Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dimage 7i vs. Sony DSC-F717

Produkter
(logga in för att koppla)

Lightwave

Aktiv medlem
Svårt val, har läst en hel del på internet och har fortfarande inte fått någon klar bild på vilken jag skall köpa.

Någon som har erfarenhet av dem?

En nackdel jag ser med Sony är helt klart priset på deras Memory Sticks. Och dom går bara till 128 vilket är lite lite om man ska ut en hel dag.

Har tyvärr inte erfarenhet av båda utan bara Sony´s F-707...(föregångaren).
Kan bara säga att den aldrig svikit och jag tycker det är en helt fantastisk kamera, och nu har den fått blixtsynk och snabbare slutartider..

Ang. minnen så kan jag hålla med om att priset är lite mycket...men det kan också nämnas att dom numer finns i PRO version 256, 512 och 1024Mb (F-717 är förberedd för PRO minnen!!) Sony har också passat på att släppa nya konverteringslinser (tele o vidvinkel)...

Maila om du har frågor ang. mina erfarenheter med F-707:an!!

Mvh

Mattias

Lightwave skrev:
Svårt val, har läst en hel del på internet och har fortfarande inte fått någon klar bild på vilken jag skall köpa.

Någon som har erfarenhet av dem?

En nackdel jag ser med Sony är helt klart priset på deras Memory Sticks. Och dom går bara till 128 vilket är lite lite om man ska ut en hel dag.

Har en 7Hi som jag är mycket nöjd med däremot ingen av Sony. Varför inte gå till en fotohandlare och jämföra ?

Mattias

Ok, ska kolla upp dom nya minnena. Det som talar emot Sonyn är för tillfället priset på minnen och att den kanske är lite felbalanserad i vikten. Vad säger du om det?

Jan

Jo jag ska gå till en fotohandlare och titta på dem, och att jag nu hittat en 7i för 6000:- (nypris) gör att den kanske ligger lite bättre till än Sonyn.

Det lutar mot en Dimage 7i...

Lightwave skrev:
och att jag nu hittat en 7i för 6000:- (nypris) gör att den kanske ligger lite bättre till än Sonyn.

Det lutar mot en Dimage 7i...
6000:-? I butik? Låter skumt.... Den kostar 10.450:- på Cyberphoto inkl moms.

Köper från USA, har en kompis som åker dit om ett par veckor så...

Minoltan har jag hittat för 6000:- och Sonyn för 6500:-

Lightwave skrev:
Köper från USA, har en kompis som åker dit om ett par veckor så...

Minoltan har jag hittat för 6000:- och Sonyn för 6500:-
Det är fortfarande väldigt billigt. $999 + VAT på B&H.
Stämmer verkligen priserna du fått? Var i USA?

Jag har alltid snabbfästet till stativet monterat på den "enorma" linsen vilket gör att den ligger underbart i handen (jag håller i själva fästet). Sen måste jag tillägga...vridningen i kameran är helt underbar...man kan skjuta från höften...2 cm över marken eller vatten....med raka armar över huvudet....kanon helt enkelt!

Kolla och jämför kamerorna på http://www.dpreview.com och ta god tid på dig....trist att ångra sig när köpet är gjort!

Får också tipsa om en "eBook" som finns till sonyn....rescensioner här:
http://www.digitalsecrets.net/Sony/SonyeBookReviews.html

Lycka till med valet!

Mattias

Tack för responsen. Ska titta på dina länkar.

CCI Camera City säljer Minoltan för $589 och Directsource.us för $595

Directsource.us säljer Sonyn för $659

Har läst en massa och tittat på nackdelar med de båda kamerorna.

Minoltan sägs kunna bli lite grynig i bilden, saknar specialbatteri (måste använda AA).

Sonyn å andra sidan har väldigt dyra memory sticks.

Mycket svårt val, får åka till en fotohandlare och testa dom båda.

Hej Johan,

Jag har en Sony F717 som jag är mycket nöjd med. Eftersom jag köpte min Sony i USA i början av december så tänkte jag att jag kanske har lite information att bidra med. Jag fick betala 900 USD hos "the Good Guys" - en kedja som påminner mycket om SIBA och Onoff här hemma. Det fanns en Minolta 7I i butiken för 800 USD, men den hade varit hos kund och återvänt, därav det billiga priset. Vanligtvis så kostade den samma som Sonyn 900 USD med julrabatt.

Vad du bör tänka på när du köper i USA är att förutom det pris du ser så får du lägga till sk. Sales Tax (såvida du inte köper via postorder från annan stat) och den brukar ligga på ca 9%. Ytterligare en sak du bör beakta är att garantin endast gäller i USA. Du får fråga dig själv om du tycker att det är värt risken. Själv så tyckte jag att ca 4000 SEK i skillnad gjorde det.

Strömdosan till Sonyn klarar av svenska förhållanden, så du behöver bara köpa en billig plugg.

Du bör även gå in på amerikanska sony-supportsiten för att hålla koll på de serienummer där F717 har ett fel (kommer ej ihåg adressen dit). Jag fick först en sådan felande kamera och tack vare mitt förarbete så såg jag till att byta direkt i butik.

Jag vill inte starta något krig mellan kamrorna. Men vill lista det jag särskilt uppskattar hos min kamera (F717) är:

* Bildkvalitén
* Batteridrifttiden - MYCKET BRA!
* Funktionen att kunna vrida kamerahuset.
* USB 2.0 överföring direkt från kameran.

Saker som jag inte gillar fullt så mycket

* Den tid det tar att spara Tiff-filer i fullupplösning (20 Sek?).
* Inställningarna känns lite "hemliga" jämfört med min analoga systemkamera. Gör att jag inte tittar lika ofta på dem.
* Lite överdrivet ljus i den inbyggda blixten. Använder istället en extern.
* Allt är Sony Special - minnen, blixt, självutlösare etc. etc. De vet hur man bedriver business :)

Till slut en fråga Mattias. Är du 100% säkert att F717 tar Pro Memory Stick?, har inte sätt det någonstans.

Lycka till Johan med ditt köp, tror båda kamerorna är ok.

Till slut en fråga Mattias. Är du 100% säkert att F717 tar Pro Memory Stick?, har inte sätt det någonstans.
-------------------------------------------------

Hej Magnus,
Mattias får ursäkta om jag svarar på frågan som är ställd till honom.
Sony gick ut med en pressrelease under CES med denna info.
Du kan läsa den på följande länk:
http://www.sony-europe.com/presscenter/PressShow.x?articleid=871

Jag tycker det måste vara nästan 100% säkert

MVH
Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar