Annons

Minolta Elite 5400

Produkter
(logga in för att koppla)
Är sugen på att köpa en Minolta 5400 Elite. Jag upptäckte att den gått ner i pris och så har en en 5400 version II kommit. Är det någon som vet om den även ger en högre kvalité på bilderna eller om den största skillnaden är snabbhet?

Minoltas webbplats kan man hitta specifikationer. Det här verkade skilja:
- större skanningsyta 25,06 x 37,25 vs 24,61 x 36,96 mm
- saknar FireWire
- ljuskälla "Vit LED" istf "Kallkatod fluorecerande rör"
- vikt 1,5 vs 2,5 kg

Större skanningsyta tycker jag är intressant om det även innebär att filmhållaren har större öppningar. Det där med annan lampa undrar jag också lite över. Strömförbrukningen var angiven till max 20 W istf max 30 W - är det enda skillnaden?

För övrigt är det pinsamt att Minolta så bestämt hävdar att sexton bitars upplösning automatiskt ger ett densitetsomfång på 4,8. Jag har inte testat skannern siffermässigt, men kollade lite just nu. Jag har ett kalibreringsdia (Velvia) med omfånget 3,3 och det klaras av. Tittar jag på Fujis kurva för Velvia så ligger omfånget på ca 3,2 (rött) till 3,7 (grönt). Ändå så är det tveklöst så att jag ser mer detaljer när jag håller upp ett dia mot en glödlampa (extremt, ja) än vad Minoltaskannern registrerar (vid maximal exponering).

Om någon kan förklara hur detta hänger ihop vore det kul, även om jag ändå tycker att det största problemet med skanning är att rent allmänt lyckas att återge ett dia digitalt. Oavsett omfångskapacitet. Att jag bryr mig om omfånget är mest känslomässigt att det vore kul om skannern kunde se exakt allt som finns i mitt dia. Med en tillräckligt stark lampa borde det ju gå...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar