Annons

Minolta till Canon lösning

Produkter
(logga in för att koppla)

mopack

Medlem
Hejsan,
Jag har en Minolta 3xi och en Minolta 5000 (båda är 35mm kameror)med objektive som
Quantary Tech-10 1:3.8-5.6 f=28-200mm
Minolta AF 35-105
Minolta AF 35-70

Hur som helst, Minolta objektiven har Macro på dom och dom har jag haft mycket användning för. Jag är ingen expert på kameror och teknik, men tycker om fina bilder. Vad jag ville veta var detta, jag funderar på att införskaffa en Canon 300D (vill börja med digitalt)och du ingår 18-55mm objektivet, jag antar det INTE finns någon macro på den? Och om det inte gör det, vad för något objektiv skulle då motsvara ett macro som jag då haft tidigare och hur mycket skulle det kosta då? Ursäkta om det verkar rörigt, men vill bara veta om 300D med objektivet har macro och om inte, vilket objektive ska man då satsa på som extra och hur mycket kostar det? Tackar för all information,
mvh
Alex
 
mopack skrev:
Hejsan,
Jag har en Minolta 3xi och en Minolta 5000 (båda är 35mm kameror)med objektive som
Quantary Tech-10 1:3.8-5.6 f=28-200mm
Minolta AF 35-105
Minolta AF 35-70

Hur som helst, Minolta objektiven har Macro på dom och dom har jag haft mycket användning för. Jag är ingen expert på kameror och teknik, men tycker om fina bilder. Vad jag ville veta var detta, jag funderar på att införskaffa en Canon 300D (vill börja med digitalt)och du ingår 18-55mm objektivet, jag antar det INTE finns någon macro på den? Och om det inte gör det, vad för något objektiv skulle då motsvara ett macro som jag då haft tidigare och hur mycket skulle det kosta då? Ursäkta om det verkar rörigt, men vill bara veta om 300D med objektivet har macro och om inte, vilket objektive ska man då satsa på som extra och hur mycket kostar det? Tackar för all information,
mvh
Alex

I höst kommer Minolta med en digitalkamera med 6 Mpix till vilken dina objektiv kommer att passa. Givet att du orkar vänta ända till i höst vill säga. Begagnat för Minolta är billigt nu med tanke på att de som väljer att gå över till digitalt har valt befintliga system och därför säljer befintliga Minoltagrejor.

Det objektivet som följer med i paketet till 300D är ett 18-55 mm och det är inte ett makroobjektiv. Det finns objektiv från t ex Canon, Sigma och Tamron som är renodlade makroobjektiv, som klarar bländare nedåt 45 för och avbildningskala 1:1. Brännvidderna återfinns i området 50 mm och 90-105 mm. Bra egenskaper för ett makroobjektiv är att skärpan inte är böjd och att objektiven är prioriterade för minsta möjliga bländaröppning.

Priser finns att tillgå hos annonsörernatill höger å sidan.

Hoppas detta ger dig en ledtråd till objektiv.

Det finns
 
Roland-
jag tackar för ett bra skrivit svar. Vet du vad Minoltan kommer att heta och ungefär när den kommer att dyka upp? Än en gång, tack så mycket för svaret,
mvh
Alex
 
Tänk även på bildvinkelförändringen el. det förändrade utsnittet.
18-55mm på 300D motsvarar 28-90mm på analog kamera.
Omvänt så blir ditt 35-105:a på 300D som ett 55-170mm på Minolta 3xi. (Omräkningsfaktorn 1,6)

18-55mm till 300D har relativt bra närgräns. Minsta ytan är ca. 4x6cm vilket ger hyfsade närbíldsmöjligheter.
 
Jan Olof-
Tackar så mycket för svar. Intressant, så på ett 18-55mm Canon Digital 300D, ungefär hur nära kan man skjuta då? Tack så mycket för svar,
mvh
Alex
 
Dynax 7 Digital är det namn som nämnts, dock är det sagt att det är ett temporärt namn. Ingen vet helt säkert idag när den kommer ut på marknaden, inget vet heller priset med säkerhet. Det sägs dock att den kommer att finnas på marknaden i september/oktober, men att det blir senare är väl ingen omöjlighet. Priset då? Ingen vet som sagt, men Minolta hävdar att kameran ska konkurrera med 10D, D100 och Fuji S2, alltså borde inte kameran bli mkt dyrare än dessa, om den nu inte blir billigare.

En av fördelarna med Dynax 7 Digital kommer att vara bildstabiliseringen som är inbyggd i huset, istället för i optiken som hos Canon/Nikon där du måste köpa ett objektiv som har bildstabilisering inbyggt, som också kostar rätt mkt mer pengar.
Med D7D får du alltså bildstabilisering till alla dina objektiv.
 
Hejsan Björn,
tackar för svaret. Jag fick precis ett mejl från en kille som fotar som jobb, han rekomenderade mig att titta på Nikon D70 eller D100, han sa att dessa var mycket bra kameror. Han sa att skillnaden mellan D70 och 300D var kanske en smaksak men han tyckte själv mycket om D70'n. Han fotar själv med en D100. Men jag ska söka runt och se vad mer jag hittar, tack för svaret,
mvh
Alex
 
mopack skrev:
Jan Olof-
Tackar så mycket för svar. Intressant, så på ett 18-55mm Canon Digital 300D, ungefär hur nära kan man skjuta då? Tack så mycket för svar,
mvh
Alex

Närgränsen på objektivet är 28 cm. Man räknar från sensorn ("filmplanet") och hamnar då ca 18 cm från frontlinsen. Vid 55 mm. brännvidd blir bildytan ca 4x6 cm.

Ett "äkta" macroobjektiv ska klara skala 1:1, det innbär är minsta avbildningsytan ska vara lika stor som sensorn(el.filmytan).

Räkna kallt med att Minolta/Konica kommer med ett standarobjektiv liknande 18-55 på sin nya kamera.
Även Sigma kommer nog att lansera nya objektiv som passar för den nya kameran.

Har man Canon-objektiv så väljer man nog Canon-kameror. Har man haft Nikon-objektiv så väljer man nog Nikon-kameror

Och sen lär Pentax vara på gång med en budgetmodell... etc...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.