ANNONS
Annons

Missa inte Georg Oddner ikväll

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
SVT 2, Kl 20:00
K special: Georg Oddner

Porträttdokumentären "Närvarande" av Jan Troell visas med anledning av fotografen Georg Oddners 80-årsdag.

Kan ju vara värt att se!

/Joakim

Det får vi inte missa!

Kanon! Det här programmet får vi inte missa. Georg Oddner visar att vanlig "osminkad" fotografi kan vara konst i allra högsta grad!

Dn var verkligen sevärd

Trots att jag just nu befinner mig i ett digitalt stim så blir man ju inte lite sugen på att inhandla en hög Tri-X och ge sig ut i verkligheten!:-D Det är svårt att komma ifrån denna härliga känsla!

/Joakim

Bra att du fick mer uppmärksamhet än vad jag fick. Ingen verkade se min tråd om samma ämne. Det var ett bra program tycker jag.

:) Kenneth

"När jag blir gammal skall jag sitta i burspråket och fotografera damerna som går med sina hundar på gatan nedanför". Fan trot :)

Kul att höra en 80-åring säga "när jag blir gammal..."

Jag gillade dokumentären. Bra foto, musik och intressant porträtt av en duktig fotograf.

Oddner verkar ha en sund inställning till foto. Att visa likheter mellan olika kulturer istället för olikheterna.

Marie S skrev:
[Oddner verkar ha en sund inställning till foto. Att visa likheter mellan olika kulturer istället för olikheterna. [/B]

Kan bara instämma!

Känner också ett drag för att köpa några tri-x, särskilt intresserad av att dokumentera folk i tunnelbana.

mvh
Jonas

Inspiriationen för att jobba med svartvitt spirar friskt, men jag har redan 4 rullar tmax i kylen så det är lite svårt att motivera att köpa in tri-x. Hur mycket skiljer mellan tri-x och tmax.

Kanske neopan 1600, nån som vet hur den blir.

Off topic:
När jag en gång i tiden gick på gymnasiet i Bollnäs hade jag Oddners pappa som lärare i tyska och franska. Han gick under smeknamnet "Ryssen" och var en gringubbe av värsta sort, de enda gånger har verkade mänsklig var när han berättade att han hade en duktig son som spelade i Putte Vickmans orkester. Fast då var han nog inte känd som fotograf.

För den som missade

Repris även den 23/10 tror jag... tyckte mig kunna se det på SVT:s text-tv-sidor. Underbart inspirerande dokumentär som verkligen kan rekommenderas!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar