Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minsta "vettiga" kamera med genomsikts/elektronisk sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

lattesweden

Aktiv medlem
Hej!

Söker en liten kamera (så liten som möjligt) för "vackert väder foto", men som ändå tar vettiga bilder kvalitativt när det finns bra ljus och man har som krav att kameran ska ha en riktig sökare att titta i. Genomsiktssökare eller elektronisk sökare är ok, men ej enbart skärm bak alltså. Skärm är trevligt för att se bilderna men ej ett krav om man kan göra det i den elektroniska sökaren. Tanken är att man ska se bra även i starkt solsken, både för komposition och för betraktning efteråt, vad har man för alternativ då?

Tack för hjälpen!

MVH / Anders

Canon G1 X låter som något för dig att kolla upp.

Själv skulle jag gå rakt på Fujifilm X100s och aldrig se mig om igen, men det ska sägas att jag inte är helt objektiv iom att jag äger föregångaren ;-)

Båda dessa är lite klumpigare än minstingarna på marknaden med sökare, ex Canon Powershot A1400, så om storleken är viktigaste kriteriet är det snarare där du får börja leta...

varken G1X eller NEX är ju särskilt små, om man nu eftersöker en kamera som lätt går ner i fickan? ska det vara system eller fast optik?

finns så grymt många trevliga kameror idag så det känns som nästan alla tar bra foton det gäller bara att hitta den som passar just dig

Fuji X100s
Olympus ZX2 + Sökare finns nu för bra pris hos Cyberphoto
Olympus E-M5
Canon G15
Canon A1400 vet jag inget om men den är väldigt liten OCH har sökare :) (och kostar 995 på cyberphoto)

Ta också en titt på Fujifilm X20 som är en riktigt trevlig kamera med manuell zoom (jag har föregångaren X10). Där tycker jag gränsen går till en kamera som storleksmässigt följer med (nästan) överallt.. Om du är intresserad av den något större X100S så skulle jag säga att föregångaren X100 är mer prisvärd (men om pengar inte är ett problem är X100S naturligtvis intressant).

Tack för alla bra svar!

Jag har en Panasonic LX3 sedan tidigare och köpte nyligen en Sony RX100. Har även en Panasonic G1 systemkamera med standardzoomen men den är mest hemma utom när jag vet att jag behöver den till något speciellt.

Har mest fotat med mobilen (Samsung Galaxy Note II för tillfället) och LX3an de senaste åren. RX100an är på "inkörning" och ska väl ta över från LX3an som "ta med varje dag kamera" är det tänkt. I starkt soljus, framför allt på sydligare breddgrader med solbrillor på, är ingen av mina kameror förutom G1an med sin elektroniska sökare något vidare att komponera på men jag tycker om att resa lätt så den vill jag inte behöva släpa med mig.

Jag har lagt upp några bilder här som visar ungefär hur jag fotar.

Hade egentligen tänkt köpa mig en Panasonic LX7 med den elektroniska sökaren men RX100 har fått så otroligt mycket bättre recensioner så det blev den istället, och många gånger så funkar displayen tillräckligt bra.

Så det jag söker är i princip en ren solljuskamera för semester som man kan ha i fickan som komplement till RX100an istället för en elektronisk sökare. Dvs inte för dyr och inte för stor. Gärna zoom och bra bildkvalitet när det finns gott om ljus, blixt för motljusporträtt. Alla andra situationer fixar RX100an.

Canon A1400 var intressant, hittade inget om sökaren följer zoomen eller om det är olika ramar man får gå efter? Hittade inte heller någon riktigt recension, allt verkar vara "previews" utan test av bildkvaliteten.

Sedan hittade jag även denna lösning som tydligen ska funka till RX100, det kanske kan vara ett alternativ, någon som provat?
http://www.clearviewer.com/

Tack för hjälpen!
MVH / Anders

Finns ju andra infallsvinklar:

-RX100, lyft på brillorna och skugga skärmen med den lediga handen. Jag fotar mycket utomhus med LCD, hade en LX3 tidigare som jag aldrig störde mig på avsaknad av sökare på. Skuggade med handen när det behövdes. Min profilbild är tagen med LX3 och LCD. Rakt mot solen.

-Vänj dig vid att släpa med dig G1:an. Fundera på att skaffa 20 mm-pankakan eller 14-42 PZ-pannkakan och bygg vidare på ditt m4/3-system, det har du glädje av även annars. G1:ans vinklingsbara skärm är ju också prima att ha i solen.

Har ingen personlig erfarenhet av A1400, men prisklassen borgar för frustration snarare än lycka vad gäller såväl sökare som hantering.

I din sits, men med mina egna motivpreferenser, hade jag som sagt bytt bort allt mot en X100s och använt den till allt ;-)

-Vänj dig vid att släpa med dig G1:an. Fundera på att skaffa 20 mm-pankakan eller 14-42 PZ-pannkakan och bygg vidare på ditt m4/3-system, det har du glädje av även annars. G1:ans vinklingsbara skärm är ju också prima att ha i solen.
tänkte också det, kanske ett byte till ett mindre m4/3-hus (dock ingen sökare då om man inte skaffar det som tillval, E-M5 är väl den enda lilla som har det fast den är större och dyrare än de andra). Det finns enklare Oly-hus väldigt billigt på annonser. 20-pannkakan är grym, brännvidden är ganska lagom tycker jag personligen. Bara ett snäpp längre än t ex X100s.

Har ingen personlig erfarenhet av A1400, men prisklassen borgar för frustration snarare än lycka vad gäller såväl sökare som hantering.
det är nog inte omöjligt. Jag läste nånstans att den var hyffsat ok men bildkvaliten var inge vidare. Har man en gång tagit steget till bättre bildkvalitet som en ordentlig kamera ger kan det ju vara frustrerande med något som ligger på mobiltelefonkameranivå (för att bara ta ett exempel)

Jag har sneglat på de mindre m4/3 kamerorna, bland annat Panasonic GX1 med elektroniska sökaren, finns i ett kit för 5000 kr med en normalzoom. Problemet är dels att den är rätt stor (min G1 är inte långt ifrån när sökaren sitter på GX1) samt att ljusstyrkan på normalzoomarna är för dålig. Alla m4/3 objektiv utom pannkakorna är ju dessutom ganska stora i längd eftersom de inte som på en kompakt fäller ihop sig. Jag gillar frihandsfoto i svagt ljus. RX100an funkar fint där och LX3an gjorde det bra för sin tid.

Ska man ha ett ljusstarkt m4/3 objektiv så kostar det dels mycket pengar (24-70/2,8 zoomen från Panasonic kostar 11.000 kr. Just nu kan man iofs få en GF5 med normalzoom på köpet men den har inte elektronisk sökare ens som tillbehör).

Att köpa en ljusstark vidvinkel blir en extra investering och framför allt en sak till som måste släpas på och så ska man krångla med att byta objektiv och alltid ha fel objektiv på när bilden man vill ta väl dyker upp. Den/de som man umgås med brukar inte ha förståelse för att man ska stanna var 50e meter och bygga om sin utrustning och sedan böka med att ta bilder med sjutton olika inställningar. Det är sällan jag går ut och fotar helt själv så jag vill kunna passa på när jag ändå är ute och ser något fint och då ska det gå rätt fort och enkelt.

Jag vill därför ha en bra "ta med varje dag kamera" i första hand. RX100an gör jobbet rätt bra så visst skulle jag kunna leva med den men någon riktig kärlek har inte uppstått hittills. LX3an köpte jag egentligen för att fota makro på frihand med när jag bygger modeller och dokumenterar bygget steg för steg. Bra närgräns, bra ljusstyrka, bra antiskak och bra skärpedjup tack vare 24 mm och liten sensorstorlek gjorde den mycket bra till det jobbet. Att den sedan var en lysande allroundkamera var något som växte fram och inget jag räknade med från början, så RX100an kanske också växer till sig.

Har faktiskt haft en Nikon F3 med motor, en 35-70/2,8 zoom och en stor stavblixt som jag släpade runt på varje dag i början av 90-talet, och så några extra gluggar som följde med då och då. Undviker gärna den tyngden och storleken, och blixt använder jag nuförtiden i princip enbart i solljus för upplättning.

Någon föreslog att ta med G1an lite oftare, för mig känns det lite som att återgå till F3 tiden även om det så klart är skillnad på storlek och tyngd. Jag tycker dessutom faktiskt att LX3an tar bättre bilder. Bättre i färg och bättre exponerat. G1an är bra för att ta bilder i modellandskap (stora modelljärnvägar) vilket var det jag köpte den för. Bra skärpedjup och kontroll av det redan på displayen (elektronisk nerbländning utan att det blir mörkare), vinklingsbar display och litet objektiv så att kameran kommer ner lågt när man ställer ner den i landskapet vilket ger ett ganska bra perspektiv höjdmässigt motsvarande det en människa som står och fotar i den riktiga världen får. Men som sagt utanför just detta område har jag aldrig blivit supervän med den.

Två m4/3 kamerahus med varsitt objektiv blir för mycket att släpa på även om man skulle kunna ha en hygglo zoom på det ena med elektronisk sökare för utomhusfoto i bra ljus och en ljusstark vidvinkel på det andra huset och komponera på skärmen för foto i svagt ljus.

En kompaktkamera med fast vidvinkel känns inte heller helt rätt som enda kamera, trots att jag tar merparten av mina bilder med vidvinkelläget. Saknar faktiskt LX3ans 24 mm den är fin, RX100 har "bara" 28 mm och är inte lika fin i perspektivet man får, den saknar "rymd" på något sätt. Trots att jag gillar vidvinkel så är ibland telezoomen extremt bra, så jag vill inte vara utan en sådan helt. Två riktigt små kameror kan funka som fyller varsin funktion. Då kan man ha den ena framme och tyngden och storleken av den andra som ligger i väskan går att leva med.

Att komponera på skärm funkar rätt bra i de flesta fall. Dock inte med mina nya Polaroid solglasögon som sitter utanpå mina vanliga glasögon, skärmen på LX3an blir svart i vissa vinklar, troligen pga polarisationsfiltret i solbrillorna (har inte hunnit testa med RX100). Jag brukar klara mig utan solbrillor i Sverige även på somrarna så problemet är mest på utlandssemester.

Nackdelen att komponera på skärm är att man får en del överraskningar när man bara ser halvbra vad man fotar, en del bilder ser kanon ut på skärmen men sedan inte i verkligheten och ibland är det tvärtom. Lite lotteri typ. Ofta är det pga att man inte såg någon störande del på skärmen som sedan syns väldigt tydligt på slutresultatet.

Ja, det är inte lätt när man vill ha allt och det varken ska ha någon storlek eller väga något! :)

Alla tips och hjälp till att reda ut tankarna uppskattas väldigt mycket!

inte lätt nej :)

jag tänkte att det kanske skulle funka med någon enkel kamera och sedan en adapter/filter för att få den extra egenskap som saknas på den nästan annars perfekta kameran?

(jag har t ex den dyra 24-70/2.8 till m4/3 och den är riktigt bra fast tung och inge vidare närgräns, men med en makrolins på den för en struntsumma så blir det riktigt bra makrooptik (inte perfekt i hörnen men det kan jag leva med) också en 80-300 zoom i fickan så brukar jag klara det mesta som dyker upp. Men känner igen det där med att gå med folk som inte har riktigt tålamod med prylfippel med jämna mellanrum, då vore ju två små kameror faktiskt rätt bra, kanske!?)

Låter som den optiska sökaren till LX3 är något för dig att prova, om det är den kameran du trivs bäst med.

Om du börjar gilla RX100 till allt annat kan du ju småningom låta sökaren sitta monterad på LX3:an för jämnan och ha kameran enbart till detta.

Den dag LX3:an börjar kännas trist behåller du den optiska sökaren och köper en LX7 beg på blocket. Och ska du bara ha den i vackert väder lär du inte behöva byta förrän den packar samman mekaniskt. På basiso och f/2,8-5,6 såg min LX3 riktigt, riktigt bra ut.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto