Annons

Minska brus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonnisu

Medlem
Har i helgen fotograferat bröllopspar i befintligt ljus, men var tvungen att använda iso 800. Är nöjd med bilderna men inte med kornigheten! Använder Aperture 3 men anser inte att "noise reduction" gör varken till eller från! Jag har även PS CS3 men brukar inte använda det så ofta.
Vad kan ni rekommendera för att minska bruset så jag kan rädda bilderna som är egentligen är så fina- utan värsta bruset!

tack på förhand/johanna

använder topaz denoise 4 med bra resultat. Dock är det väldigt personligt (tror jag) hur bruskänslig man är och/eller hur mycket detalj man vill offra. Personligen vill jag inte förlora detalj på fågelfjädrar, medans skulle jag fota människor (ej porträtt) så skulle jag inte vara så känslig. Å andra sidan så fotar jag inte människor, så vad vet jag egentligen.

Canon DPP

Om du ska minka bruset i bilder tagna med Canon kameror är Canon DPP gratis och bra! Det använde jag tillsammas med Photoshop CS4 innan jag skaffade Ligthroom 3, som är både bra på brus reducering och har ett smidigt arbetsflöde.

Om du ska minka bruset i bilder tagna med Canon kameror är Canon DPP gratis och bra! Det använde jag tillsammas med Photoshop CS4 innan jag skaffade Ligthroom 3, som är både bra på brus reducering och har ett smidigt arbetsflöde.

Jaha, Jag har fotat med en Canon 5d. Kan man ladda ner eller hur får man tag på det?

Detta är ett bildexempel, detta är ju givetvis en mycket mindre fil än RAW filen men ett exempel så klart.

Bilagor

• _MG_1989 - Version 2.jpg
    _MG_1989 - Version 2.jpg
    16.2 KB · Visningar: 457
Har i helgen fotograferat bröllopspar i befintligt ljus, men var tvungen att använda iso 800. Är nöjd med bilderna men inte med kornigheten! Använder Aperture 3 men anser inte att "noise reduction" gör varken till eller från! Jag har även PS CS3 men brukar inte använda det så ofta.
Vad kan ni rekommendera för att minska bruset så jag kan rädda bilderna som är egentligen är så fina- utan värsta bruset!

tack på förhand/johanna

Brusverktyg i Photoshop på rawfiler visar ingen effekt förrän man är inzoomad 100%. Vet ej hur det är i Aperture, men när du drar i brusminskningsreglaget bör du nog titta inzoomad.

Detta är ett bildexempel, detta är ju givetvis en mycket mindre fil än RAW filen men ett exempel så klart.

Bilden är ju också rejält underexponerad vilket förvärrar det hela en smula till. Men som nämnt tidigare. Bruset syns inte alls lika tydligen när man skriver ut bilden som det gör när du tittar på det i en dator.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto