Annons

missbruk, psykisk ohälsa m.m

Produkter
(logga in för att koppla)

jssia

Medlem
Jag ska som projekt arbete göra en fotobok där jag ska ha temat missbruk och psykisk ohälsa, jag undrar hur jag ska fota för att få den bästa effekten (t.ex. vinklar m.m) och hur man bäst gestaltar detta. Jag söker också "modeller", det skulle vara bäst om modellen själv gått igenom något av detta eftersom jag tycker att resultatet känns mer äkta då.

Skulle också vara kul om någon kunde tipsa om bra ställen att leta modeller på? t.ex. hänga upp lappar med e-post där de kan maila om de är intresserade!

*ber om ursäkt om jag postat på fel ställe*

Utanför systembolget hittar du väl modeller eller rättare sagt verkliga missbrukare som oftast också har psykiska problem. Det är väl bara att fråga om du får fota dem och det går väl antagligen om du betalar för dig.
Det finns alltid diverse tillhåll där man sitter o festar. Ta med ett flak pilsner så kanske du får fota som du önskar. Du kan ju även intervjua dem så att du får reda på varför de hamnaat i missbruket.

Jag ska som projekt arbete göra en fotobok där jag ska ha temat missbruk och psykisk ohälsa, jag undrar hur jag ska fota för att få den bästa effekten (t.ex. vinklar m.m) och hur man bäst gestaltar detta. Jag söker också "modeller", det skulle vara bäst om modellen själv gått igenom något av detta eftersom jag tycker att resultatet känns mer äkta då.

Skulle också vara kul om någon kunde tipsa om bra ställen att leta modeller på? t.ex. hänga upp lappar med e-post där de kan maila om de är intresserade!

Att bidra med pengar eller alkohol till deras missbruk är ju ett så jävla dumt förslag att man häpnar, vilket förakt.

Ett bra sätt kan nog vara att gå genom någon organisation som jobbar med människor med problem, t ex RSMH, Stadsmissionen osv.

Jag skulle föreslå dig att låna (köp) tidigare fotoböcker som är gjorda av fotografer på detta tema. Det är inte en lätt uppgift. Du skall vinna deras förtroende för att kunna ta bilder av dom.För trots att dom "bara" är missbrukare m.m så finns det hos dom alla- en människa , så som du och jag.Men dom vet väl att dom står där längst ned på samhälls skalan. Dom är för många andra paria. Nu vet jag inte var du bor i landet ,men gör som någon annan redan skrivit ta kontakt med någon av dom frivilligorganisationer som finns för dessa. Skriv ned vad du vill säga med bilderna, Vad är ditt mål. Berätta detta för någon i någon av dessa organisationer. Så kanske du kan genom dom få kontakt med någon som du kan följa under en tid.Men kom ihåg att det kan ta lång tid innan du kommer fam till några bilder.
Jag har tagit bilder på utslagna - dom som samhället inte vill ha.

Lycka till.

Vinn deras förtroende, intervjua & ta dig tid att lyssna på deras livshistorier, vad de vill få ut genom att medverka(?) "låt dom tala" genom dina bilder...

Via Stadsmissionen & RSMH, som Erland nämnde, låter/känns som vägen att gå...

/John

Senast ändrad:

Ursäkta, men vem har hittat på ett så idiotiskt projekt? Snacka om att utnyttja människor i underläge för egen vinning...
Hälsn Maria

Om projektet är tänkt att vara dokumentärt utgår jag ifrån att du har en kompetent handledare som hjälper dig. Din handledare vet du hur du ska göra för att lösa uppgiften på ett värdigt och säkert sätt, både för dig och för dem som deltar.

Med tanke på att du ställer frågan här anar jag att projektet inte alls är så styrt som det borde vara. I så fall rekommenderar jag dig att enbart använda kompisar som får gestalta de karaktärer du vill fota. Annars riskerar du att hamna väldigt snett.

Ursäkta, men vem har hittat på ett så idiotiskt projekt? Snacka om att utnyttja människor i underläge för egen vinning...
Hälsn Maria

Håller med, den här typen av fotoprojekt kan mycket lätt få en obehaglig bismak. Om avsikten är att visa/avslöja för att skapa debatt, är det ok. Man bör vara mycket klar över sina avsikter och pröva dem noga: använder jag dessa människor och deras utsatthet huvudsakligen av egoistiska skäl. Kort sagt, är min agenda moraliskt försvarbar?

/Roger

hm, jag kan va frivillig, drar lite historier om hur jag drack dunder och elchockade mig i huvudet och kan pose för därför lämpligt sätt.
Betalnigen är intressant.

Hälsn Maria

Det behöver inte alls vara ett idiotiskt projekt. (Och det är sällan en vinst i ekonomisk mening att göra ett fotoprojekt på det sättet). Däremot är det någonting som inte kan göras i en handvändning. Albert Wiking gjorde en utmärkt bok som heter Eldvatten, för kanske tio år sen. Där finns människors berättelser om förhållandet till alkohol, ur olika perspektiv. Kolla in den.

Ett förhållningssätt man kan ta med sig från Wiking är att träffa människor som på olika sätt haft med ämnet att göra. Själva varit inlagda, haft anhöriga, vänner, och så vidare. Sen, som alltid, begränsa ämnet, annars blir det ohanterligt. Kanske ska det handla om bipolaritet, eller missbruk av en viss drog, och vilken effekt det kan ha på det sociala livet.

Hade jag gjort ett sådant projekt, hade jag helt säkert låtit bli att överkommunicera avvikandet (som är lätt och billigt gjort), och kanske istället gjort en porträttserie, där ingenting i bilden tydligt talar om vem som är "normal" och "avvikare". För vem som helst av oss kan ju behöva läggas in någon gång, eller börja supa ohälsosamt mycket efter en livskris eller så.

Nu sitter jag här och lägger mina värderingar på ditt projekt. Jag tycker det är viktigt att fundera på för vems skull man gör det här, och är det ur en ärligt menad nyfikenhet på medmänniskan, ser jag inga egentliga problem. Som Mary Ellen Mark sa (ungefär): Alla människor har rätt att få sin historia berättad.

Så, med ett genuint intresse för människorna du skildrar, och en bred blick och en öppenhet för att det kanske inte var som du trodde, så kan det absolut bli bra. Har du ont om tid, låt en enda människa och kanske någon ur dennes omgivning få berätta sin historia. Kanske kan du kolla med Situation Stockholm, eller motsvarande i Malmö och Göteborg. Där finns ju folk som är väldigt öppna och skriver om sin situation, och kan ha intresse i att berätta sin historia för dig.

Nu kom jag igång och skrev lite hastigt, och glömde bort att det visst handlade om gestaltande fotografi med skådespeleri inblandat. Då vete sjutton om jag har så mycket att tillföra...

Jag håller med många av ovanstående inlägg, det är ett allvarligt projekt som man inte gör i en handvändning.

Om du vill fortsätta är mitt kreativa förslag att du gör det här projektet utan att ha med människor. Det går. Det gäller bara att vara tillräckligt kreativ.

Håller med, den här typen av fotoprojekt kan mycket lätt få en obehaglig bismak. Om avsikten är att visa/avslöja för att skapa debatt, är det ok. Man bör vara mycket klar över sina avsikter och pröva dem noga: använder jag dessa människor och deras utsatthet huvudsakligen av egoistiska skäl. Kort sagt, är min agenda moraliskt försvarbar?

/Roger

Jag vill göra detta eftersom jag själv lider av beroende och psykisk ohälsa som jag skrev till en annan. Jag gör detta som ett projekt arbete till skolan eftersom många inte förstår sig på dessa ämnen, och självkart kommer jag att vara mycket tydlig med detta till de jag fotar.

Det behöver inte alls vara ett idiotiskt projekt. (Och det är sällan en vinst i ekonomisk mening att göra ett fotoprojekt på det sättet). Däremot är det någonting som inte kan göras i en handvändning. Albert Wiking gjorde en utmärkt bok som heter Eldvatten, för kanske tio år sen. Där finns människors berättelser om förhållandet till alkohol, ur olika perspektiv. Kolla in den.

Ett förhållningssätt man kan ta med sig från Wiking är att träffa människor som på olika sätt haft med ämnet att göra. Själva varit inlagda, haft anhöriga, vänner, och så vidare. Sen, som alltid, begränsa ämnet, annars blir det ohanterligt. Kanske ska det handla om bipolaritet, eller missbruk av en viss drog, och vilken effekt det kan ha på det sociala livet.

Hade jag gjort ett sådant projekt, hade jag helt säkert låtit bli att överkommunicera avvikandet (som är lätt och billigt gjort), och kanske istället gjort en porträttserie, där ingenting i bilden tydligt talar om vem som är "normal" och "avvikare". För vem som helst av oss kan ju behöva läggas in någon gång, eller börja supa ohälsosamt mycket efter en livskris eller så.

Nu sitter jag här och lägger mina värderingar på ditt projekt. Jag tycker det är viktigt att fundera på för vems skull man gör det här, och är det ur en ärligt menad nyfikenhet på medmänniskan, ser jag inga egentliga problem. Som Mary Ellen Mark sa (ungefär): Alla människor har rätt att få sin historia berättad.

Så, med ett genuint intresse för människorna du skildrar, och en bred blick och en öppenhet för att det kanske inte var som du trodde, så kan det absolut bli bra. Har du ont om tid, låt en enda människa och kanske någon ur dennes omgivning få berätta sin historia. Kanske kan du kolla med Situation Stockholm, eller motsvarande i Malmö och Göteborg. Där finns ju folk som är väldigt öppna och skriver om sin situation, och kan ha intresse i att berätta sin historia för dig.

tack för svaret, det är just från Mary Ellen Mark jag har fått min inspiration! Hennes mentalsjuk hus bilder från oregon på 70-talet är de som rör mig mest eftersom jag själv varit inlagd. Kraften i hennes bilder är den jag söker, men det är svårt att fånga det nu för tiden.

Det känns som att jag blivit väldigt missförstådd när jag skrev här i forumet, det känns som att folk tro att jag vill nedvärdera personer med psykisk ohälsa och missbruk men det är det sista jag vill göra!

Jag vill göra detta eftersom jag själv lider av beroende och psykisk ohälsa som jag skrev till en annan. Jag gör detta som ett projekt arbete till skolan eftersom många inte förstår sig på dessa ämnen, och självkart kommer jag att vara mycket tydlig med detta till de jag fotar.[/QUOT]

Sök kontakt med NA på orten. Ofta finns en vilja att beskriva sin historia (hör till programmet) och att modellerna är nyktra/drogfria är nog önskvärt ur etiskt perspektiv.

tack för svaret, det är just från Mary Ellen Mark jag har fått min inspiration! Hennes mentalsjuk hus bilder från oregon på 70-talet är de som rör mig mest eftersom jag själv varit inlagd. Kraften i hennes bilder är den jag söker, men det är svårt att fånga det nu för tiden.

Det känns som att jag blivit väldigt missförstådd när jag skrev här i forumet, det känns som att folk tro att jag vill nedvärdera personer med psykisk ohälsa och missbruk men det är det sista jag vill göra!

Ja, det förstår jag att du inte vill göra. Hoppas det inte verkade så.
Däremot missförstod jag nog lite hur genomtänkt det hela var. Jag uppfattade det som lite hastigt påkommet, men nu begriper jag att det inte var så. Ledsen för det, och stort lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar