Annons

Minolta G500

Produkter
(logga in för att koppla)

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Den "nya" Minolta G500 ser ju ut att vara en intressant bekantskap. Har kollat runt lite på nätet och i USA har ju modellen funnits några månader. Där har man även fått en sorts efterföljare, G400. Den största skillnaden tycks vara att G400 ären 4mp kamera medan G500 har 5mp. I övrigt verkar G400 bättre (bättre AF-system, snabbare o s v).

Det är läge för inköp och det lutar åt G400 framför allt p g a att den är snabbare och i viss mån på att optiken är något vidvinkligare.

Är det någon som vet om den G500 som nu börjar säljas i Europa är en uppdaterad version av den "gamla" G500:an eller som det är samma kamera som har funnits ett tag på marknaden?
 
G500

G400 var ju inte efterföljare till G500..G400 kom innan G500

G400 är på 4mp och G500 är på 5mp...därav namnen.

Det är samma kamera som:
Konica KD-420Z (G400)
Konica KD-510Z. (G500)

Sen har det kommit ytterligare en G500 som sagt:
här

Det ska alltså ha kommit en ny G400 oxå?
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
G400 är ju inte efterföljare till G500..G400 kom innan G500
Nej, G500 kom ut den 7 augusti 2003 och G400 den 14 oktober, alltså drygt två månader senare. Att sedan G500 inte börjar säljas i Europa förrän nu är en annan femma.

G400 innehåller bl a ett mer avancerat AF-system än G500 och man har uppenbarligen arbetat en del med att få upp allmän prestanda enligt de tester som jag läst. Så min fråga kvarstår: har G500 som nu intruduceras i Europa förbättrats med liknande egenskaper som G400:an, eller är det exakt samma kamera som funnits på marknaden sedan i somras?
 
alcedo skrev:
Nej, G500 kom ut den 7 augusti 2003 och G400 den 14 oktober, alltså drygt två månader senare. Att sedan G500 inte börjar säljas i Europa förrän nu är en annan femma.
Okej, men om du kollar på de ursprungliga kamerorna under konicas namn så kom KD-420Z först..och det är ju samma kamera som G400.

alcedo skrev:

G400 innehåller bl a ett mer avancerat AF-system än G500 och man har uppenbarligen arbetat en del med att få upp allmän prestanda enligt de tester som jag läst. Så min fråga kvarstår: har G500 som nu intruduceras i Europa förbättrats med liknande egenskaper som G400:an, eller är det exakt samma kamera som funnits på marknaden sedan i somras?

Jag har inte sett något om någon ny G400..har du någon länk till information om den sån kamera?

Enligt länken till nya G500 så ska den ha mycket snabb AF iaf...det kan knappast vara samma kamera som tidigare..den har inte ens samma brännvidder.
 
Intressant fråga.
Jag har ett part kompisar som har G400 och de är mycket nöjda med den. De är iofs inte så avancerade fotografer, men den funkar mycket bra som PS-kamera.
 
Bl a www.dcresource.com har en test av G500, där följande skrivs

"There's no AF-assist lamp on the G500. The new Minolta G400 has a passive AF system, so maybe the next revision of the G500 will as well. "

(länk till testen)

Det verkar som om dessa kameror är samma som de tidigare Konica-modellerna, men att de har uppgraderats. Lätt att bli förvirrad här!

Hursomhelst, jag läste lite till och i Minoltas pressrelease för G400 (daterad 14 oktober) står det bl a att: "A newly designed signal-processing engine makes this compact camera twice as fast as the DiMAGE G500. In fact, the Konica Minolta DiMAGE G400’s rapid startup (0.7 seconds) and fully-automatic picture taking and shut down cycles in only 1.5 seconds."

Det känns som om det skulle till mer än uppdatering av mjukvaran för att få G500:an till samma prestanda. Lutar nog fortfarande åt G400-modellen.
 
sagan skrev:
Okej, men om du kollar på de ursprungliga kamerorna under konicas namn så kom KD-420Z först..och det är ju samma kamera som G400.

Konica KD510z kom före KD420z och före båda kom KD410z. KD510z är i princip samma kamera som KD410z men med fler pixlar. Så om KD510z skulle vara efterföljare till något så är det snarare KD410z. Däremot skulle det inte förvåna mig om det dök upp en KD520z, fast det känns inte som om Minolta har tänkt att fortsätta bygga på serien, annars borde de ju ha döpt dem till t.ex G420 och G510, så att man kunde skilja serierna åt.

Vad det gäller skillnaden i upplösning mellan KD420z/G400 och KD510z/G500 så är det inte så stor skillnad som pixlarna säger riktigt då bildsensorn i G500 har 5,3Mpix på en 1/1,8" bildsensor men G400 har 4,2 på en 1/2,5" bildsensor. D.v.s ungefär samma antal pixlar/upptagningsyta. KD410z däremot har 4,0Mpix på en 1/1,8" bildsensor, d.v.s mindre pixlar/yta än KD510z.

Själv kommer jag nog att köpa en KD420z/G400 inom en snar framtid, funderade ett tag på en pentax optio S, men den känns lite åldrad och inte fullt lika stryktålig.

/Niklas
 
Det är väl 1sekund som längsta slutartid på G500:an?, det duger ju inte till att ta bra nattbilder med :S

edit: g400:an verkar mkt bättre, 15sekunder slutartid, brusredusering m.m

Synd att det inte är CompactFlash och vanliga AA eller AAA batterier.
Fast för det priset får man ju en Powershot A80 ifs, känns som ett bättre köp.
 
Senast ändrad:
1 - 1/2000 sekund (P-läge), 15 - 1/1000 sekund (M-läge
så 15 sekunder torde väla räcka eller?

Jag kommer troligast att köpa G500 eller olympus 750UZ
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.