Hej Johan,
Jag har en Sony F717 som jag är mycket nöjd med. Eftersom jag köpte min Sony i USA i början av december så tänkte jag att jag kanske har lite information att bidra med. Jag fick betala 900 USD hos "the Good Guys" - en kedja som påminner mycket om SIBA och Onoff här hemma. Det fanns en Minolta 7I i butiken för 800 USD, men den hade varit hos kund och återvänt, därav det billiga priset. Vanligtvis så kostade den samma som Sonyn 900 USD med julrabatt.
Vad du bör tänka på när du köper i USA är att förutom det pris du ser så får du lägga till sk. Sales Tax (såvida du inte köper via postorder från annan stat) och den brukar ligga på ca 9%. Ytterligare en sak du bör beakta är att garantin endast gäller i USA. Du får fråga dig själv om du tycker att det är värt risken. Själv så tyckte jag att ca 4000 SEK i skillnad gjorde det.
Strömdosan till Sonyn klarar av svenska förhållanden, så du behöver bara köpa en billig plugg.
Du bör även gå in på amerikanska sony-supportsiten för att hålla koll på de serienummer där F717 har ett fel (kommer ej ihåg adressen dit). Jag fick först en sådan felande kamera och tack vare mitt förarbete så såg jag till att byta direkt i butik.
Jag vill inte starta något krig mellan kamrorna. Men vill lista det jag särskilt uppskattar hos min kamera (F717) är:
* Bildkvalitén
* Batteridrifttiden - MYCKET BRA!
* Funktionen att kunna vrida kamerahuset.
* USB 2.0 överföring direkt från kameran.
Saker som jag inte gillar fullt så mycket
* Den tid det tar att spara Tiff-filer i fullupplösning (20 Sek?).
* Inställningarna känns lite "hemliga" jämfört med min analoga systemkamera. Gör att jag inte tittar lika ofta på dem.
* Lite överdrivet ljus i den inbyggda blixten. Använder istället en extern.
* Allt är Sony Special - minnen, blixt, självutlösare etc. etc. De vet hur man bedriver business
Till slut en fråga Mattias. Är du 100% säkert att F717 tar Pro Memory Stick?, har inte sätt det någonstans.
Lycka till Johan med ditt köp, tror båda kamerorna är ok.