Annons

Minolta 50 f/1.7

Produkter
(logga in för att koppla)
Det enda de kan är att fixa Minolta 7D slutarfelet. Allt annat skickar de till Tyskland/Japan.
Dessutom har deras s.k. tekniker slutat så nu kan de absolut ingenting. Vill man absolut skicka iväg grejerna kan jag rekommendera http://www.kamerateknik.m.se/

Det är dock inte, i mitt tycke, lönt att skicka ett så pass billigt objektiv på service.

Jonas:
Jag har rengjort MÅNGA 50mm 1.7 och klarar det väl på ca 15 min. Det är lite jobb första gången, men med rätt verktyg och tålamod går det bra. Bäst är det att rengöra med ultraljud och sedan isopropylalkohol. Det är ett absolut krav att ha bra skruvmejslar som passar!

Grejer du måste ha:
Bra skruvmejslar
Isopropylalkohol
Tops eller likn.
Nagellack
Gummifoten från en krycka (eller likn,) ifall den främre plastringen sitter hårt vilket dom oftast gör. Man kan evt. ha tur att ett par latex handskar funkar)
Rakblad
Ett krok liknade verktyg. Man kan göra ett själv

Jag har fixat 4 olika objektiv hos LP Foto i Stockholm och de klarar det mesta med gamla Minoltaobjektiv så länge de lyckas få tag i de delar som behövs. Werner Schaden som är deras trollerigubbe säger dock att i en del fall blir det allt svårare att få tag i delar. I ett fall var det just ett 50mm 1,7 objektiv.

Det har kostat mig mellan 500-1200 beroende på vad det varit. Det dyrare priset var mitt Tamron som helt hade kollapsat i en enda röra och där det krävdes en del nya delar. En lamellrengöring och byte av fjäder vid behov kostar förmodligen kring 6-700. Tyvärr jobbar Werner nog bara halvtid nu och går snart i pension vad det verkar så när han försvinner så kommer det förmodligen inga nya krafter.

Sen är det ju ett klart problem med reparation av så billiga objektiv som 50mm 1,7 för en tusenlapp. De är ju knappt värda att reparera om man kan få tag i ett annat som funkar. Då slipper man ju kanske dessutom vänta på reparationen.

LP Foto har varit helt lysande tycker jag och jag kommer sörja att inte kunna gå ner i Werners källare och få direkthjälp på momangen när det krisar utan en massa filter emellan.

De som gör detta själva och har tränat lite får väl öppna reparationsfirma för gamla Minoltaglas och hjälpa oss andra :).
 
Senast ändrad:
Jag hade inte lagt ut 500 SEK på att laga objektivet utan hade köpt den nyare SAM 50mm f1.8. Den är bättre på alla punkter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.