Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage Scan Dual IV

Produkter
(logga in för att koppla)
JohannaReb skrev:
Jag har testat med färgnegativ som jag vet är skarpa utifrån papperskopian. De blir fina när jag scannar dem.

Och så långt är ju allt felfritt med kameran mao..

JohannaReb skrev:
När det gäller diorna så har jag varken ljusbord, lupp eller projektor, så allt jag kan göra där är att hålla upp dem mot ljuset. Där är flera dior som jag tyckt verkat skarpa med som inte varit det efter scanningen.

Du kan omöjligt med blotta ögat se att en småbildsdia är 100% skarp. Investera i en lupp åtminstonde. Senare kanske du också kan bygga ihop ett enkelt ljusbord.

JohannaReb skrev:
Samtidigt: På 80% av bilderna skulle jag då ha rörelseoskärpa!!

Ingen omöjlighet dessvärre framförallt om du haft längre telebrännvidd och fotat med för lång tid. Tumregeln säger ju att du bör ha minst lika kort slutartid som den brännvidd du plåtar med.

Sedan finns ju också möjligheten att det är ett måndagsex till optik. Eller att den helt krasst, inte är så bra.

Vad är det för något du fotar med?

Re: Suddiga bilder?

JohannaReb skrev:
Jag fick min scan dual IV i förrgår och har inte hunnit testa den så mycket än, men de bilder jag gjort tycker jag blir suddiga. Är det någon inställning man kan göra, eller "borde" det inte räcka med att autofokus är markerat? Kan jag göra det bättre ändå? Se testbild:
http://www.oppenbok.com/2004-00280005.JPG
Och HUR gör jag för att bli av med den svarta ramen som blir runt om? När jag gör Easy scan finns den inte där, bara när jag gör DS_Dual4 Utility.

Svår bild men det går att göra den sebar, skärpan ligger på halsen..
mvh/Gunte..

Hejsan!

Hur har det gått med scannern? Behöll du den?

Har precis packat upp min och tänkte börja scanna, även den en Scan Dual 4.

Återkommer med ett utstick snarast!

Mange

Börjar komma underfund med den här burken nu. Det finns en del inställningar och pilla i :).

Bifogar ett utsnitt i 100%, scannat med en upplösning på 2500 dpi. Bilden är rakt av utan några justeringar och efterbehandlingar.

Dock har även jag svårt att få till mina svart-vita negativ riktigt bra, och det är främst gråskalan samt förstärkningen av kornet som är problemet.

Mvh Mange

Bilagor

• bröllop1.jpg
    bröllop1.jpg
    47.1 KB · Visningar: 278
Ja just ja...

Kanske borde tillägga att jag skulle vilja ha ytterliggare tips ang svart-vita negativ.

Hittills är det följande tillvägagångssätt som blivit bäst:

Scanna som färgnegativ, ingen dammretuschering (som för övrigt är helt kass), kornutjämningsfunktionen, 16-bitar och 4x.

Nån som har något annat förslag?

Mange

Testa att scanna som dia och vänd i bildbehandlingsprogrammet beroende på om mjukvaran begränsar omfånget i negativläget.

Vad är det för film du scannat i bilden ovan.

Själv har jag problem med att jag får väldigt korniga bilder när jag scannar negativfilmer, lite beroende på vilken film dock. Hur blir det för dig i dom mörkare områdene på neg-film.

Filmen nedan är en Provia 100F, alltså dia. Har faktiskt inte testat färgnegativ än.

Problemet när jag scannade svart-vit som dia var att bilden blev jämngrå och kontrastlös.

Kornen är fortfarande ett problem. De blir väldigt förstärkta!

mange

mange78 skrev:
Problemet när jag scannade svart-vit som dia var att bilden blev jämngrå och kontrastlös.
Det är inte ett problem, utan själva finessen med det.

Kontrastlösheten är en konsekvens av att negativet har ett lägre densitetsomfång än ett dia. Men du får i gengäld med precis allt som finns i negativet.

Med en trevlig kurva kan du göra precis vad du vill med bilden.

När du skannar som dia är det viktigt att du skannar i 16 bitar, annars kan efterbehandlingen ge upphov till luckor i histogrammet.

jimh skrev:
Det är inte ett problem, utan själva finessen med det.

Kontrastlösheten är en konsekvens av att negativet har ett lägre densitetsomfång än ett dia. Men du får i gengäld med precis allt som finns i negativet.

Med en trevlig kurva kan du göra precis vad du vill med bilden.

När du skannar som dia är det viktigt att du skannar i 16 bitar, annars kan efterbehandlingen ge upphov till luckor i histogrammet.

Jo jag har förstått att det borde bli så. Men jag får inte till det i nivåerna sen. Bilden får inte någon riktig gråskala. Men men, man har ju mycket kvar att lära när det gäller bildbehandling i dator...

Ingen som har nått tips på hur man scannar för att få en något mjukare teckning av kornet? Är man tvungen att scanna med lägre dpi?

Testa följande: Skanna som positiv i 16bit, 2x multisampling. Ta in det i Photoshop, ställ nivåerna så vit- och svartpunkt hamnar i yttersta delen av kurvan. Invertera bilden. Du kan också testa att öppna kurvjusteringen. Gör en svag S-kurva för att förstäka kontrasten i mellantonerna.

Ser det fortfarande kontrastlöst ut?

Filmen nedan är en Provia 100F, alltså dia. Har faktiskt inte testat färgnegativ än.
He, tufft, det var nämligen vad jag gissade på. Såg inte alls ut som en negativfilm.

Själv tycker jag att dia är oslagbart om det ska skannas efteråt. Vissa negativfilmer ger upphov till mer korn än andra, delvis beroende på exponeringen. Jag hade dia i ryggen när jag började köra lite Kodak Portra. Jag exponerade lite snålt, allt efter konstens alla regler, för dia d.v.s. Kornen blev stora och otäcka, speciellt vid scanning. Gångerna efter har jag exponerat nästan upp ung. 2 steg, då gick det bättre. Sedan är Porta 160VC kanske lite speciell då den verkar klara tokmycket exponering på plus-sidan.

Överdrivet korn kan vara en konsekvens av att skannern underexponerar filmen. Har du "auto expose for slides" valt?

Johanna:

Jag har inte läst igenom hela tråden, så det kan vara att någon redan har påpekat det här, men när man skannar dian kan det vara att filmen är lite böjd, dvs inte helt platt. Det här ger upphov till att bilder kan bli totalt oskarpa när de skannas...

Bara en liten tanke

Hejsan

Jag är på väg att köpa en Scan Dual IV för att scanna in väldigt många plast-inramade diabilder som min familj tagit under de senaste 50 åren.
Jag har ingen aning om slutresultatet men jag vet att det kommer att ta mycket lång tid. Men den tiden har jag =)

När jag läste recensionerna här på fotosidan om Scan Dual IV så stod det att den inte klarade av 3mm ramar. Vilka ramar är detta? Jag har ingen direkt koll på vilken sorts ram det finns på alla diabilderna men jag vet att det vita eller gråa plastramar. Man vill ju inte köpa en scanner om man är tvungen att montera bort ramen på flera hundra bilder.

Tacksam för hjälp!

Fyran har väl samma hållare som trean och tvåan. Det går att montera tremillimetersramar men det är trögt som tusan. Skall man skanna väldigt många bilder går det snabbare att rama om dem. En enstaka går att skanna i originalramen.

Är det väldigt många bilder kanske du kan överväga att modifiera filmållaren. Några tag med en liten fil (t ex för brytarspetsar) borde lösa det. Fila på rätt sida bara så de inte hamnar snett.

Okej, låter okej. Så det är alltså inte själva scannern som inte klarar av 3mm ramarna? Om jag nu skulle fila lite på hållaren, kan det inte bli fel när jag väl skjuter in den i scannern då?

Lionheart skrev:
Om jag nu skulle fila lite på hållaren, kan det inte bli fel när jag väl skjuter in den i scannern då?
Jag har inte filat själv men när jag tittar på hållaren så har jag svårt att tro att det skulle få några negativa konsekvenser. Men någon garanti får du inte ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar