Annons

Minolta 7D pris

Produkter
(logga in för att koppla)

isw

Aktiv medlem
Jag funderar att köpa Minolta 7D DSLR, men priset är som bekant högt.

Kan nån ge en uppskattning om prissänkning inom de närmaste månaderna, alltså lönar det sig att vänta tills sommaren?

Jag tror inte priset kommer sjunka med mer än ett par hundralappar de närmaste månaderna. Så länge inte KM släpper en ny modell (vilket de inte knystat om alls), eller det kommer någon modell de måste priskonkurrera med (vilket det inte knystats om av någon annan), så finns det inget större skäl att sänka priset ännu på ett tag.

Nä kamera marknaden är som bekant otroligt konservativ på priserna. Det är förmodligen en gamal kvarleva från analogtiden då ett kamerhus inte blev omodernt efter 6-12 månader.

Jag tittade lite på hur priserna ändrades med tiden på prisjakt.nu. Genomgående är att priserna är relativ konstanta under produktens första 12 månader(D70, D10 och 300D). Sedan skede det en sänking i höstas på några hundra till 1000kr, vilket berodde på nya konkurerande modeller. Därefter åter konstant pris. Det är helt enkelt för dålig konkurans i branchen. Åtmindstånde i sverige, tittar man på priser i USA så är de ganska snarlika, men där erbjuds man en massa paket med minnen, vertikalgrepp, väskor m.m. till riktigt bra priser. Dessa paket finns inte alls i sverige.

Själv så funderar jag på vad en 5D kan tänkas att kosta samt när den kommer???

Vilken DSLR har blivit omodern efter 6-12 månader?

Tycker inte alls det är för dålig konkurrens i branschen. Det finns väl åtminsone 5-6 märken att välja på bland digitala systemkameror. Att de inte konkurrerar hej vilt med priserna beror kanske på att det inte är helt gratis att utveckla och tillverka kameror. Bara för att prisutvecklingen inte beter sig som prylar i datorbranschen betyder det inte att konkurrensen är dålig.

Jag tror personligen inte på någon 5D (eller 60D eller nåt). Den skulle behöva ligga någonstans mitt emellan A2 och 7D i både pris och prestanda. Det innebär att det inte finns så mycket att snåla in på, men den skulle ändå behöva sänkas rätt mycket i pris.
Tror snarare att de kommer försöka kränga 7D till nuvarande pris så länge det går, och sen sänka den lite eftersom för att möta konkurrensen. Förr eller senare kommer väl nån slags uppföljare, men det kan precis lika gärna bli en 9D.

John förutspår:
April 2005. Dynax 9D. Ca 10 megapixel, 5 bilder/sekund. 23000 spänn.

stäck skrev:

Jag tror personligen inte på någon 5D (eller 60D eller nåt). Den skulle behöva ligga någonstans mitt emellan A2 och 7D i både pris och prestanda. Det innebär att det inte finns så mycket att snåla in på, men den skulle ändå behöva sänkas rätt mycket i pris.
Tror snarare att de kommer försöka kränga 7D till nuvarande pris så länge det går, och sen sänka den lite eftersom för att möta konkurrensen. Förr eller senare kommer väl nån slags uppföljare, men det kan precis lika gärna bli en 9D.

John förutspår:
April 2005. Dynax 9D. Ca 10 megapixel, 5 bilder/sekund. 23000 spänn.

Jag tror faktiskt att Minolta har målat in sig lite i ett hörm med 7D. För att få upp volymerna måste det till en kamera som många är beredda att köpa. Det innebär att huset bör kosta under 10' men troligvis under 8', Samtidigt som prestanda (i detta fall många Mpixlar).
Så mitt bud på en D5 är 6-8MP men med mindre LCD och framförallt mindre antal knappar och rattar. Det är inte senssorn som är den dyra komponenten utan just all finmekanik och knappar.
Denna D5 bör komma före D9 om Minolta någosin skall slå sig in i DSLR marknaden. Det går inte all leva som proffsleverantör utan det måste till lite volym i produktioen för att tjäna pengar.

D7D kom i "grevens tid" skulle jag säga, det var nog inte många som hade vart trogna (Konica-) Minolta om de inte kommit med en D-SLR nu äntligen.

De flesta av dem som väntat troget hade nog blivit ytterst besvikna om det kommit en budgetmodell istället.

Jag kan bara hålla med om att timingen vs prestanda på 7D var ett måste 2-3,ånader senare(dvs efter Jul) och många hadde lämnat det sjukande skeppet. Men på långsikt så kom den troligvis försent iallfall. Om KM skall kunna kämpa mot Canon och Nikon måste det till en budget modell väldigt snart, så att det blir lite omsättning. Men de kan knappast välja en sämre eller ens samma sensor då den som sitter i 7D är reltivt gammal, om inte idag så imorgon. Men snart är det fotomässa, man får bara hoppas på att det kommer några tillfredsställande besked.

Men nu slutar vi här, denna tråd plasar snart i DPreviews minolta-forum...

7D kommer inte att gå ned i pris de närmsta månaderna. På sin höjd kommer ett rabatt erbjudande som amerikanarnas $150 kupong.

--------------------------------------------------
John Stäck skrev:
--------------------------------------------------
A2 och 7D representerar två helt olika system!
En semi-pro (A2) och en D-SLR (7D).
Min uppfattning, Minoltas tidigare lanseringar inom A-SLR har varit de mest avancerade först ut (Dynax 9, Dynax 7), därefter kommer de något mindre avancerade (Dynax 5, Dynax 4, Dynax 3).
Förmodligen kommer lanseringarna inom D-SLR, att ske på samma sätt!
Pentax ist Ds är nu en av billigaste D-SLR, för konsumentsidan, där finns den stora målgruppen, som vill ha en digital basic systemkamera.
Inom en snar framtid, ett år, har vi säkert en K-M Dynax 5D/60D, för lägre pris än 10 000:-, för hus och optik!
Canon och Nikon kommer säkert oxå med något nytt, inom D-SLR, även här under 10 000:-!

Kommer verkligen DSLR kamerhusen att följa den gamla ordningen, ponera att efter 7D kommer en 5D till nästa vår(absolut tidigast kommande höst), en 3D kommer då rimligvis hösten/vingtern 2007/2008.

Men sensorerna som finns på markanden 2007 kommer absolut vara överlägsna de som sitter i dagens 7D.
Prestanda på elektronik brukar fördubblas vart 18månad, om konsumentpriset är konstant.
Så ett kamerhus för <10' 2007/2008 borde rimligvis ha ~12-18MP och troligvis bättre brusförhållande än dagens bästa sensorer. Att då montera den i en DSLR och kalla den 3D i analogi med A-SLR blir patetiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar