ANNONS
Annons

Minolta a1, tickande blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

buddy_poor

Aktiv medlem
Hej, jag upptäckte just att den inbyggda blixten på min a1:a tickar!

Har fotat en del med blixten tidigare och inte märkt av detta och undrar om någon annan har upptäckt samma fenomen? Är det kanske bara så enkelt att jag inte hört det tidigare, blir lite konfunderad...

/m

Jag har också ett tickande ljud i min. Men jag vet inte om det kommer från blixten eller från autofokus motorn. När jag går över till "preview" läget för att kolla på bilderna så försvinner ljudet så det måste ju ha med antingen blixt eller autofokus att göra. tror jag =)

Jo kameran tickar ju lite hela tiden vilket mest låter förtroendeingivande och snyggt. Tickandet jag tänker på är ett jämt och tätt tickande (ca 5 tick i sekunden) som uppkommer så fort jag fäller upp blixten. Jag upptäckte det i går kväll när jag satt och lekte med fjärrblixtfunktionen (funkar tokbra med 3302 m4 adaptern och metz 54-3) och det var väldigt tyst hemma. Nu dagtid hör jag det bara om jag sätter den nära örat, på grund av mera bakgrundsljud dagtid, vilket talar för att det funnits där hela tiden.

Eftersom jag sedan tidigare har kört med Canon analogt så behövde jag bara komplettera med en ny fot för 500kr. Det här är en fördel med metzblixtarna, byter jag eller skaffar ett till hus så kan jag komplettera med en adapter i stället för en hel blixt.

Så vitt jag förstår så stöder den allt som du får med en minolta original (kolla den bifogade tabellen vad som stöds), men kanske någon annan har bättre koll på vad en originalblixt har för funktioner.

I praktiken så kan jag bara säga att allt funkar över förväntan, exempelvis trådlös synk på så korta tider som 1/400, inga problem!

Bilagor

• 3302.jpg
    3302.jpg
    47.4 KB · Visningar: 179
smart! tänk om jag vetat om den, jag som byter kamera o märke lite då o då... hmm... man lär så länge man lever... nästan lika stark som en 56:a o billigare dessutom.

Sätter på Aette o lyssnar... jajamen, ett svagt spinnande ljud när blixten är uppfälld... men då måste man umgås intimt med sin kamera för att höra det o det gör jag mest med blixten avstängd ;-)

Eftersom Aette i övrigt är i mycket god form så förmodar jag att ljudet är heeeelt normalt

Då ska jag skrapa ihop mina pengar och köpa en Metz 54 MZ-4 inkl adapter för Minolta.
Ska bli kul!

en BTW fråga: min A1a slocknar ibland och dör helt när jag sätter på kameran och vill fokusera på nåt, då dör den. Inte ofta men ibland.

Jag har redan 1.02 och det åthjälpte inte problemet. Det brukar uppstå när jag försöker fokusera i dåligt ljus eller försöker fokusera snabbt som attan efter att ha satt på kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar