Annons

Minolta 50 f/1.7

Produkter
(logga in för att koppla)

solojoni

Medlem
Hej!
Har en liten funderare på lager. Är en relativt ny här på fotosidan, men eftersom erfarenheten verkar spröda här i alla forum blev jag snabbt intresserad.

Frågan gäller objektivet Minolta 50mm f/1.7 :

Genom att ta två identiska bilder, med nästan de samma exponeringsinställningarna:
1/125 sec, f/1.7, ISO 400 & 1/125 sec, f/22, ISO 400 (obsavera bländartalet)
så får jag två exakt lika dana exponeringar.

Hur är detta möjligt ? Enligt min erfarenhet borde den 2:a bilden få en bestämd mörkare exponering.

Bilderna är:

Bild 1: 1/125 sec, f/1.7, ISO 400
Bild 2: 1/125 sec, f/22, ISO 400
 

Bilagor

  • 24bf4ec8bdc9d72ddda5f5f91e7458ef.jpg
    24bf4ec8bdc9d72ddda5f5f91e7458ef.jpg
    10 KB · Visningar: 565
  • 5710155a5fcd66c53c9395c26563e8c8.jpg
    5710155a5fcd66c53c9395c26563e8c8.jpg
    10 KB · Visningar: 565
Hej!
Har en liten funderare på lager. Är en relativt ny här på fotosidan, men eftersom erfarenheten verkar spröda här i alla forum blev jag snabbt intresserad.

Frågan gäller objektivet Minolta 50mm f/1.7 :

Genom att ta två identiska bilder, med nästan de samma exponeringsinställningarna:
1/125 sec, f/1.7, ISO 400 & 1/125 sec, f/22, ISO 400 (obsavera bländartalet)
så får jag två exakt lika dana exponeringar.

Hur är detta möjligt ? Enligt min erfarenhet borde den 2:a bilden få en bestämd mörkare exponering.

Bilderna är:

Bild 1: 1/125 sec, f/1.7, ISO 400
Bild 2: 1/125 sec, f/22, ISO 400

Verkar vara fel nånstans. Ska bli väldigt olika exponering (såvida du inte kör med blixt som då kompenserar), men också skärpedjupet ska bli annorlunda. Den andra bilden borde bli närmast svart, det är ingen liten skillnad mellan f/1,7 och f/22.

Med tanke på det korta skärpedjupet är definitivt inte den andra bilden tagen på f/22. Har bländaren fastnat eller nåt?


/Mats
 
Det är inte så att objektivet kräver mekanisk nedbländning och att din kamera saknar de förutsättningarna? Hur bländar du ner till f 22 (i kameran eller på objektivets bländarring) och vad är det för kamera du använder? Finns det en lite tapp på baksidan av objektivet som man kan vicka på? Finns det motsvarande "arm" vid kamerans bajonett som kan fånga upp den?
 
Tack för snabbt svar!

Visst tycker man det borde bli stor skillnad, och jag har inte tagit bilderna med blixt eller liknande, utan exakt samma ljus, samma tid. Jag har ingen aning om bländaren på något sätt har fastnat, men kan medge att problemet har funnits mer än länge.Har inte orkat kolla upp vad som skulle kunna vara felet förrän nu..

Så hur skulle man kunna ta reda på om bländaren har låst sig fast i ett läge? Och varför skulle den göra det?

mvh Jonas
 
Senast ändrad:
Det är inte så att objektivet kräver mekanisk nedbländning och att din kamera saknar de förutsättningarna? Hur bländar du ner till f 22 (i kameran eller på objektivets bländarring) och vad är det för kamera du använder? Finns det en lite tapp på baksidan av objektivet som man kan vicka på? Finns det motsvarande "arm" vid kamerans bajonett som kan fånga upp den?

Antar att det är en Sony-kamera.
ALLA Sony och Minolta funkar exakt likadant, finns inga variationer, utan allt är identiskt och fullständigt kompatibelt så det ska funka och gör så om inte något är trasigt.

Bländaren öppnas mekaniskt av kameran som rör en arm och den stängs med en fjäder inuti objektivet.

Om du tar bort objektivet från kameran ska bländaren strypa ihop till minsta, men den gör nog inte det som sagt. Prova att peta på bländararmen.

Det här är ett fel som kan inträffa på gamla minoltaobjektiv genom att olja har läckt upp på bländarlamellerna och klibbat igen. Går visst att fixa rätt enkelt, men du får fråga nån annan om hur man gör. Finns garanterat guider på nätet. Alternativt lämna in till serviceverkstad, tror inte det blir ohemult dyrt att fixa.


/Mats
 
Kanske bländarlammellerna har fått fett på sig så att de inte rör sig. Då tas alla bilder på största bländare, 1,7 i det här fallet. Dra försiktigt på bländaröverföringspinnen tills bländaren är fullt öppen, släpp den sedan och se om den stänger bländaren till ett minimum fort och lätt. Skulle bländaren stå fullt öppen när du tagit av objektivet från kameran är det fel, antingen mekaniskt eller fett på lamellerna som bevkat igen.
 
Detta symptom uppkommer genom att bländaren hänger kvar vid fullöppning. Vanligase orsaken till detta är att det har kommit in olja på bländarlamellerna.

Det går att se genom att titta på bländarlamellerna - men man kan behöva en lupp, för det syns inte särskilt tydligt.

Enklast är dock att ta loss objektivet och med en penna e.d. föra bländarstyrningsarmen till ändläget så att bländaren öppnas helt, och sedan släppa. Bländaren ska då blända ner direkt. Ifall det går långsamt, eller ifall bländaren inte rör sig alls, så har olja från snäckan flutit ut till bländarpaketet. Kan hända ifall man har låtit objektivet ligga bakom ett solbelyst fönster eller bli stekt i en bil.

Det går att fixa det själv ifall man är händig samt tar reda på hur, men det säkraste är förmodligen att skicka in det till Zieger Teknik AB. Räkna med att det kommer att kosta minst en femhundring.

Ifall du nyligen har köpt det begagnat, så bör du kontakta säljaren för en uppgörelse - t.ex. retur, nedsättning av priset eller reparation på säljarens bekostnad.


Edit: Medan jag skrev hann flera andra före med sina svar. Men som jag brukar säga, hellre flera svar än inga alls!
 
Vanligt med oljiga lameller som sagt var, går att fixa själv, finns beskrivning med bild att hitta på nätet om man är lita tekniskt begåvad och tålmodig.

Annars finns en av de få verkstäder i landet som tar sig an jobbet i Jönköping, Rosenbergs, häromåret gjorde de det i alla fall. Vill minnas att det kostade 5-700.
 
Vanligt med oljiga lameller som sagt var, går att fixa själv, finns beskrivning med bild att hitta på nätet om man är lita tekniskt begåvad och tålmodig.

Annars finns en av de få verkstäder i landet som tar sig an jobbet i Jönköping, Rosenbergs, häromåret gjorde de det i alla fall. Vill minnas att det kostade 5-700.

Tack för alla svar! Med hjälp av detta forum fick jag nu min fråga besvarad.
Jag kom fram till att det är olja som förmodligen har ställt till det. Just för att bländararmen är seg och inte går tillbaka vid avtagning av objektiv.

Tack också för tipset om Rosenbergs! Dock skall jag först och främst kolla vad jag själv kan åstadkomma innan jag lägger ner dessa pengar på objektivet. Kanske också blir det en tur till Scandinavian Photo för att kolla upp deras pris vad det gäller detta fel!

Mvh Jonas!
 
Ifall du inte gör det själv så bör skicka ett mejl till Zieger också, eftersom de är Minoltas enda auktoriserade verkstad här i Sverige.
 
Ifall du inte gör det själv så bör skicka ett mejl till Zieger också, eftersom de är Minoltas enda auktoriserade verkstad här i Sverige.

Säkerligen ett bra tips! Tack!

Läste runt lite nu på nätet, verkar som att det är inget som man gör under några minuter, då man skall använda kemikalier etc. För att få bort oljan så det blir nog att kolla upp med serviceverkstäder..
 
Ifall du inte gör det själv så bör skicka ett mejl till Zieger också, eftersom de är Minoltas enda auktoriserade verkstad här i Sverige.

Det enda de kan är att fixa Minolta 7D slutarfelet. Allt annat skickar de till Tyskland/Japan.
Dessutom har deras s.k. tekniker slutat så nu kan de absolut ingenting. Vill man absolut skicka iväg grejerna kan jag rekommendera http://www.kamerateknik.m.se/

Det är dock inte, i mitt tycke, lönt att skicka ett så pass billigt objektiv på service.

Jonas:
Jag har rengjort MÅNGA 50mm 1.7 och klarar det väl på ca 15 min. Det är lite jobb första gången, men med rätt verktyg och tålamod går det bra. Bäst är det att rengöra med ultraljud och sedan isopropylalkohol. Det är ett absolut krav att ha bra skruvmejslar som passar!

Grejer du måste ha:
Bra skruvmejslar
Isopropylalkohol
Tops eller likn.
Nagellack
Gummifoten från en krycka (eller likn,) ifall den främre plastringen sitter hårt vilket dom oftast gör. Man kan evt. ha tur att ett par latex handskar funkar)
Rakblad
Ett krok liknade verktyg. Man kan göra ett själv
 
Det enda de kan är att fixa Minolta 7D slutarfelet. Allt annat skickar de till Tyskland/Japan.
Dessutom har deras s.k. tekniker slutat så nu kan de absolut ingenting. Vill man absolut skicka iväg grejerna kan jag rekommendera http://www.kamerateknik.m.se/

Det är dock inte, i mitt tycke, lönt att skicka ett så pass billigt objektiv på service.

Jonas:
Jag har rengjort MÅNGA 50mm 1.7 och klarar det väl på ca 15 min. Det är lite jobb första gången, men med rätt verktyg och tålamod går det bra. Bäst är det att rengöra med ultraljud och sedan isopropylalkohol. Det är ett absolut krav att ha bra skruvmejslar som passar!

Grejer du måste ha:
Bra skruvmejslar
Isopropylalkohol
Tops eller likn.
Nagellack
Gummifoten från en krycka (eller likn,) ifall den främre plastringen sitter hårt vilket dom oftast gör. Man kan evt. ha tur att ett par latex handskar funkar)
Rakblad
Ett krok liknade verktyg. Man kan göra ett själv

Passar på att ställa en fråga som jag hoppas är relevant för tråden också.

Har en glugg som jag funderat att ge mig på och funderar på hur är det med ultraljudstvättar? Är de enklare, billigare varianterna något att ha? Vilka specifikationer skall man titta på?

Tack
 
Passar på att ställa en fråga som jag hoppas är relevant för tråden också.

Har en glugg som jag funderat att ge mig på och funderar på hur är det med ultraljudstvättar? Är de enklare, billigare varianterna något att ha? Vilka specifikationer skall man titta på?

Tack

Jag har en ganska enkel modell och den fungerar väl hyfsat. Den klarar dock inte riktigt av att få bort gammalt fett. Därför kör jag några min med ultraljud och sedan med tops och alkohol. Ultraljudstvätt är inget krav, det går bra utan.
 
Nu behöver jag hjälp

Det enda de kan är att fixa Minolta 7D slutarfelet. Allt annat skickar de till Tyskland/Japan.
Dessutom har deras s.k. tekniker slutat så nu kan de absolut ingenting. Vill man absolut skicka iväg grejerna kan jag rekommendera http://www.kamerateknik.m.se/

Det är dock inte, i mitt tycke, lönt att skicka ett så pass billigt objektiv på service.

Jonas:
Jag har rengjort MÅNGA 50mm 1.7 och klarar det väl på ca 15 min. Det är lite jobb första gången, men med rätt verktyg och tålamod går det bra. Bäst är det att rengöra med ultraljud och sedan isopropylalkohol. Det är ett absolut krav att ha bra skruvmejslar som passar!

Grejer du måste ha:
Bra skruvmejslar
Isopropylalkohol
Tops eller likn.
Nagellack
Gummifoten från en krycka (eller likn,) ifall den främre plastringen sitter hårt vilket dom oftast gör. Man kan evt. ha tur att ett par latex handskar funkar)
Rakblad
Ett krok liknade verktyg. Man kan göra ett själv

Hej igen! Hoppas någon läsare finns kvar här i tråden :)

Väcker tråden igen då jag nu har bestämt mig för att göra ett försök. Jag har ju fått information om den rekvisita jag behöver.
Men jag tar nu gärna emot lite hjälp med en liten enkel tillvägagång eller om det kanske finns länkar som förklarar detta utförligt?

Mvh Jonas
 
Hej!
Har en liten funderare på lager. Är en relativt ny här på fotosidan, men eftersom erfarenheten verkar spröda här i alla forum blev jag snabbt intresserad.

Frågan gäller objektivet Minolta 50mm f/1.7 :

Genom att ta två identiska bilder, med nästan de samma exponeringsinställningarna:
1/125 sec, f/1.7, ISO 400 & 1/125 sec, f/22, ISO 400 (obsavera bländartalet)
så får jag två exakt lika dana exponeringar.

Hur är detta möjligt ? Enligt min erfarenhet borde den 2:a bilden få en bestämd mörkare exponering.

Bilderna är:

Bild 1: 1/125 sec, f/1.7, ISO 400
Bild 2: 1/125 sec, f/22, ISO 400


Ja som alla andra säger beror det nog på oljiga bländarlameller.... MEN det kan även bero på att returfjädern som är kopplad till bländar-armen har lossnat eller gått av. Jag har oxå rengjort bländarlameller och det har fungerat alldeles utmärkt met aceton. Skall man investera i ultraljudstvättar och annat kan du ju lika gärna slänga gluggen och lägga pengarna på ett bättre objektiv i stället 8)

Inget ont i att bada de små lamellerna i ultraljud, men vad i h....tte får man ut av det???

Till er alla som sitter och känner er duktiga och ultraljudstvättar era bländarlameller, kan jag upplysa eder om vad en ultraljudstvätt är till för!

De används för att få bort partiklar på väldigt svåråtkomliga ställen! Så som sprickor, porer eller andra "omöjliga" ställen.

Fett i olika former (där ibland olja) är nog bland de få saker som INTE går bort i en ultraljudstvätt!

En bländarlamell brukar se ut som en helt plan liten lamell och på sådana brukar det vara tämligen lätt att "komma åt" att rengöra utan ultraljud .

Hoppas ni ultraljudstvätts-ägare inte tappar självbehärskningen nu bara, och jag ber ödmjukast om ursäkt om jag kränkt ngn. Men jag vill bara inte att ngn skall springa iväg och köpa en ultraljudstvätt för att de fått oljiga bländalameller i ett objektiv för 500 riksdaler!
 
Hej igen! Hoppas någon läsare finns kvar här i tråden :)

Väcker tråden igen då jag nu har bestämt mig för att göra ett försök. Jag har ju fått information om den rekvisita jag behöver.
Men jag tar nu gärna emot lite hjälp med en liten enkel tillvägagång eller om det kanske finns länkar som förklarar detta utförligt?

Mvh Jonas

Hej!

Kolla här! http://www.pbase.com/pganzel/disassembly_repair_of_maxxum_50mm_lens

Här går det att se hur alla delar sitter ihop och hur de demonteras/monteras.

Se bara till att du får vara ifred, och att du har bra belysning, verktyg och tålamod. Och få inte panik om du börjar känna dig osäker, det är bara att bita ihop och få det överstökat 8)

Och det är INTE svårt, möjligen lite pilligt om man är ovan....

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.