Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta RD-3000

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
någon som vet hur Minoltas första digital systemkamera mottogs?
och varför jag ännu aldrig sett ett ex av RD-3000 (den som använde Vectis-objektiven) på beg-marknaden? Sålde den ingenting eller var den verkligen så bra så att alla behåller den?
Inte för att jag skulle köpa en, men jag är bara
nyfiken.

här är en av flera recensioner på kameran:
http://www.steves-digicams.com/rd3000.html

Kom inte RD-175 före RD-3000?

RD-175 kom 1995.

Men jag har ingen aning om hur någon av RD-kamerorna mottogs när det begav sig.

/Andreas

hazard skrev:
Kom inte RD-175 före RD-3000?

RD-175 kom 1995.

Men jag har ingen aning om hur någon av RD-kamerorna mottogs när det begav sig.

/Andreas
Jo RD-175 var före, den använde dessutom den vanliga Dynax-fattningen, och baserades på en Dynax 505si om jag minns rätt :)

Har sett ett par stycken av båda till salu, dom kostar inte så mycket nu för tiden :)

RD-175 var nog först ja, därefter kom RD-3000. Det säljs någon enstaka emellanåt på eBay.

Jag har en RD-175 som dock är lite skraltig. Bland annat saknar jag SCSI-kabeln samt programvaran. Den kostade väl sisådär runt 50´ när den kom tror jag men numera får man ett fungerande exemplar för en tusenlapp. Ett visst prisfall kan man nog säga! Men en kul grej att ha i fotohyllan.

ja, visst RD-175 kom först, glömde den men hade den i bakhuvudet då jag skrev första inlägget.
Antar att Minolta, som flera gånger tidigare, var lite före sin tid med RD-175.

Hur som helst, skulle faktiskt kunna köpa en om jag hittat någon billig. Har dock sett RD-175 på eBay nån enstaka gång och det har den slutat på för tok för höga summor (med tanke på vad kameran presterat). Om någon hittar en till rimlig peng, mejla gärna mig, dock helst inom Europas gränser.

Detsamma gäller RD-3000.
(mest för att en nära släkting har en S-1 Vectis och för att jag då kan pröva hans objektiv, han blir bara glad om jag använder hans kamera, då den numera bara ligger undangömd i en garderob)
---
hittade precis en på RD-175 på eBay,
men något för dyr, tycker jag,
http://cgi.ebay.com/Minolta-RD-175-...DVWQQrdZ1QQcmdZViewItem?hash=item170078639284

christianhylse skrev:
ja, visst RD-175 kom först, glömde den men hade den i bakhuvudet då jag skrev första inlägget.
Antar att Minolta, som flera gånger tidigare, var lite före sin tid med RD-175.

Hur som helst, skulle faktiskt kunna köpa en om jag hittat någon billig. Har dock sett RD-175 på eBay nån enstaka gång och det har den slutat på för tok för höga summor (med tanke på vad kameran presterat). Om någon hittar en till rimlig peng, mejla gärna mig, dock helst inom Europas gränser.

Detsamma gäller RD-3000.
(mest för att en nära släkting har en S-1 Vectis och för att jag då kan pröva hans objektiv, han blir bara glad om jag använder hans kamera, då den numera bara ligger undangömd i en garderob)
---
hittade precis en på RD-175 på eBay,
men något för dyr, tycker jag,
http://cgi.ebay.com/Minolta-RD-175-...DVWQQrdZ1QQcmdZViewItem?hash=item170078639284

var det du som köpte den som fanns på blocket? i Gävle tror jag.
Isåfall, hur funkar den? har mobilkamerorna kommit ifatt i bildkvalite?

Nåt att tänka på när nån påstår att D7D var Minoltas första digitala systemkamera. Hur många var före med så våldsam upplösning som RD?

Jag som gick o klura på nya alphan, denna som kostade 59000 måste ju vara bättre.

" Tack vare den höga upplösningen kan bilderna bli ganska stora i tryck. Som ett exempel kan bilderna göras runt 20 cm breda med den tryckkvalitet som Computer Sweden använder, om hela bilden används."

Intressant formulering då det idag enligt vissa på FS inte duger till att göra 10*15cm kopior med 6MP.
Har de verkligen så dåligt tryck på CS? :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar