Annons

Minolta Z2 Bråttom

Produkter
(logga in för att koppla)

Paul68

Medlem
Ska köpa en Minolta Z2. Nu undrar jag om någon har en sån och vad ni tycker om den. Är den värd att köpa?

Paul
 
Har läst mycket om just Minoltas kameror och har vänner som har både denna och Z3, samt jag som har en billigare variant Z10, och jag skulle rekommendera dig att köpa antingen en Z3 eller en Z20 istället! Just Z2:an har jag hört att flera är lite "missnöjda" med.

Jag är dock nöjd med min Z10 när det gäller närbildsfotona, men de 3.2 m-pixlarna räcker inte så långt om man vill printa ut större foton.

Som sagt var.. jag rekommenderar en Z3, då jag har provat den och den är suverän!!!!

Mvh Ulrica
 
Det beror på vad du ska ha den till. Själv hade jag en Z3 och var grymt missnöjd pga alldeles för mycket brus i bilderna vid sämre ljusförhållanden. Men ska man mest fota utomhus så är den nog ganska ok.
 
Lutar ändå åt en z2 då z3 kostar några kronor till. Vad är dom missnäjda med på Z2? Efter som jag är en amatör fotograf så blir det vanliga bilder på typ familjen, kalas, semester bilder m.m.
 
Jag är nöjd med min z2, det är dock störande att den har svårt att fokusera vid svagt ljus. Jag tycker ändå att su ska köp z3:an istället, bildstabilisering verkar hemskt trevligt.
 
Ska den användas till mycket familjefoto, dvs en hel del innomhusbilder rekommenderar jag att du ser dig om efter en annan kamera. Utöver brusproblem så har den, som Björn nämner, svårt att fokusera i svagt ljus. Med min z3 irriterades jag dessutom över att den ofta missade fokuseringen fullständigt fastän den indikerade att fokus var låst på motivet´.
 
Blir nog en del inomhus bilder. Men mest blir det utomhus. Då vi brukar vara ute mycket. Tycker z2 ligger bra i pris för oss.
 
Jag köpte mig en Z2 i början av hösten förra året. Alla kameror har ju sina nackdelar, men jag tycker ändå den var värd att köpa. Om du inte har läst tester och kollat provbilder så tycker jag du ska göra det, men om du är ute efter rent subjektiva bedömningar så: Jag tycker den är snygg, den ligger skönt i handen och är lättmanövrerad. Nackdelar är lite softa bilder och lite plastig batterilucka.
 
Till familjefoto skulle jag rekommendera en kamera med mer vidvinkel som Canon S50, S60 eller S70 eller Fuji F710 och F810.

35 millimeters utsnitt (motsv småbild) som Z-modellerna har tycker jag det blir snävt att få med alla i många lägen. Dessutom har man rätt begränsad nytta av det långa teleläget om man inte har skakstablilisering som i Z5.

Z20 är mycket lik Z2, men om du inte är telefantast så skulle jag rekommendera att du tittar på en vanlig digital kompaktkamera.
 
Jag har haft en Z1:a och testat Z2 och Z3. Små förändringar när dom uppgraderar..

Beror lite på vilken Mpixel du vill ha, finns en Z5:a nu, som ger 5 Mpixel.

// Jocke
 
Z5 kostar för mycket. Blir en Z2. Som Rickard sa så är den skön att hålla i och verkar vara lätt att hantera med menyerna. Tackar alla för era åsikter i detta ämne. Men tar gärna imot fler åsikter då jag ska köpa kameran först i morgon, så jag kanske hinner ändra mig.
 
Paul68 skrev:
Z5 kostar för mycket. Blir en Z2. Som Rickard sa så är den skön att hålla i och verkar vara lätt att hantera med menyerna. Tackar alla för era åsikter i detta ämne. Men tar gärna imot fler åsikter då jag ska köpa kameran först i morgon, så jag kanske hinner ändra mig.

Z-serien ser ju i princip helt lika ut och väger lika mycket och har samma grepp, så det är nog inget argument tyvärr ;)

Dock har den 4 Mpixel och 35-420 mm (12x), så det är ju bättre än Z1 tex. Störst skillnad mellan Z1-Z2, sen blir det bara Mpixelförändringar och smådetaljer.

// Jocke
 
Förlåt var lite otydlig när jag skrev. Z-serien liknar ju varandra, är ju vissa små grejor som skilljer dom åt. Hoppas jag gör ett bra köp i morgon när jag köper Z2.
 
Paul68 skrev:
Förlåt var lite otydlig när jag skrev. Z-serien liknar ju varandra, är ju vissa små grejor som skilljer dom åt. Hoppas jag gör ett bra köp i morgon när jag köper Z2.

Det gör du säkerligen om du får ett bra pris på den bara, kika gärna på Pricerunner och kolla priset.

Z-serien är enligt mig en av de bästa i sin klass! Mycket funktioner till bra pris.

// Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.