Annons

Minolta Z3 eller Olympus C765

Produkter
(logga in för att koppla)
Z3, den har bildstabilisator, är snabbare och har större omfång...dessutom är minneskorten billigare till Z3.
 
Ja, fördelarna för Z3 överväger nog. Bildstabilisatorn ska man inte förakta och hastigheten är definitivt ingen nackdel.
Ser man till bildkvaliteten så ligger dock Z3 lite efter. Mer brus och inte lika skarp, iaf sett till de bilder jag kommit över hittils.
 
Z3 värdelös att ta inomhusbilder med. Kolla forum på nätet. I övrigt även sämre bildkvalite. Kan man leva med det är Z3:an med sin bildstabilisator ett bättre val.
 
Använder man Z3 med blixt i autoläge använder den (tydligen) alltid ISO200, vilket säkert är grunden för mycket av detta prat.
Om du har "värdelösa" bilder tagna på ISO50, inomhus med blixt, så får du gärna länka till dem.

Edit:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/z3_samples.html

Jag tycker faktiskt inte att de är sådär himla illa (inte ens imohusbilden) faktiskt, om än en liten aning kontrastlösa.
Lite "kurvor" på bilderna så...
 
Senast ändrad:
Nu är ju minolta-bilden lite överexponerad, men visst, Olympusen är nog aningen skarpare. Men Minoltan är MYYCKET snabbare och har bildstabilisering.
MEn, nej, det är inte så lätt att välja.

Du får klämma och känna på dem och bilda dig en uppfattning.
 
fick min Z3a i slutet av augusti. Har fotat drgt 600Mb med den än så länge, även provat på filmandet. Var supernöjd ända tills i helgen... Då var jag i Edinburgh och fotade det upplysta slottet i mörker mot skymningshimmel. Eftersom jag fortfarande är en glad amatör så använde jag kamerans egna "nattläge". Så gjorde även kompisen som hade en Olympus C730 och som haft sin kamera ungefär lika länge.

Hans bild fick (i LCDn ska dock tilläggas) en oerhört mycket bättre färgmättnad (?) och bilden upplevdes skarpare. Hans himmel blev just skymningsblå medans min blev ... vit?

Bilden jag tog är i övrigt dålig pga oskärpa (jag fotade på fri hand - friskt vågat ;), men just färgerna störde mig..

Förutom denna "lilla" grej, så är jag supernöjd med kameran. Zoomen är kul, menyerna enkla, greppet skönt, fokusen snabb.. Han med 730n blev också imponerad av snabbheten i zoomen (han har haft en C720 innan så han har hyfsad erfarenhet fårn Olympus) och tyckte den hade ett skönare grepp och bättre menyer. Han blev nog lite avis ;)

Jag vågar inte uttalat mig för mycket om kvaliteten på bilderna ännu, då jag känner att mycket är egen okunskap som ställer till det. Fast ofta tycker jag att när man använder blixt så "slår den" liksom mot motivet, vilket stör mig.Tack o lov klarar den sig mycket bra utan blixt i många lägen, så jag får väl prova mig fram till nåt bra sätt för blixthantering (avstånd, kompensation osv).

/Jenny
 
Något blåare än på LCDn och jo.. visst.. hade jag bara varit hjärtkirurg så hade jag nog blivit av med alla skakningsoskärpa också och då hade den tom kunnat bli riktigt bra ;)..

Fast i jämförelse med bilden på Olympusen vet jag inte ännu, jag får återkomma om ett par veckor då resans deltagare samlat ihop alla bilderna så jag kan jämföra dem i full storlek.. ;)
 
Det skulle man kunna undra! ;)

Faktiskt riktigt bra ändå, när man inte står och håller kameran med händer höjda över axlarna utan stöd, mitt i en gata som för tillfället är tomt på bilar i vänstertrafik men som man ändå håller ett öga efter samt stressen att kunna se vart kompisgänget tar vägen i den nya stan... tja, vad jag vill säga är väl att då man har lite bättre grundförutsättningar så ger man bildstabilisatorn en ärlig chans ;)

Just inatt tänker jag inte ladda upp några bilder från resan, men jag postar en länk här om några dagar...
 
Det enda jag har är online är några bilder från min köksrenovering och de är tagna första dagen kameran var i min ägo och enbart för att visa förändringen som blev i köket inte för att användas för kamerabedömning... men kika du...

http://www.jered.se/hemma/tapet.html

Bilden på getingen i mitt fotoalbum är också tagen med Z3an.

Skulle du vara medlem på Shortcut.nu så finns jag där med och har där bilder tagna med Z3an som du antagligen hellre kikar på...
 
Senast ändrad:
ok, här har jag lite fler bilder från Z3an.


Ber dig dock beakta att jag inte gör kameran rättvisa. Särskilt inte i dimma..;)


http://hem.passagen.se/jered/skottland/

De flesta bilderna är tagna i autoläge alt programläge (mörker), enstaka bilder har jag satt vitbalans men i övrigt använt auto.

Vill du ha info om någon särskild bild (inställingarna på kameran, avstånd o sånt alltså) så maila, jag orkade inte fixa det nu när klockan blev ås mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.