ANNONS
Annons

Minolta Digital VS Analog

Produkter
(logga in för att koppla)

Arvid_Forsberg

Aktiv medlem
Hej allihopa,

Jag är en lycklig ägare av en Minolta Dynax 7 med batterigreppet VC-7. Det är den absolut bästa SLR som jag någonsin använt (och jag har kört de flesta system) och ett rent nöje att använda.

Nu kommer ju dock Dynax 7D till hösten och jag går omkring och undrar om jag kanske skall sälja min analoga NU och köpa en 7D för pengarna sedan... Men varje gång jag håller i kameran så påminner den bara mig om vilket kalasbra köp jag gjorde när jag köpte denna - i 100% nyskick - i våras tillsammans med VC-7 och vilka otroligt bra exponerade bilder den tagit under året. Så jag vill helst inte sälja den, för en analog SLR är ju som sagt fortfarande betydligt bättre än en digital. Jag är dock rädd att om jag även skaffar en 7D att jag inte kommer att använda min analoga så ofta och om/när jag vill sälja den (om många år) så kommer den inte vara värd någonting...

Så därför skriver jag denna thread.. Jag är nog inte den enda som håller en analog i en handen och en digital i den andra och undrar...

En sak vet jag dock - även om en 7D fortfarande är bra om 3-4 år så kommer det vara en av de sämsta (specs-mässigt) som finns då. Om 3-4 år så är den analoga 7:an fortfarande en av världens bästa SLRs.

Om jag hade haft råd så hade jag ju så klart försökt äga båda, men jag tror inte att det går.

När digital har 12 megapixel; alltså samma upplösning som ett negativ har och i princip samma funktioner som en top-of-the-line-SLR då kommer jag nog köra digitalt till 95%...

Förresten, jag skulle inte ha något emot varken en 10D eller next-gen 300D (som kommer till hösten) heller... *suck* Det här är svårt...

Hjälp?

Mvh,

/Arvid

Alltså... Om du idag var tvungen att välja mellan Minolta Dynax 7 eller Minolta Dynax 7 Digital - vilken skulle du välja? :)

~Arvid

P.S
...och om du inte är Minolta-fan, bara föreställ dig motsvarigheterna i ditt favoritmärke och välj..

Jag skulle behållit min gamla och köpt den nya, så gjorde jag. I dagsläget får du så lite för en analog kamera att det är bättre att behålla den. Skulle du tröttna kan du alltid gå tillbaka. Om du absolut inte har råd att ha två, sälj den analoga. Det går att köpa samma begagnad.

Arvid_Forsberg skrev:
Hej allihopa,

Så jag vill helst inte sälja den, för en analog SLR är ju som sagt fortfarande betydligt bättre än en digital.

/Arvid

..som sagt vadå...
är det olika filmer till Minolta?
Annars är det ju svårt att påstå att en analog är bättre än en digital.
Annars skulle jag inte tveka att byta till DSLR.
Möjligen, som du antyder, skulle jag rekommendera dig att byta märke.
Canon (hemska tanke) verkar var nått åt före konkurrenterna. Och är klart prisvärda.
Vänta till hösten, då kommer nya modeller från Canon och Nikon som kör skjortan av övriga DSLR (Pentax och Minolta) och som har pretanda som i alla avseenden överträffar ett analogt hus (om du nu inte kör en rulle i streck med 4 fps var gång du fotar..

och, som andra redan påtalat: ett beg analoghus betingar inga större summor.

Resonerar exakt som Eva. Jag har den analoga kvar. (På hyllan mest).

Fast jag blir sugen på att ta fram den nu. För att få mer vidvinkel och för att äkta filmkorn är mysigt.

Genom att du sparar in framkallningskostnaden om du enbart kör digitalt så har du kanske råd att köpa en begagnad analog när den lusten eventuellt faller på.

Tack för era svar!

Ja, drömmen vore att ha kvar den och ändå ha råd att köpa en D-SLR; antingen Dynax 7D eller Canon 300D...

Ulf-göran, tack för tipset. Jag väntar på de nya modellerna. Finns det någon site på nätet som nämner information om nästa generationen av 300D förresten?

När jag sade att analoga SLRs är bättre än D-SLRs så gäller ju det i de flesta fallen, t.ex upplösning, features, ISO, slutare etc. etc. även om det finns riktigt RIKTIGT bra D-SLRs nu. De kostar dock mer än en bil...

Köper man en 10D eller EOS3 så märker man nog att EOS3:an kan göra mycket mer, även om den är dyrare i drift. :) EOS3D blir nog den ultimata DSLR:en, om Canon någonsin släpper den.

~Arvid

Citat "Vänta till hösten, då kommer nya modeller från Canon och Nikon som kör skjortan av övriga DSLR (Pentax och Minolta)"

Förlåt ??? På vilka grunder baserar du denna slutsats Ulf ? Att vara stor i orden är lätt, men ofta visar det bara på brister hos författaren.

Att spekulera om modeller som inte ens är officella och än mindre finns ute hos var man synes minst sagt vådligt. Men du kanske har information som ett par miljoner foto intresserade männsiskor inte har Ulf ? Om så berätta gärna jag lovar vi är många som vill höra dina fakta...

Om inte sluta spekulera i något ingen av oss idag kan ha en blekaste anning om. Du kanske har rätt ? Helt riktigt men låt oss avgöra de när både Canon/Nikon/Minolta/Pentax/Olympus släppt sina nya kameror... Innan verkar lite fel eller vad tycker du själv ?

Arvid, jag skulle vänta tills vi vet mer om nya Minolta Dynax 7 Digital. Den lilla information som släpps är inte mycket att bygga sitt beslut på. Så vore jag du skulle jag helt klart vänta. Tar din kamera sämre bilder för du väntar ?

//H

jag sitter med ett analogt minolta hus (800si)
med många ljustarka gluggar och väntar på nya dynax 7 D huset jag kommer att köra både digitalt och analogt.
Jag kommer nog att använda digitala till det mesta men när jag vill fotografera natur så kommer jag att köra med film än så länge

I höstas hade jag optimistiskt svarat "Sälj det analoga huset medan tid är" men efter att ha försökt bli av med min egen Nikon 601:a (som nu är dammsamlare) låter det i stället "behåll huset eftersom du knappt får något för det".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar