mer info om E10..
+ bygg kvalitet, riktigt bra, känsla o helt i paritet med en film baserad kamera i övre prisklassen.
+ bildresultat, fina färger (kanske något dämpade), hög upplösning, lagom kontrast, stort dynamiskt omfång
+ intuitiv hantering, mkt bra, de flesta nödvändiga funktioner sitter på lättåtkomliga knappar
+ "shutter lag" obefintlig, vid pre fokus, längre men inte besvärande vid fokus+release
+ ljusstyrka på glugg
+ enkelt att ansluta extern blixt
+ mycket säker exponeringsutvärdering
- batterilivslängd, "äter" batterier, NiMh batterier ett krav och ett antal omgångar
- mkt långsam review av tagna bilder (riktigt dåligt)
- långsam buffertömning
- tar inte microdrive
- långsam fokus i vissa lägen, generellt en osofistikerad fokus jmf med vilken film baserad kamera som helst
- bildbrus vid höga asa
- något osäker vitbalansering
- den manuella fokuseringen fungerar ej mekaniskt utan elektroniskt, känns inte helt bra
- något begränsad zoom, 35-140, ej utbytbar. Kan dock utökas genom kompletettering med försätts linser.
men trots minus tecknen så rekommenderar jag kameran. Jag sålde den då den inte ersätter en professionell SLR och jag ansåg att den var för dyr att ha som digitalt komplement.
en del bilder tagna med den då jag precis hade köpt den, ligger kvar på nätet.
http://www.geocities.com/e10semipro/
Fler frågor om denna? Återkom!
Mvh
Johan
väl medveten om att diskussionen ej avsåg att handla om denna kamera. Jag anser trots allt att det är relevant då E10/E20 är en så mycket bättre kamera än Minoltan (min egen åsikt)