Annons

Minolta Dimage Z1

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats08

Medlem
Hur bra är den? Finns här någon som har erfarenhet utav den? Eller kanske från en OLYMPUS C750? Är nyfiken på dessa två.
 
Min erfarenhet efter ca 1 timmas fotande med ovan nämnda kamera:
Plastig, missar i design, tivelaktig kvalitet på batteriluckan och väldigt brusiga bilder. Inget vidare köp....
 
1 timme?

Och du vågar redan göra ett sådant bedömande? Låter lite väl hastigt... Någon annan som har en mer objektiv syn?
 
Jag har väl bara en kvarts erfarenhet av nämnda kamera i butik & kan väl ge min lite försiktigare syn på kameran.

Plastig ja, man får dock betänka priset samt det zoomomfång man får. Mycket snabb AF, förmodligen snabbast av alla icke:DSLR-kameror om man möjligtvis bortser från Minoltas A1 som släpps i dagarna.

En något tvivelaktig sökare (kvalitetsmässigt) som har en mycket speciell konstruktion. Bilden från skärmen speglas upp till sökaren. med ett vred så väljer man mellan sökaren eller skärmen.

Kameran är som sagt mycket snabb & har ett imponerande zoomomfång men är helt klart billigt byggd för att få ned priset, vad det gäller bildkvaliten så föreslår jag att du söker efter tester på nätet.

Larsa
 
Jag har lagt ut några bilder med Z1:an

http://www.pbase.com/bruce71/first_z1_pics

Dock ska nämnas att det var blåsigt värre i går. Dessutom var kanske inte ljusförhållandena optimala, regnet hängde i luften.

Man är ju lite bortskämd med ljuset på Öland! :)

Håller fortfarande på att lära mig kameran och körde mest i Autoläge. Snabb som attan är den. Fokusen funkar lite annorlunda jämfört med min gamla Sony DSC-S30 1,3 mp som mer fungerar som fokus på en videokamera.

Vad menar David med missar i design? Ja den ser inte ut som andra kameror men den sitter skönt i handen. Plastluckor ja det kan vara ett problem, det finns de som klagar på gummilock också.

Givetvis så suktar jag också efter det bästa. Hade gärna klivit upp på den dubbla pengen (om pengarna fanns) för en A1:a eller Canon 300D. Tittar man bland kommentarer där så framstår 300D som sämre än 10D. Ja givetvis för där är ytterligare 50 % stegring i pris. Så där kan man ju hålla på i evigheter.

Var realistiska och jämför med kameror i samma prisklass. Med lång zoom eller inte? Är det tydlig skillnad mellan 3,2 mp och 4 mp? Manuella funktioner eller inte? SLR-liknande eller pocketkamera?

Ofta görs jämförelser med Olympus C750 för att den har liknande features men den kostar 2-3000 kr mer. Är det en bra jämförelse?
 
claesbr skrev:
Var realistiska och jämför med kameror i samma prisklass. Med lång zoom eller inte?

Det trycker jag ganska så hårt på i mitt ovanstående omdömme, den är snabb, har stort zoomomfång samt billig...

claesbr skrev:
Var realistiska och jämför med kameror i samma prisklass. Med lång zoom eller inte?

I den prisklassen så kan du hitta kameror som ger MYCKET bättre kvalite, dock inte lika snabba samt samma zoomomfång. Kolla in Minolta S414, helt i metall, 4MP, 35-140zoom samt en bildkvalite som är totalt överlägsen dom testbilder jag sett från Z1. En riktig pärla som försvunnit i sverige, förmodligen för att inte Cyberphoto "toppklassat den", kolla in amerikanska tester. Jag har dessutom egna erfarenheter av den, som sagt en bortglömd pärla...

claesbr skrev:
Är det tydlig skillnad mellan 3,2 mp och 4 mp?

Inte nödvändigtvis, pixelantalet är ofta överskattat, allra mest i denna klass. Det finns 2-megapixlare som ger klart bättre resultat än Z1.

Det kanske framgår att jag inte är imponerad av Z1 efter att ha sett lite bilder, zoomomfång samt snabbhet är inte allt...

Mvh/Larsa
 
Re: 1 timme?

Mats08 skrev:
Och du vågar redan göra ett sådant bedömande? Låter lite väl hastigt... Någon annan som har en mer objektiv syn?

Eftersom jag jobbar som försäljare i "en såndär hemsk hemelektronikbutik" så har jag inte mycket tid över att leka med prylarna. Men jag har ett ganska stort urval att välja på, och den här kameran tilltalar mig inte. Jag har absolut inget emot Minolta, jag äger en själv och har goda erfarenheter från andra modeller också.
Det är dock uppenbart att den här kameran riktar sig till den prylgalna ungdomen som vill ha en "häftig proffskamera" att visa upp inför polarna. Zoom utan dess like och full i plast med tveksam kvalitet. Kolla till exempel luckan till minneskortet/usb. Skrämmande...
Formatet på kameran välkomnar jag med öppen famn, det lämpar sig nämligen ypperligt till äldre människor (som faktiskt står för en betydande del av försäljningen). Dock klarar de sig utan 10x zoom och massor med lull-lull. Vad folk letar efter i den här prisklassen är en gedigen kamera och Z1 är inte en sådan. Att bildkvaliteten ligger långt under medel är inte heller positivt.

Här kommer lite bilder jag tagit med kameran. Och ja, jag har lagt ner mig lika mycket som den typiska kunden enligt Minolta skulle göra - med andra ord handhållet och full automatik.

Ingen zoom:
http://softish.mine.nu/kameror/minolta dimage z1/PICT0013.JPG

Full zoom:
http://softish.mine.nu/kameror/minolta dimage z1/PICT0014.JPG

Inomhus, bra belysning, ingen blixt:
http://softish.mine.nu/kameror/minolta dimage z1/PICT0017.JPG

Macro ovanstående:
http://softish.mine.nu/kameror/minolta dimage z1/PICT0016.JPG

Kassatjej:
http://softish.mine.nu/kameror/minolta dimage z1/PICT0009.JPG

Godkännt?
http://softish.mine.nu/kameror/minolta dimage z1/PICT0011.JPG


Om någon önskar en bild med speciella inställningar ska jag försöka fixa en sådan.
 
Jag trodde att jag hade gjort ett bra köp, men det verkar som om många klagar på plastighet i kameran och mycket brus i bilderna. Jag fotade något så enkelt som en mutter och för mig som amatör ser bilden bra ut. Kan någon som är lite mer insatt dra någon slutsats av vad som brister hos kameran (förutom det oändligt tråkiga valet av motiv ;) ) genom att kika på bilden?

http://www.pbase.com/image/21891734/original
 
Johan!

Om du är nöjd med kameran så har du gjort ett bra köp. Sen kvittar det väl vad andra tycker, det är ju ens egna preferenser som är det viktiga. Hur som helst så är lite drygt 4000kr inte särskilt dyrt för en kamera som Z1 eller S5000.


//Uffe
 
Johan: din bild ser betydligt bättre ut med mycket mindre brus än Davids bilder.

Jag tittade på EXIF informationen i bilderna och såg då att du fotade med ISO 50 medans Davids bilder (de jag kollade) var tagna med ISO 200.
Från de bilderna vi sett här ser Z1:an tyvärr ut att vara rejält brusig redan vid ISO 200 och jag vågar inte ens tänka på hur det ser ut vid högre ISO.

[EDIT]
Å andra sidan så klarar man sig ganska långt på ISO 50 och 100 och förhoppningsvis ser man inte så mycket av ISO 200 bruset på 10x15 papperskopior.
[/EDIT]
 
Senast ändrad:
Davids "recension" var den värsta jag har läst. Dock kan jag hålla med om att luckan till USB och minneskort känns lite ömtålig.

Inte för att jag vill framhålla mig själv på något vis men man brukar ju säga att bilden blir inte bättre än fotografen är.

Givetvis misslyckas jag också med bilder. Försökte fånga lite höstfärger härom dagen och helbilden på lönnen blev riktigt dassig. Mest beroende på att jag hade fått in för mycket ljus. Men en närbild med 10x zoom och bättre vinkel i förhållande till ljuset blev en av de bästa bilderna jag har tagit så här långt. Ännu bättre med efterbehandling i Photoshop vilket är en del att beakta när det gäller digital fotografering. En del menar att ta bilden bara är 50% av jobbet, resterande 50 % är digital efterbehandling.
 
Jag har nu fotat en del under helgen, vid mycket zoom och lite längre slutartider är det självklart svårt att hålla kameran helt still, resultatet blir såklart en något suddig bild (kanske uppfattas som brus - eller?). Men lyckas man hålla kameran still, och som föregående talare skriver, ha "bra" vinkel mot ljuset så blir bilderna i mina ögon rätt hyfsade. Jag gillar kameran mer och mer.
Jag känner igen den kvalitet på bilder som David presenterade.
 
Senast ändrad:
j_sthlm skrev:
Jag har nu fotat en del under helgen, vid mycket zoom och lite längre slutartider är det självklart svårt att hålla kameran helt still, resultatet blir såklart en något suddig bild (kanske uppfattas som brus - eller?). Men lyckas man hålla kameran still, och som föregående talare skriver, ha "bra" vinkel mot ljuset så blir bilderna i mina ögon rätt hyfsade. Jag gillar kameran mer och mer.
Jag känner igen den kvalitet på bilder som David presenterade.

Det enda viktiga är att du är nöjd, plastighet har ingen betydelse & är normalt på en kamera i denna klass där man klämt in så mycket för ett lågt pris.

Att använda 50 Asa & handhålla denna kamera vid dom långa brännvidder den mäktar med kräver mycket ljus, finns det ingen liten varning i sökaren för skakningsoskärpa?

En sådan finns i min D7i & är mycket användbar för att kontrollera om kameran går att handhålla vid en viss brännvidd/tid. Den är dock ingen garanti eftersom man även måste anstränga sig att vara stadig på handen också.

Larsa
 
Jodå, den har en sådan funktion. Det vore intressant att veta hur den fungerar dock. Med tanke på vad du skriver så låter det som att den bara antar att man inte klarar att hålla kameran still under exponeringen, isåfall är den bara att ignorera och hoppas på det bästa - eller?

Åter igen, jag ÄR nöjd :) Dessutom tror jag att denna kamera kommer att täcka de flesta glada amatörers behov. Vad gäller plastigheten så hade Minolta kunnat konstruera de två luckorna på ett bättre sätt, men annars har jag inte så mycket att klaga på.
 
Dess funktion är enkel samt pålitlig om man är stadig på handen.

För enkelhetens skull så nämner jag brännvidder omräknat till 35mm-formatet.

En tumregel är att man kan handhålla 250mm vid 1/250 sek, 125mm vid 1/125 sek, 50mm vid 1/50 sek(närmaste tid där är på min D7i 1/45).

Enkelt va, om inte den exakta tiden finns så tar man förstås nåt i närheten.

Din kameras varning använder alltså en liknande formel & systemet fungerar bara man är stadig på handen.

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.