Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta support

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Efter att min 7i började knasa och blinkade "Err" så fort man vred i zoom lämnade jag in den på garantireparation. Det var en intressant upplevelse ;)

Efter en månad får jag besked att tekniker i Tyskland anser att jag försökt reparera min kamera själv, vilket jag inte alls gjort.

Någon reparation har inte gjorts. Minolta anser jag skall betala för reparationen, men det anser inte jag. Där står vi....

Tur man har en analog kamera ;)

På dom bara. Jag har nyligen lämnat in min för att åtgärd. Få se vad dom säger om den kameran. Det är dock inte samma fel som du har så jag kan inte hjälpa dig där.

Mvh
Maverick

Oj, det var tvärtemot mina erfarenheter...

Jag har haft min D7Hi inne två(!) gånger för garantireparation, och Minolta har skött sig exemplariskt...

Men jag tror inte att min kamera seglade iväg till Tyskland någon av gångerna, undrar varför de skickar den dit?

Första gången hade jag mjukvaruproblem, totalhängd när jag satte på den. andra gången var att plasten sprack och Minolta konstaterade att det var konstruktionsfel...

Janne, ett stort lycka till!

/Micke

Jag drog storyn för Expert (där jag köpte kameran), som från början bad mig att själv ringa Minolta.

Expert blev förbannade och läxade upp tyskarna, så nu löser det sig. Nu är det bara en tidsfråga....

Jag har bra kontakt med Experts butikschef som ansvarar för fotoavdelningen ;)

Var sprack plasten? Jag har fått en liten spricka vid blixten och jag kan inte heller minnas att jag har gjort något.....

I mitt fall sa dom att den var "trasig" på vänster sidan....?? det var den inte så länge jag hade den i alla fall.

Jag vårdar den med omsorg och putsar ofta så jag vet.

Tvärtemot min erfarenhet... min D7 sa upp sej i våras, men utan att blinka reparerade Minolta den på garantin, trots att den var över ett år (men under två) och de hade inga synpunkter på om den skulle varit köpt i utriket heller (jag frågade eftersom jag gick i importtankar ett tag)... Det tog en stund innan jag fick tillbaka den (fyra veckor ca), men för övrigt var jag helnöjd med supporten.

Detta är inte klokt!

Min D7i som jag lämnade in på Expert den 12 juli på grantireparation, och som skickades till Tyskland är fortfarande inte klar...

Väntan på reservdel heter det nu...

Jag och Expert har omväxlande ringt och stött på Minolta. Jag har nu blivit ombedd att ringa någon överkucku på Minolta i morgon.

Undrar om man kan få en A1 som kompensation för dålig service.... ;)

Har du tur så har de slarvat bort den o så får du en 7Hi eller A1 som kompensation! Det hände mej en gång när jag lämnade en telefon på service... eh alltså jag fick en ny bättre telefon...

håller tummarna för dej...

Pratade med Minolta Sverige idag.. dom vidhöll fortfarande att jag försökt laga kameran själv, men skulle "trots allt" låta det gå som garantiärände.. GRRRR! Vem skulle komma på tanken att själv laga en kamera som blinkar "err" i diplayen?????

Kameran uppgavs nu vara färdiglagad och på väg från Tyskland... Jag tror inget förrän jag ser den.

Om det inte vore för att jag planerar en DSLR skulle jag efter detta ändå tveka inför att skaffa en ny Minolta.

VAD är det som får dem att tro att du skruvat själv? Saknas det nån sån där "If seal is broken guarantee void" dekal nånstans?

Jag skulle tveklöst skruva själv om jag trodde att det skulle vara till nån nytta... o sen skulle jag skrika gaaaaaaaranti om jag misslyckades... o det brukar funka *s*, men säg inget till Minolta!

Lagade min Olympus flera gånger, men där var det objektivet som lätt kom på sne när det var utfällt.

arleklint skrev:
Pratade med Minolta Sverige idag.. dom vidhöll fortfarande att jag försökt laga kameran själv, men skulle "trots allt" låta det gå som garantiärände.. GRRRR! Vem skulle komma på tanken att själv laga en kamera som blinkar "err" i diplayen?????

Kameran uppgavs nu vara färdiglagad och på väg från Tyskland... Jag tror inget förrän jag ser den.

Om det inte vore för att jag planerar en DSLR skulle jag efter detta ändå tveka inför att skaffa en ny Minolta.

Vad är detta? Skandal!

Det du råkat ut för är en skandal av stora mått! Jag ska snart skicka in min 7i för att kolla upp varför jag får ojämn blixtexponering tillsammans med systemblixt under vissa förhållanden, vågar nästan inte nu efter att ha läst detta.

Hoppas att allt löser sig för dig.

Larsa

Svängde in på Minoltaverkstaden i Solna i torsdags, det var en skruv i botten på kameran som sagt upp sej... snabbt o lätt fick jag en ny... inte nåt annat än jag skulle ha gjort själv för en kund, men ändå... fick samtidigt ytterligare "information" om A1, men inte fick jag se den inte...

Enligt min lokale handlare så ska A1 vara ca 2 veckor försenad, beräknas komma in runt den 25:e.

Larsa

arleklint skrev:

Jag håller fortfarande på att tjafsa med dem om en fullständig manual i ngn form av tryckt format. Mitt senaste mail, skickat 27:e juni, har jag ännu inte fått svar på. Skickade en påminnelse idag.

Det du tagit upp bidrar till att jag är ytterst tveksam om min nästa kamera blir en Minolta ...

/Johan

Min kamera har jag ännu inte fått tillbaka, trots att man den 3:e sept meddelade att den var på väg till Sthlm...

På Minolta Sverige finns 1 person som jobbar med reparationsärenden. Han börjar kl 14.00 om dagarna.

Jag var inne 11.45 i torsdags o fick hjälp direkt med min kamera... en liten småsak, en skruv som fallit bort bara...

Enligt Minoltas växel finns bara Bengt Lundholm som kan svara på frågor angående min pågående reparation. Han börjar 14.00 alla arbetsdagar. Hans chef heter tydligen Christian Blomkvist. Christian har samtal att vänta från mig efter lunch.

En kamera som lämnas in den 12 juli skall vara klar den 9 september. Är den inte det finns det ett problem nånstans.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar