ErlandH
Aktiv medlem
Det där var ju inget svar på min fråga. Att fuktig luft kan ha högre värmekapacitet än torr luft låter inte alldeles orimligt, men jag förstår fortfarande inte hur det skulle kunna ha något med den relativa luftfuktigheten att göra. Det måste ju bero på hur mycket fukt (hur stor andel vattenånga) det faktiskt finns i luften.Som sagt är daggpunktens förhållande till temperaturen inte linjär, utan exponentiell. Ju varmare det är, desto flerfaldigat (enligt för mig okänd funktion) mycket fukt kan luften bära. Exakt vilken funktion det rör sig om vet jag inte, men när man går nedåt i temperatur så skiljer sig den relativa fuktigheten mindre och mindre från den absoluta jämfört med när det är varmt. Därför torde hög relativ fuktighet vara jävligare vid -15 än vid -5.
Riktigt vad du menar när du skriver att vid låga temperaturer "skiljer sig den relativa fuktigheten mindre och mindre från den absoluta" förstår jag inte. Antingen missuppfattar jag dig helt eller så menar du något annat när du skriver "relativ" respektive "absolut". Om den relativa luftfuktigheten är 100 procent vid -10 är den absoluta luftfuktigheten ungefär 2 (två) promille. Vid +20 och relativ luftfuktighet på 100 procent är den absoluta luftfuktigheten ungefär 20 promille, alltså tio gånger högre. Precis motsatsen till vad du skrev.
Ta inte illa upp, men det svaret låter ungefär som "har ingen aning!" och gav mig inte direkt någon ny kunskap eller förståelse.Massor! Torr luft (kväve) har ungefär halva den specifika värmekapaciteten mot vad vattenånga har.
Vetenskapen hävdar tydligen motsatsen. Tills vidare tror jag nog på den.Helt klart är det fukten som gör skillnaden mellan fjällkyla och stockholmskyla.