Annons

Minolta Dimage Scan Dual II (hur bra?)

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Har dom senaste dagarna funderat på att köpa en dia/film scanner. Och sett en till ett vettigt pris - Minolta Dimage Scan Dual II 3600pix..
Men jag har lite beslutsångest. .

Det jag funderar över är hur bra den är?

Hur stora utskrifter kan man göra med inscannade bilder från den?

/en undrande micke
 
Kort och gott A3 om du går ner till 250 DPI ut...
Annars hamnar du någonstans mellan A4 och A3 om du vill ha 300 DPI.

Att tänka på är a6t stora bilder inte behöver ha samma kvalité som mindre eftersom betraktningsavståndet ökar.
 
OK..Tack
Om jag nu skulle skicka bilder till ett labb är det samma storlek på bilderna som som gäller då?

Eller har dom andra krav?
 
Den har fått en hel den negativ kritik från photographyreview.com.
Frågan är hur höga krav de ställer där mot dig.
Skadar inte att kolla upp i alla fall.
 
Jag har en Dual Scan II. För mina behov fungerar den alldeles utmärkt. Jag har aldrig haft någon annan scanner, så jag har inte mycket att jämföra med. Jag skriver ut bilder på en Epson Stylus Photo 1290 i A3+ format (483 mm långa papper) och skärpan blir mycket bra i mitt tycke. Visst finns det scannrar med större dynamiskt omfång, men då blir de också dyrare. Jag tycker mina utskrifter blir bra i alla fall.
 
I svenska test har scannern fått mycket bra kritik, framförallt med tanke på priset. Har själv scannat mycket dia på den och en del är utskrivet i A3 med Epson EX och 1290. Det finns ingen synbar skillnad mellan 250 och 300 dpi på bläckstråle. Har även använt scannern för jobb mot tryck och det är ingen som reagerat på att resultatet skulle varit dåligt!
 
Trevlig läsning. Jag beställde en Dual II i förrgår, skall bli spännande att komma igång. :)

Ni som redan har den: kör Ni Minoltas programvara eller något annat, t ex Vuescan?
 
FredrikB skrev:
kör Ni Minoltas programvara eller något annat, t ex Vuescan?
Vuescan för 99% av alla skanningar. Dia skulle jag i och för sig kunna skanna med originaldrivisen men det går så attans långsamt. Förmodligen går det snabbare med en snabbare dator, jag har bara en PII 350. Men mina svartvita negativ har jag aldrig lyckats skanna med originalet.
 
Jag har en Dual II och kör Vuescan. Den programvaran är i mitt tycke klart bättre än minoltas. Det finns fler möjligheter att välja filmtyp och andra inställningar. När man har testat sig fram lite får man klart bättre resultat.

Jag måste iofs reservera mig lite eftersom jag inte har trixat så mycket med Minoltas programvara, men det lilla jag testade gav ett mer slätstruket resultat än med Vuescan.
 
Här är mina erfarenheter av svartvitt med Minoltan. För att göra en lång historia kort är det viktigt att man ställer in skannerns exponering rätt för filmen man skannar. I mitt fall är det 1.92 med TMX framkallad i T-Max-framkallare.

Men när man kommer tillrätta med skiten bakom spakarna blir resultatet bra. Här är ett exempel och här är ett annat.
 
jimh skrev:
Här finns det. Priset är $40.

Har precis skrapat ihop mina sista a-kasse pengar till att köpa minolta scannern.. Beställde den igår :) så jag får nog provköra det medföjlande programmet ett tag..

Men om vuescan är så bra som det sägs så kanske det är värt 400 pix..
 
Vuescan är egentligen inte bra. Gränssnittet suger hejdlöst och det tar ett bra tag innan man förstår hur saker och ting hänger ihop när det gäller exponering/ljushet/mörkhet och dylikt. Men det är mycket bättre än Minoltas programvara.

Bara så att jag inte skapar för stora förväntningar på grejerna :)
 
Scan Dual II är säkert en bra scanner för sitt pris men om man har pengarna så rekommenderar jag utan tvekan att man går upp i pris till iaf. billigaste scannern med ICE/damm- och repborttagning. T.ex. Minoltas Scan Elite (II?).

Det tar tillräckligt lång tid att hantera filer på 30+ Mb (även om jag nu inte vet vad Minoltan levererar) utan att man måste sitta och klona bort damm.
 
Nu har jag kört min Dual II i någon vecka, och är nöjd så här långt. Jag prövade Minoltas programvara, men laddade hem VueScan ganska omgående. Den är mer lättanvänd, och resultatet blir bra. Jag håller fortfarande på att klura med inställningar för färg och ljus/kontrast m m, men de förvalda inställningarna funkar bra i de allra flesta fall.

Några exempel på bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=50697&pf=9288

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=50696&pf=9288

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=51130&pf=9288
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.