Annons

Minolta Dynax 5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petero

Medlem
Jag är inte direkt helt ny i gamet men har aldrig ägt en modernare kamera själv, har bara fotat med en del olika under fotokurser..
Jag har iaf bestämt mig för att köpa en lite modernare kamera som man kan växa med och efter att kollat runt lite så står valet mellan
- minolta dynax 5
- nikon F80
- canon EOS 300

Hur långt kommer man som amatörfotograf med tex en dynax 5 med sigma objektiv i 4-5000 kronors klassen?

//p

Nej.. har inte fotograferat alls med Dynax 5 men jag vet vad den klarar av och vilka specifikationer den har. Så jag baserar mitt svar på det. Alla de tre kameror du nämner är bra, alla på sitt sätt.

Med Canon får du tillgång till ett stort urval av objektiv och inga kompabilitetsproblem med äldre EF-gluggar.

Med Nikon får du tillgång till äldre billiga objektiv (dock fungerar inte ljusmätningen)

Med Minolta får du en massa extra finesser såsom spotmätning på kameran.

Den klassen som Minolta Dynax 5 finns i räcker långt för den entusiastiska nybörjaren och det lär dröja några år innan man vill ha en lite bättre och robustare kamera.

Jo, den har väldigt många finesser Dynax5..

som jag ser det så är nackdelen med Canon EOS 300
att objektivhållaren är i plast vilket är metall på dynax5
nackdelen med Nikon F80 är just att den saknar spotmätning..

har läst massor av recensioner på alla dessa kameror och finner minst nackdelar med Dynax 5..
vill bara försäkra mig om att det är ett klokt val av kamera

//p

Petero skrev:
nackdelen med Nikon F80 är just att den saknar spotmätning..
Det måste vara F65 du syftar på. F80 har väl ändå spotmätning? Det har dock inte EOSen.

Sen skulle jag inte låta en plastbajonett påverka mitt val i den här kameraklassen. Försök hellre lista ut hur du kommer att använda kameran och se om kamerans användargränssnitt sätter några käppar i hjulet för det.

jo, det har du rätt i ang. spotmätning.. miss av mig..

En tanke är att man ska kunna testa på massor av olika tekniker och med minoltan verkar det mest möjligt att göra det, den interna blixten verkar också den vara av lite bättre klass tycker jag..

men jag vet inte riktigt aldrig fotat med minolta kameror så därför är jag lite skeptisk..

//p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar