Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Missa inte Georg Oddner ikväll
- Trådstartare Liax
- Start datum
Liax
Aktiv medlem
Jodå, det stämmer, Troells film är det ju!
Roligt i sammanhanget är att hela filmen är filmad av Troell själv med en vanlig handhållen (med några få undantag) DV-kamera i 20 000 kronorsklassen.
Tycker faktiskt att Troells filmande är en bildupplevelse i sig, finns en del sköna klipp och bildlösningar som intresserar oss som även sysslar med film.
/Joakim
Roligt i sammanhanget är att hela filmen är filmad av Troell själv med en vanlig handhållen (med några få undantag) DV-kamera i 20 000 kronorsklassen.
Tycker faktiskt att Troells filmande är en bildupplevelse i sig, finns en del sköna klipp och bildlösningar som intresserar oss som även sysslar med film.
/Joakim
carpelux
Aktiv medlem
Re: För den som missade
23.40 K Special: Georg Oddner
Cederbom skrev:
Repris även den 23/10 tror jag... tyckte mig kunna se det på SVT:s text-tv-sidor. Underbart inspirerande dokumentär som verkligen kan rekommenderas!!
23.40 K Special: Georg Oddner
.Z.
Aktiv medlem
Liax skrev:
/Joakim
Även oss som sysslar med stillbild. Jag älskar film med fint foto & fashineras alltid av hur vissa filmare/regissörer lyckas fånga bilder med filmkameran...
Jag blev mycket inspirerad av Oddners fantastiska livsglädje. I slutet av filmen så sa han:
"när jag blir gammal så ska jag sitta vid fönstret & fotografera dom som rastar hundarna i parken".
När jag blir gammal! Han är 80 år nu...
Larsa/som bara är hälften så ung...
Damocles
Aktiv medlem
Håller helt med, jag är lite kluven då jag sysslat med lite både och, bild är bild oavsett om det är rörligt eller stilla, men det är två olika sidor av samma mynt med sina egna begränsningar och fördelar.Tycker faktiskt att Troells filmande är en bildupplevelse i sig, finns en del sköna klipp och bildlösningar som intresserar oss som även sysslar med film.
T.ex, intressant att dom valt att för vissa av oddners fotografier först fokusera på en detalj, för att sedan zooma ut, vilket trots allt låser fokus på den punkten i bilden till viss del.
/liten fotnot, jag och polaren håller på att skumma fram ett manus till en kortfilm just nu, så intresset för film lösning och detaljer ligger på max nu.
Graal
Avslutat medlemskap
Såg även reprisen igår. Vilken källa till inspiration! Både Troells filmande och Oddners bilder/berättande. Var finns fotografi och fotografer som berör oss lika mycket idag? Har svårt att finna motsvarigheter. Men dom finns säkert någonstans. Oddner har en osedvanlig förmåga att förena ett unikt bildseende med teknisk brillians vid framkallning och kopiering och det är nog det som gör att en fotograf utskiljer sig från mängden. Dåliga kopior duger inte, det såg vi i filmen. Men tekniken är inte målet utan medlet, det förstod vi också.