Annons

Minolta 7000

Produkter
(logga in för att koppla)

levau80

Ny medlem
Hallå!!

Fråga 1: Jag har ärft en kamera vid namn Minolta 7000 (systemkamera) med tillhörande ZOOM 35-70 mm samt en st blixt (2800 AF). Det enda jag vet om denna klenod är att den kom 1985 samt att den var den första systemkameran med autofokus... Skulle vara jättekul att få veta lite mer information /fakta om denna kamera kanske ngra speciella fördelar?, nackdelar? (förutom att den har ngra år på nacken) osv...

Fråga 2: Det ligger fn en film i denna kamera som har legat där i minst 10 år... finns det ngt "bäst-före" datum på vanliga filmrullar??

Tacksam för svar!!

MVH Håkan
 
Heter den 7000 bara??
Och inte 7000i eller xi?

Om jag minns rätt så kan man inte ha de optik som finns för 7000i och senare modeller på en 7000.
Om man bortser från det så är den en bra nybörjarkamera.

För din andra fråga så har film ett bäst före datum, har den inte legat i kyl eller frys så är den för gammal. Filmen blir kornig och får trpkiga färger när den kommer upp i ålders höst.

Lycka till med kameran

Håkan
 
Jag köpte en 7000 1985 när den kom. Helt suverän tyckte jag då och ganska gedigen. Jag köpte ett lite större batterigrepp som tog vanliga AA-batterier. Den står sig ganska bra än idag.
Är det bilder tagna på filmen är det bara att lämna in o framkalla, annars är det soptunnan som gäller.
 
Ja, vad jag förstår heter den bara 7000.... det är vad det står på kameran iaf... tack för infon förresten!!
 
Jag köpte också en 7000 när den kom 1985 och jag använder den fortfarande. Tycker inte man kan kalla den nybörjarkamera, den är avancerad även med dagens mått. Den valdes till årets kamera 1986 och objektivet 35-70 har också fått mycket beröm i tester. Jag köpte samtidigt ett objektiv 70-210 och det har också fungerat perfekt.
Många av mina bilder i album naturbilder är tagna med den kameran. Skärpan är inte alltid perfekt där, men det beror på min skanner,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.