Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 50/1.4 vs 50/1.7 vs 50/1.7 RS

Produkter
(logga in för att koppla)

tamias

Aktiv medlem
Hej!

Vilket av Minolta 50 1.4, 50 1.7 och 50 1.7 RS är att föredra? Läste lite på Dyxum, väldigt blandade åsikter där, hur ser ni på saken?

Mvh Mattias

Jag har haft alla tre plus 50/1,4RS som jst nu ligger i väskan. Jag såg ingen skillnad mellan de två varianterna av 50/1,7 och så vitt jag vet är de internt identiska. Det kan vara mer plast i RS och old helt i metall.

Sak samma med 50/1,4 - enda anledningen att jag bytte till 50/1,4RS, var för att slippa ifrån ø49 mm på filtergängan, det var det sista i väskan med ø49, nu har jag ø55 mm på de minsta.

Skulle jag idag skaffa ett första 50 mm, skulle jag satsa på 50/1,7, oavsett old eller RS, men det är en penga-fråga. Nu börjar beg. 50/1,7 bli löjligt högt prissatta och då är 50/1,4 inte så avlägset.

Håller med Lennart, du märker nog ingen större skilnad mellan 1.4/1.7. RS versionen kan ha bättre bokeh pga. att den har circular aperture.

Det är nog en uppfattning som många är beredda att avskriva som subjektivt trams - det går sannolikt att pixelpeepa sig fram till en viss skillnad, men i praktiskt användande är det försumbart.

Det är nog en uppfattning som många är beredda att avskriva som subjektivt trams

Jo. Jag ägde en Minolta f1.7 tidigare men sålde den då jag inte var nöjd med den, har nu Sony 1.4 och känns mycket bättre. För mig är subjektivt trams viktigt, kändes inge bra att ha f1.7 påskruvad och då blir det sämre kort så man ska ju inte underskatta tramset...

Så sant - det finns organisationer som bedrivet det i organiserad form, så det är inte att förakta, snarare samhällsekonomiskt lönsamt.

Jag tar nog den enkla utvägen och behåller mitt 50 1,7 tillsvidare, Sony 50 1,4 är över min budget :(

Tack för tipsen!

min uppfattning med egen erfarenhet ser jag inte heller någon som helst skillnad mellan 50mm f/1.7 1:a gen mot RS men när det kommer till 50mm f/1.4 har 1:a gen bättre skärpa än RS men RS har definitivt skönare "bokeh" och där tycker jag att RS är en vinnare av dom båda

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto