Annons

Minolta digital systemkamera??

Produkter
(logga in för att koppla)
trist

Pratade i går med Minolta och fick som svar att de inte fanns någon DSLR på gång från dem. irriterande, Måste man sälja hela utrustningen och byta märke..??

Re: trist

Norrbild skrev:
Pratade i går med Minolta och fick som svar att de inte fanns någon DSLR på gång från dem. irriterande, Måste man sälja hela utrustningen och byta märke..??

Jag tror inte den du talade med vet hur det ligger till... sen spelar det nog ingen roll vem det var du talade med om det var nån på svenska Minolta. De får nog sin information efter oss som lusläser på dprev o andra ställen... ryktet om A1 var väldigt konkret innan Minolta officiellt släppte modellen.

Re: Re: trist

KGS skrev:
Jag tror inte den du talade med vet hur det ligger till... sen spelar det nog ingen roll vem det var du talade med om det var nån på svenska Minolta. De får nog sin information efter oss som lusläser på dprev o andra ställen... ryktet om A1 var väldigt konkret innan Minolta officiellt släppte modellen.

Marknadschefen var det jag talade med. Kan ju alltid hoppas att han inte visste vad han talade om, men som sagt, Inget på gång var de svar jag fick.

Och varför skulle han isåfall berätta det för dig?
Nu tror jag ju inte att dom har något på G, men hade dom det så skulle dom knappast berätta det..

SunKi skrev:
Och varför skulle han isåfall berätta det för dig?
Nu tror jag ju inte att dom har något på G, men hade dom det så skulle dom knappast berätta det..

Som en service mot trogna kunder som använt deras utrsutning länge och ogärna byter bort de man redan skaffat sig. Men de är möjligt att de inte fungerar så.

Jag tror inte den svenska marknadschefen vet särskilt mycket... o vet han nåt är det så nära till en introduktion att han ändå inte säger nåt... men jag tror förstås inte att Minolta tänker sluta tillverka/sälja objektiv och snart finns det bara efterfrågan på digitala hus.

Hur många analoga skivspelare såldes i Sverige förra året? Hur många kassettdäck? Hur många kassettbaserade freestyles?

Framtiden är digital så om den nybildade koncernen Konica-Minolta vill leva vidare så kommer de snart med nåt även i den kategorin.

För stunden kanske de nöjer sej med att vara bäst i Digitalkompaktkategorin, den är nog värdefull den med.

Jag tror det är ett mycket medvetet val Minolta gjort när man undvikit en kostnadskrävande konkurrens men Nikon och Canon på DSLR-marknaden och istället nischat sig på "allt-i-ett"-modellerna. Jag tror man vill och försöker göra så bra allt-i-ett modeller så att vi avancerade amatörer väljer detta istället för systemkameror.

Tiderna kan säkert förändras om "vi" slutar efterfråga allt-i-ett, men då får nog Minolta tufft att komma in på marknaden med en DSLR. Då kanske Minoltaägare som vill bli digitala redan sålt sina Minoltaobjektiv. Och Canon och Nikon har hunnit ganska långt.

Bara mina tankar.

Senast ändrad:
arleklint skrev:
Jag tror det är ett mycket medvetet val Minolta gjort när man undvikit en kostnadskrävande konkurrens men Nikon och Canon på DSLR-marknaden och istället nischat sig på "allt-i-ett"-modellerna. Jag tror man vill och försöker göra så bra allt-i-ett modeller så att vi avancerade amatörer väljer detta istället för systemkameror.

Tiderna kan säkert förändras om "vi" slutar efterfråga allt-i-ett, men då får nog Minolta tufft att komma in på marknaden med en DSLR. Då kanske Minoltaägare som vill bli digitala redan sålt sina Minoltaobjektiv. Och Canon och Nikon har hunnit ganska långt.

Bara mina tankar.

De stämmer nog som du säger, fast i dag kostar ju de billigaste systemkamerorna inte mycket mer än de allt-i-ett modellerna som finns av bättre kvalitet. På sikt borde ändå en systemkamera va det som lockar köpare när priserna hela tiden går nedåt.

Enligt min lokale handlare så tjänar Konica/Minolta MYCKET mer pengar på kopiatorer än på kameror, att satsa på DSLR är dyrt & man vet inte om dom kommer att tjäna in dom.

Kamerorna som dom gör idag genererar självfallet pengar men fungerar också som reklampelare för företagets kopiatorer samt övrig liknande utrustning.

Detta enligt min kamerahandlare som sällan säger nåt i onödan...

Man har ju dock svårt för att tro att ett så stort japanskt system inom en framtid sakta ska dö ut för att dom inte bygger en DSLR.

Larsa

Liknelsen vid kassettband är intressant men om man istället gör liknelsen vid LP-skivor så blir det lite annat. Visst så är cd-skivan störst men vinylen finns kvar.
Men jag håller med om teorin att om Minolta väntar för länge så är det kört för dem att komma in på Digitala systemkameror eftersom alla redan bytt bort dem då!
Att sedan Minolta bara gör kameror bara för att göra reklam för sina kopiatorer låter som extremt dyr reklam!!!

Nja inte bara...

Som jag förstår det så är dom nu tillsammans med Konica extremt stora på kopiatorutrustning & vill ha ett ansikte utåt till allmänheten, där kommer kanske dom billigare kamerorna in.

Självfallet så tjänar dom pengar på sin kameraproduktion men den är inte så oerhört viktig för dom som den kanske är för vissa andra kameratillverkare.

Observera att detta har min lokale handlare förtäljt mig & han brukar snappa upp ett & annat på mässorna. När jag var på photokina förra året så upptäckte jag att det fanns montrar som var stängda för allmänheten & bara öppna för branschfolk, i dom så sägs det enligt honom ett & annat som vi konsumenter inte ska höra.

Larsa

NixXxoN skrev:
Liknelsen vid kassettband är intressant men om man istället gör liknelsen vid LP-skivor så blir det lite annat. Visst så är cd-skivan störst men vinylen finns kvar.

Javisst, och analoga kameror kommer också vara kvar i alla tider. Det kommmer att samlas ett gäng kutryggigga skäggiga äldre herrar o damer med små mustascher för att försvinna ner i en källare varje första måndag i kvartalet.

Där firar de orgier med sina analoga fotodon och njuter i mörkrummets svaga sken och man hör alla mumla i korus:
"Det här är en riktig kamera, det här är en rikig kamera".

/kg som kanske deltar i orgierna

ja så kan det kanske vara men Lp-skivorna är det många yngre som använder. Men med dagens allt otåligare tidsanda så passar det digitala formatet utmärkt.

larsaz skrev:
När jag var på photokina förra året så upptäckte jag att det fanns montrar som var stängda för allmänheten & bara öppna för branschfolk, i dom så sägs det enligt honom ett & annat som vi konsumenter inte ska höra.

med all respekt för din lokala fotohandlare så tror jag inte han vet nåt mer än Minoltas marknadschef bara för att han fått käka jordnötter på övervåningen i deras monter på Photokina... de kanske inte ens vet själva än.

Men om alla nu säljer sina Minoltaobjektiv... vem är det då som köper dem? o kan inte de vilja ha DSLR i framtiden?

/kg som ofta varit på fackmässor o käkat nötter

NixXxoN skrev:
ja så kan det kanske vara men Lp-skivorna är det många yngre som använder. Men med dagens allt otåligare tidsanda så passar det digitala formatet utmärkt.

Jorå, de kommer att ha en ungdomssektion också i källaren *s* alla under 40 är juniorer... de under 30 kallar de för miniorer som inte är torra bakom öronen än...

/kg som har hela sin vinylsamling kvar

KGS skrev:
För stunden kanske de nöjer sej med att vara bäst i Digitalkompaktkategorin, den är nog värdefull den med.

Deras strategi finns att läsa här. Där kan man bl.a. läsa:

Assuming No.1 position in the four DSC categories (slim and compact DSC, high resolution compact DSC, affordable high-powered zoom lens DSC, and advanced function DSC with built-in lens) where CA can demonstrate strength.

Ingen DSLR nämns. Det behöver naturligtvis inte betyda att det inte finns någon på gång. Jag tvivlar också på att de skulle nämna det innan den släpps.

Det finns ganska många indikatorer på att det kommer en ny DSLR någon gång (alla känner säkert till dessa faktorer, men jag listar några ändå):
1. De har redan gjort flera stycken.
2. De har släppt en ny generation proffslinser (utan IS vilket tyder starkt på att de satsar på IS i huset. De har haft patent sedan 1996 på det om jag minns rätt, A1 är bara första realiseringen.)
3. De har släppt Dynax 7 med stor display på baksidan. Kan ses som en test för den teknologin.

Smart slutledning Eric. Och lyckad strategi, de har väl redan tagit greppet om alla olika klasser av DSC... kompaktkompaktklassen är väl ett getingbo men deras XT brukar ju vara poppis.

I den övre klassen kommer A1 att regera när den väl kommer ut på marknaden. Däremellan har de kameror som är så eftertraktade att de inte går att få tag på Dimage 404, eller vad hette den? modellen som sålde slut o som nu ersätts av Dimage 414.

Släpper de sen en DSLR med inbyggd bildstabilisator vilket inte är alldeles otroligt så tror jag de snor åt sej de flesta hobbyfotografer som inte redan har förköpt sej på Canon o Nikonoptik...

arleklint skrev:
Objektiv är dyra. Där har allt-i-ett en prisfördel ;)

/Janne som skall byta ut 7i mot D100 ;)

Objektiv är dyra, men kostar trots de inte mycket mer än de bästa altt i ett kamerorna gör, DSLR + objektiv finns ju nytt för inte mycket mer än 10 000 och billigare begagnat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar