Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage dual scan 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Enfotograf

Aktiv medlem
Är det någon mer som äger en sådan?
Har ni i sådana fall tips på hur man får lite mer "stuns" i bilderna.

Tacksam för svar.

Håkan

Minolta vs. Nikon

Åhå!

Jag vill gärna veta mer om denna scanner!
Den kom nyss i ett "pro" utförande, läste jag...
Annars funderar jag på Nikons Coolscan 8000ED.

Är det någon som använder den?

adam

"Jag vill gärna veta mer om denna scanner!
Den kom nyss i ett "pro" utförande, läste jag... "

Var läste du det? finns det någon info om denna på internet?

/Gustaf

"Jag vill gärna veta mer om denna scanner!
Den kom nyss i ett "pro" utförande, läste jag...
Annars funderar jag på Nikons Coolscan 8000ED.
Är det någon som använder den?"

Du tänker nog på mellanformats-scannern Minolta DiMage Scan Multi Pro. Den har inte kommit än, vad jag vet.

Har provat deras nuvarande 6*9 scanner, Minolta Multi-II. Den var riktigt sunkig, gillade inte programvaran heller. Men vi får väl se hur den nya är jämfört med Nikon 8000. Minoltan är billigare och har högre upplösning (4800dpi), men upplösning är ju inte allt. Nikons 4000dpi på ett 6*4,5 neg blir ju iallafall 191,6 mb och 61,4 mb på 35mm.

Åttatusen

Adam, jag använder 8000 ED, dock har det inte blivit så mycket än. Har bara bra att säga om resultatet, både från neg & dia. Även prog. varan går bra. Är det nåt som känns B så är det filmhållarna & då särskilt den för 120, svårt att få filmen plan.

Daniel!

Kan du inte skriva igen när du har hunnit testa Nikon scannern lite mer?
Jag har ett större jobb på gång och frågar mig om det är värt att köpa en egen scanner och göra jobber själv, eller lämna bort det.

Har oxo funderat på en seriösare digitalkamera, NikonD1x, men kanske passar det mig bättre att köpa en scanner, scanna själv. Då jag ändå använder både 135 & 120 film?
Kameran blir nog snabbare omodern, eller vad tror ni?

adam

ANNONS