ANNONS
Annons

Minolta / Konica DSLR Rykte

Produkter
(logga in för att koppla)
Jan skrev:
För sent.
Min Dynaxutrustning är historia till förmån för Canon. Saknad obefintlig.

Jaha? Är du inte intresserad så kommentera inte!

Själv tycker jag det är riktigt trevligt! Bara chansen till A1's bildstabilisering i en DSLR gör att jag kommer hålla mig kvar vid Minolta. =)

bjornt skrev:
Jaha? Är du inte intresserad så kommentera inte!

Själv tycker jag det är riktigt trevligt! Bara chansen till A1's bildstabilisering i en DSLR gör att jag kommer hålla mig kvar vid Minolta. =)

Vad är det där för stil? Du bestämmer väl inte vad folk får skriva här?

Jag har precis som Jan Olof också sålt av mina Dynax-prylar och är i övrigt av samma uppfattning. Jan Olof är ju uppenbarligen intresserad av ämnet eftersom han läser tråden och bidrar med ett inlägg!

Att Minolta är sega och förlorar användare till andra fabrikat är en viktig del av ämnet enligt min mening.

Om du tycker något annat så får väl det stå för dig? Det betyder inte för den delen att din åsikt automatiskt är den enda riktiga och att du har rätt att bestämma vilka som får och inte får skriva i tråden. >=(

Senast ändrad:
Om Jan Olof tog illa vid sig så ber jag om ursäkt. Men jag tror att han förstår; det vore ju inte så konstruktivt för Canonägare om jag gick in i deras forum med irrelevanta kommentarer.

Hursomhelst, det är synd att denna tråden spårade ur.

Christer: TACK för att du hittade infon! Hör du något mer så skriv det gärna i forumet!

//Björn (som verkligen hoppas på en DSLR med minoltas AS-teknologi i huset)

Jag kanske har en Canon 10D till salu då om ett år ungefär :D

Det vore ju kul om Minolta äntligen fått tummen ur arslet och spottade ur sig en DSLR. Fast jag är lite oroad över kvalitén. Dimage 7 kamerorna och A1 har ju inte direkt imponerat i hållbarhet och ergonomi. Inte heller i bildkvalité har de kunnat nå upp till Nikon och Canons nivå. Fast det kanske löser sig när de sätter en spegel i kameran...

/Maverick

Maverick skrev:
Inte heller i bildkvalité har de kunnat nå upp till Nikon och Canons nivå.

Det där får du nog förklara Fredrik, jämför du med Canons & Nikons DSLR-kameror eller?

Ang. hållbarhet så verkar D7:eek:rna ha krånglat lite för mycket, A1 är dock åt skogen för tidigt att uttala sig om.

Det som jag tycker känns intressant för mig är om Minolta kan släppa ett hus som ger prestanda som räcker åt mig till ett lämpligt pris. Som det känns nu så är det för mig som inte är låst vid ett system bara 10D som är intressant pga att dom andra både är dyrare samt inte presterar bättre än 10D, snarare tvärtom. Dock så känns 10D något för dyr än så länge.

Jag kan mycket väl tänka mig ett Minoltahus i 300D-klass för låt oss säga 9000, jag kan tom ta att det inte presterar riktigt lika bra resultat bara Minolta inte lägger in tråkiga begränsningar & programstyrningar som Canon gjort.

Tveklöst så har ju Canon med 10D/300D lyckats något fantastiskt med bildkvaliten, mest i avseende på brus vid högre känsligheter.

Larsa

NixXxoN skrev:
Adrian. Att tycka Minolta är sega är en sak men det framgick inte riktigt i Jan olofs inlägg.

Eftersom han säger "för sent" så tycker jag att det framgår. Rätt tydligt dessutom.. Men jag håller mig borta från den här tråden. Man får visst bara skriva positiva saker här, så ni kan väl sitta och hurra ihop alldeles själva. =/

När denna tråden ändå börjar spåra ut...

"Själv tycker jag det är riktigt trevligt! Bara chansen till A1's bildstabilisering i en DSLR gör att jag kommer hålla mig kvar vid Minolta. =)"

Hur skulle det bli med inbyggd bildstabilisator PLUS ett objektiv med bildstabilisator?
Åt helsike, eller kanske riktigt bra?

Äter inte det batteri förresten, vilket (vad jag hört) minolta brukar vara rätt bra på att göra annars...

Jo, jag jämför med Nikons och Canons DSLR. Mest för att Minolta själva hävdade att 7Hi var en konkurrent till främst D60/10D och D100. Något som är rena skämtet. 7Hi väljer man främst pga priset och inte att den är jämförbar med DSLR som Minolta gärna ville framhäva.

Brusnivåerna hos minolta gjorde ju att allt annat än iso100 och 200 sällan ens övervägdes...

Jag kan hålla med om att det är lite provokativt att hävda att A1:an generellt sett är dålig ur hållbarhetssynpunkt, men jag tycker dock att jag sett några få tecken på att den kommer att gå i Dimage 7:s fotspår även på den punkten...

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
7Hi väljer man främst pga priset och inte att den är jämförbar med DSLR som Minolta gärna ville framhäva.

Har för egen del aldrig sett Minolta framhäva nåt sånt, eller menar du uttrycket "SLR-like" som nämnts? Med det uttrycket så har jag en känsla att man bara ville skilja dem från kamerorna med genomsiktssökare...

Prisskillnaden på 7i/hi jämfört med D60/10D med optik var ju då också enorm, om nu Minolta gjort en sådan jämförelse som du säger så är det ju löjligt.

För övrigt så ska man väl inte bry sig om reklam av det slaget överhuvudtaget, det överdrivs väl alltid åt alla håll & kanter. Det räcker väl att känna på en 7i/hi för att märka att den inte går att jämföra med en DSLR...

Som du skriver så har jag valt 7i för prisets skull, tror dock att vissa kan ha fördel av kompaktkonceptet jämfört med DSLR.

Mvh/Larsa

Nu har jag ju inte mina minolta kvar, men nånstans stod det att den var "comparable with most DSLRs" Jag tycker inte den är jämförbar med någon DSLS så här i efterhand. Möjligtvis Olympos E-10 och E-20 som faktiskt har en spegel...

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Nu har jag ju inte mina minolta kvar, men nånstans stod det att den var "comparable with most DSLRs"

Möjligt att det stått nånstans, tycker dock inte att det är nåt att hänga upp sig på om man läst en sån rad nånstans.

Maverick skrev:
Möjligtvis Olympos E-10 och E-20 som faktiskt har en spegel...

Dom har ingen spegel utan ett prisma som speglar in bilden i sökaren, bättre än evf men inte lika ljusstark som spegel.

Har arbetat med E-10, den har sina förtjänster & är oerhört robust men är en skräck i seghet & ger ngt sämre bildkvalite än D7i.

Mvh/Larsa

Nu rycker jag i den här gammla tråden.

Finns det några nyheter om "ryktet"??
Release datum etc. Skulle vara bra om dom fick ut en DSLR till sommarn.

"...will be shown at PMA 2004..."

Vad är PMA?

Edit: Hmm... vet fortfarande inte vad det är men det ska vara 12-15 februari.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar