Annons

missbruk, psykisk ohälsa m.m

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter som ett mycket intressant projekt. Jag tror att det viktigaste i ett sånt här sammanhang är att vara ärlig mot de man fotar. Förklara vad du vill göra, varför, vad du vill berätta och håll dig sedan till detta. Jag jobbar med tvångsomhändertagna missbrukare vid sidan av mina studier, och en erfarenhet jag fått är att dessa människor ofta har väldigt svårt att lita på människor, så återigen, ärlighet och lyhördhet är nog ledorden. När du väl skaffat dig en bra relation till dina "modeller", tror jag att det kommer att rulla på av sig själv. En bra idé kan nog vara att träffa personerna ifråga en eller två gånger utan kameran, innan du börjar fota, så att ni lär känna varandra. Ett stort lycka till!

Man behöver ju inte heller visa ansiktet på sina modeller, kan bli nog så kraftfullt ändå. Jag tänker mig någon som sitter ensam vid ett tomt bord och kollar ut genom ett fönster. Bilden tagen bakifrån. Kan tänka mig att missbruk och psykisk ohälsa kan få en person att känna sig väldigt ensam/utstött/ledsen.

Jag funderar allvarligt på att skaffa ett missbruk och få mer psykisk ohälsa.
Försöker inte var lustig nu, utan det är mer så att det känns som om det inte lönar sig att hela tiden försöka vara normal och göra sitt bästa. Inget verkar ju uppskattas så tanken finns ju att lägga sig i ortens stadsträgård och invänta samhällets vård.
Om det normala inte duger. så kanske det onormala gör det? Och det sägs ju att det åt minsånde är kul ett tag att va full.

Jag vill göra detta eftersom jag själv lider av beroende och psykisk ohälsa som jag skrev till en annan. Jag gör detta som ett projekt arbete till skolan eftersom många inte förstår sig på dessa ämnen, och självkart kommer jag att vara mycket tydlig med detta till de jag fotar.

Då hoppas jag att du gör ett seriöst projekt som inte förstärker de fördomar som redan finns.
Psykisk ohälsa syns inte på en människa, det borde du veta, alltså duger vilken modell som helst.
Vad gäller missbruk är det likadant, på de allra flesta syns det inte alls.
Ett ytterligare projekt med en massa utslagna människor på bild ökar inte förståelsen för de drabbade av dessa sjukdomar. Med det sagt, så menar jag inte att ditt är ett sådant, för det vet jag inget om.

Tycker syftet ditt är bra och önskar dig lycka till.

Mvh
Janne

Kolla på Kent Klich:
http://www.kentklich.com/
Jag tycker att han gjort bland det bästa man sett om just missbruk och utanförskap liksom mycket annat. Hans berättelse om Beth är klassisk.
Han är dessutom Svensk och du kan säkert kontakta honom med frågor om du vill.

Försöker inte var lustig nu, utan det är mer så att det känns som om det inte lönar sig att hela tiden försöka vara normal och göra sitt bästa. Inget verkar ju uppskattas så tanken finns ju att lägga sig i ortens stadsträgård och invänta samhällets vård.
Om det normala inte duger. så kanske det onormala gör det? Och det sägs ju att det åt minsånde är kul ett tag att va full.

Egentligen borde man kanske inte bemöta det här ens, men herregud, är det någonting som inte uppskattas är det väl psykisk ohälsa med påföljande ineffektivitet. Menar du på fullt allvar att du som är välfungerande och välanpassad inte har någonting för det? Hela samhället är väl ändå uppbyggt kring välfungerande individer. Vad är det du saknar?

Var lever du någonstans?

Egentligen borde man kanske inte bemöta det här ens, men herregud, är det någonting som inte uppskattas är det väl psykisk ohälsa med påföljande ineffektivitet. Menar du på fullt allvar att du som är välfungerande och välanpassad inte har någonting för det? Hela samhället är väl ändå uppbyggt kring välfungerande individer. Vad är det du saknar?

Jag sa inte att jag var normal, utan att jag försökte vara det.

http://www.unt.se/nyheter/ingen-hjalp-for-hemlos-kvinna-1036855-Default.aspx
Här är ett exempel på hur nån som verkar normal hadde haft större chans till ett tak över huvudet om hon haft psykiska problem, misshandlats eller beroende av droger.

Det är ju inte helt ovanligt att höra talas om personer som blivits nekade hjälp på psykmottagnigen gör nåt ännu galnare i hopp om att peronslen ska bry sig.
Elelr att den hemlöse uteliggaren som börjar frysa på hösen börjar göra inbrott i sommarstugor, då får han gratis mat och värme ett tag tills polisen kommer, och då får han mer gratis mat och värme i en cell. En vinn-vinn sitution helt enkelt.

Rent samhällsmässigt är jag allt ifrån välfungerande och välanpassad, men så länge man ijnte blir en aktiv belastning eller kostnad så verkar inte samhället bry sig.

Jag har mig närstående exempel på att den som misshandlar, knarkar, ljuger (och blir dömd för dessa brott) och beter sig allmänt dummt mot sina medmänniskor då får både bostad, utbildning, ekonomiskt bidrag till sin levnad och hjälp mot sina problem.

Man måste ha nåt intyg på att men inte är normal för att få hjälp, det dummaste jag gjort är t.ex. att inte varit sjukskriven när jag varit sjuk. Jag ville inte gå på bidrag så jag var hemma gratis. Problemet blir ju då att mitt problem inte "finns". Man tror att man gör nåt bra genom att inte ligga samhället till last just nu men istället straffas man genom utebliven a-kassa och framtida pension.

Likadant var det i skolan, det fanns så kallade stökiga elever som fick så mycket hjälp att dom fick rätt bra betyg, medan om man som jag inte kan skriva ordentligt men ändå inte blev så kallat utagerande aldrig någonsin fick nån hjälp.
Kunskap och intresse är inte ett dugg värt om man inte har papper på det.

Som nån i en annan tråd om särskrivningar uttryckte det, att om man särskrivit det man söker jobb som då duger man inte ens till att skura toaletter.

Hadde jag skolkat och slagits i skolan, varit sjukskriven och supit på krogen (istället för att bara varit snällt hemma) och dövat oro och värk med olagliga droger, så hadde jag idag haft möjlighet till ett enligt samhället mycket mer välanpassat liv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar