funkar när sensorn är minusgrader :D Trist att det inte alltid fungerar. :(
 
tamino skrev:
Vi kanske kom på den sammtidigt :p Jag funderar på hur jag ska få ut sladdarna utan att söndra luckan. Säg gärna till om du provar innan mig och hur det gick så gör jag det samma :D


Back to topic, jag provade just (gick in på toaletten och släkte taket) blev 111sekunders slutartid och jag fick samma lila "missfärgning" i övre högra hörnet. Trist. Men jag fick inte lika mycket som dig. hmmmm. Det här borde gå att göra till vintern med andra ord om det funkar när sensorn är minusgrader :D Trist att det inte alltid fungerar. :(


Det är i alla fall skönt att det inte är fel på kameran, trist att man hittar begränsningar av det här slaget, men det får man väl räkna med.
Jag tror att jag slår till på ett 50mm, 1,8objektiv så att jag får ner tiderna lite, då borde det nog funka. Missfärgningen verkar dyka upp vid 60-70s ungefär, så där kan man nog säga att begränsningen ligger.

Att jag har större missfärgningar beror på att jag ha ljusat upp bilden för att göra dem tydligare, originalbilden är inte lika kass.

Jag tror att bästa sättet för att få ut kablarna är att borra ett hål i luckan och pilla dit någon sorts gummitätning. Borde finnas något på ELFA som ser proffsigt ut och inte drar ner utseendet.

På min gamla kamera (S45) blev det ett fasligt pillande med batteriet ut o in när jag var ute o vandrade på vintern. Men hellre det än att batteriet laddar ur mitt under en vandring.
 
tamino skrev:
Back to topic, jag provade just (gick in på toaletten och släkte taket) blev 111sekunders slutartid och jag fick samma lila "missfärgning" i övre högra hörnet.
Kan du "dra bort" den bilden från orginalbilden i PS? Så länge inget blivit utfrätt borde det fungera.

Vad jag förstår gör vissa kameror precis detta. Alltså tar en extra frame med spegeln nere, för att hitta liknande problem.
 
Jodå..samma fenomen på min d70 också.
Testade med samma inställningar och fick exakt
likadana missfärgningar.

Batteriteorin verkar trolig. Har någon testat
med batterihållaren för 3 CR2 litiumbatterier?
(utan modifiering)

Jag tyckte att den delen var rätt onödig..men
det kanske fungerar bättre med CR2 batterierna
och adaptern i dessa situationer.

Det är möjligt att denna kombination (bättre ventilation + mindre värmeutveckling) inte
skapar lika mycket värme som kan påverka
bilden negativt vid längre slutartider.


Värt att prova...
 
testade att plåta med D100 och vertikalgrepp.
blev förvisso ett klart mycket bättre resultat än med batteriet i kameran... men tyvärr blev det inte helt fritt från färg i hörnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.