Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minskning av bild för digital framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

mikael_in_action

Aktiv medlem
Om man skall beställa bilder från digitala bildfiler från ett lab (tex Crimson som jag använder), vilken storlek på jpeg-filen skall man då välja för att få maximal kvalitet?

Dvs skall jag raw-konvertera direkt till rätt bildstorlek (ex 10x15 eller 13x18) i 240 dpi, eller skall jag konvertera till maximal storlek (240 dpi) och låta labbet minska bilden när den printas?

mikael_in_action skrev:
Om man skall beställa bilder från digitala bildfiler från ett lab (tex Crimson som jag använder), vilken storlek på jpeg-filen skall man då välja för att få maximal kvalitet?

Dvs skall jag raw-konvertera direkt till rätt bildstorlek (ex 10x15 eller 13x18) i 240 dpi, eller skall jag konvertera till maximal storlek (240 dpi) och låta labbet minska bilden när den printas?

Behärskar du Photoshop är det väl dumt att låta labbet sköta något moment alls förutom printningen?

Sedan förstår jag inte riktigt, du frågar om du ska konvertera till 240 dpi eller till 240 dpi?

Samma svar du fick i en annan tråd

Jag skulle nog själv anpassa bilderna till rätt storlek (300 dpi + rätt fysisk storlek). Du vet ju inte vad labbet gör med bilderna, dvs vilken beräkningsalgoritm som används. Dessutom kan du lägga på lite extra skärpa efter förminskningen.

Re: Re: Minskning av bild för digital framkallning

Lasse H skrev:
Behärskar du Photoshop är det väl dumt att låta labbet sköta något moment alls förutom printningen?

Sedan förstår jag inte riktigt, du frågar om du ska konvertera till 240 dpi eller till 240 dpi?

Hm, nu blir jag lite osäker. Spelar det någon roll om jag behärskar Photoshop eller inte? Själv kör jag bara Lightroom.

Vad jag menar när jag säger konvertera är till vilken upplösning jag skall exportera raw-filerna (=konvertera till jpeg). Där får man ju välja storlek och upplösning.

Kan däremot avsluta tråden med att säga att jag beslutat mig för att köra full-size jpeg, trots storleken. Istället får jag vänta lite längre på att ladda upp bilderna (det tar en stund att ladda upp 100 bilder...). Alternativt göra det lite oftare.

Anledningarna till detta är flera. Det visade sig att det inte var så lätt att besämma storleken på bilden i lightroom. Man bestämmer max bredd och höjd och det blir då olika storlek på bilderna beroende på orienteringen (eller så kan jag inte LR tillräcklingt bra). Det blev också ganska rörigt att hålla reda på de olika storlekarna bilderna skulle ha (vi gör alltid album av våra foton med bilder i blandade storlekar från 4x6 till 13x19, förutom de enskilda förstoringar vi gör).

Dessutom har jag kommit fram till att det är ganska tveksamt om det blir bättre utskriven bild om storleken är rätt. Det bygger isåfall på någon slags pixelmapping vilket i sin tur förutsätter att lyckas göra bilden i exakt rätt storlek (på pixeln när), vilket inte känns särskilt troligt. Dessutom funkar ju inte punkterna som en skrivare skriver ut på samma sätt som pixlarna i en bild. Så hur man än gör blir det med största säkerhet någon slags konvertering ändå och då kan jag lika gärna köra med max-storlek.

Tack ändå för tipsen!

ANNONS