Annons

Minolta Dimage Xi...

Produkter
(logga in för att koppla)

David T

Medlem
Är lite sugen på en sådan.
Någon som har något gott eller ont att säga
om den kameran?

Tack på förhand!
 
Test i FOTO nr 1, 2003:

+ mycket liten och tunn
+ snygg design
+ snabbt fotograferingsklar


- dålig bildkvalitet
- klen blixt
- liten och suddig sökare
- lätt att få fingrar i bilden
- lätt att skymma blixten
- klarar ej att fokusera i svagt ljus
 
Jag var oxå först sugen på en sån liten kamera.
Kollade på Minoltan och Casio's Exilim som är liten som ett kreditkort.
Men eftersom jag kör system annars så har jag konstaterat att dom minsta har lite väl låg bildkvalitet för mig. Men visst är dom smidiga i fickan och duger säkert länge om man håller sig till 10 X 15 kopior.
 
Det blev en XI

Det blev en Xi i allafall, efter att ha först köpt en Ixus v3 så gick jag och bytte till en Dimage Xi (Utnyttjade On Off`s 30 dagar Öppet köp..brukar göra så när jag är osäker på vilken produkt jag vill ha.. ).Jag vet att det inte är det billigaste stället Men man fick med ett extra 64 Mb kort så det var ju lite plåster på såren.

Jag tyckte Ixusen kändes lite plottrig och hadde krångliga menyer. Och efter ha plåtat lite med båda så tycker jag att bilderna till Dimagen blir mycket bra.Ixusen är bättre på närbilder men jag tycker Dimagen Är Överlägsen på bilder på lite längre avstånd.

Dimagen känns lite robustare och menyerna är mycket lättöverskådliga. Men det bästa med kameran är att för en nybörjare som mig så är kameran superlätt att komma igång med. Och att man kan ha den i bröstfickan är ju inte heller fel :)

Har varit lite tveksam till kameran eftersom många har klagat på bildkvaliten men jag tycker att bilderna är överraskande bra.

Jag är i allafall super nöjd:)
 
enligt FOTO ska bilderna vara helt oki utomhus, med ganska bra skärpa..men närmast oanvänbar inomhus..ett problem var oxå vinjettering.

en mycket trevlig grej med kameran är helt klart den korta uppstarttiden.

bra att du är nöjd!

mvh
/Kim
 
Varning!

Tar tillbaka allt jag sa om kameran.Den är totalt värdelös.Helkassa bilder,bara suddigt.Tog ca:50 st bilder på grabbens fotbollsmatch i en normalbelyst sporthall 3 st var någorlunda okej.
Tur att On Off hade 30 dagars öppetköp. Lämnade tillbaka skiten och köpte en Konica KD 400z.
Har kört den en vecka nu, helt makalösa bilder om man använt arg grimage xi.

Till Er som tänker köpa en ny kamera UNDVIK Dimage Xi!!!!!!!!
 
Precis en sån kamera som jag har bestämt mig för, Konica KD-400Z, när råd finnes.
Den verkar ge väldigt mycket för pengarna.
 
Om man bortser från att menyerna på V3:an var svåra. Hur var bilderna? Har nämnligen precis beställt en ifrån Tyskland och om om det är en kass kamera så är det utkastade pengar!
 
Tommy-J skrev:
Hur mycket billigare blir en kamera köpt i Tyskland ?

Vet inte exakta priser men jag kollade på:

http://www.technikdirekt.de
http://www.fotoversand24.de

Technikdirekt tog 17€ för frakten på min Ixus. De svarade snabbt och utförligt på mina mail. Hade allting jag skulle ha i lager vilket inga svenska butiker eller andra tyska butiker hade. Beställde kameran torsdag kväll. På fredagen skickade de den.

Använd: http://babelfish.altavista.com/ för att översätta tyska till engelska!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.