Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage Scan Dual IV

Produkter
(logga in för att koppla)
Har själv scannat en del 3 mm .

Det går bra men man får PRESSA in ramarna i kasetten.Att plocka ut om är ännu värre..
men det går..

Att fila har jag inte provat men kan ju vara ett försök för att inte spräcka kasetten

jimh skrev:
Jag har inte filat själv men när jag tittar på hållaren så har jag svårt att tro att det skulle få några negativa konsekvenser. Men någon garanti får du inte ;-)

hehe, nej det förstår jag.
Frågan är bara om merparten av diabilderna är 3mm eller inte. Ser man det direkt på ramen? Har inga framför mig just nu. Är "budget-ramar" oftast 3mm kanske?

Om man låter labbet rama är det oftast tunnare ramar. Men ramar man själv med Geperamar så är väl 3 mm att betrakta som standardtjockleken både för glasat och oglasat.

Och ja, du ser det direkt på ramen. Det är rätt stor skillnad mellan 2 och 3 mm.

Jag reagerade också på den svarta linjen som bildas i över- och underkant på bilderna när man skannar med ram (som Johanna nämner redan tidigt i tråden).

Ska det vara så? Kan man komma ifrån den när man skannar med ram?

Förresten:

Exakt hur gör ni när ni skannar in ett färgdia?

16 bitar, 8-bitar, 1x, 2x,... manuell eller automatisk fokusering, dammreducering av eller på o s v ???

...och vilket format i Photoshop under redigeringsarbetet .psd eller .tif???

...och slutprodukten, konverterar ni den till exempelvis 8-bitar och .tif?

Skillnader för fotoutskrifter och för web, förutom skillnaden i upplösning.

Vore mycket intressat att höra om det är någon som har bestämt sig för något standartsätt och som vill dela med sig av lite knep till en relativt nybliven skannerägare?

Hälsningar
Tomas

Tomas

Arlemo skrev:
Jag reagerade också på den svarta linjen som bildas i över- och underkant på bilderna när man skannar med ram (som Johanna nämner redan tidigt i tråden).

Förresten:

Exakt hur gör ni när ni skannar in ett färgdia?

16 bitar, 8-bitar, 1x, 2x,... manuell eller automatisk fokusering, dammreducering av eller på o s v ???

...och vilket format i Photoshop under redigeringsarbetet .psd eller .tif???

...och slutprodukten, konverterar ni den till exempelvis 8-bitar och .tif?

Skillnader för fotoutskrifter och för web, förutom skillnaden i upplösning.

Vore mycket intressat att höra om det är någon som har bestämt sig för något standartsätt och som vill dela med sig av lite knep till en relativt nybliven skannerägare?

Hälsningar
Tomas

Tomas

Jag kör högsta upplösning, 16 bitar, 8x, Auto-expose for slides, Autofocus.

Låter bilden vara kvar som tif när jag behandlar den. Brukar sällan behöva göra särskilt mycket justeringar med en dia. När efterarbetet är klart spar jag den som den är, UTAN att skärpa upp den något. Skärpa lägger jag sedan på när jag skalat ner bilden till den storlek jag vill ha.

Mange

Arlemo skrev:

Jag använder Gepe Proscan 7012-ramar för att slippa detta. De är helt suveräna på alla sätt. Det är oglasade 2 mm-ramar med fullstorleksöppning som inte beskär bilden. Dessutom med en trevlig metallmask. Alla som säljer Gepe kan ta hem dem och de är inte hutlöst dyra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar