Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta 100mm Macro f2.8 AF vs sigma 105 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

ondjultomte

Aktiv medlem
Är Minolta 100mm Macro f2.8 AF makro "mycket " bättre än Sigma EX 105mm makro ?

begagnat verkar Minoltan gå för 400+ USD på ebay ... väldigt mycket för att vara beg.

Minoltan sägs vara bättre, läs bland annat under "lenses" på www.dyxum.com, å andra sidan går detta objektiv på 400-500 dollar på ebay och det tycker jag är mycket.
Har förvisso inte testa sigma-makrot, men köpte ett för 2000 kr (inkl. frakt) från usa nyligen, får det nästa vecka, hoppas jag.
Annars har Tamrons 90mm-makro fått lysande kritik, kostar 4000 kr från svenska butiker. Var egentligen det jag ville ha, men min ekonomi ville tålde inte det priset, tyvärr. Däremot köpt jag för mellanskillnaden en 3600 D-blixt också (1400 kr, inkl.frakt, nyskick) så nu är den här månadens kamerabudget förbrukad.

christianhylse skrev:
Minoltan sägs vara bättre, läs bland annat under "lenses" på www.dyxum.com, å andra sidan går detta objektiv på 400-500 dollar på ebay och det tycker jag är mycket.
Har förvisso inte testa sigma-makrot, men köpte ett för 2000 kr (inkl. frakt) från usa nyligen, får det nästa vecka, hoppas jag.
Annars har Tamrons 90mm-makro fått lysande kritik, kostar 4000 kr från svenska butiker. Var egentligen det jag ville ha, men min ekonomi ville tålde inte det priset, tyvärr. Däremot köpt jag för mellanskillnaden en 3600 D-blixt också (1400 kr, inkl.frakt, nyskick) så nu är den här månadens kamerabudget förbrukad.

Ja det verkar mycket dyrt tom! Man skulle kunna tro att det råder lite minolta hysteri nu...

Vart köpte du sigman för det priset?

ondjultomte skrev:
Är Minolta 100mm Macro f2.8 AF makro "mycket " bättre än Sigma EX 105mm makro ?

begagnat verkar Minoltan gå för 400+ USD på ebay ... väldigt mycket för att vara beg.
skillnaderna på macrooptik är så små att man nästan inte behöver ta ställning till prestandafrågan rent optiskt utan snarare titta på saker som innerfocus, tyst motor, ljusstyrka, byggkvalitet, storlek o vikt.

Re: Re: Minolta 100mm Macro f2.8 AF vs sigma 105 mm

paul innergård skrev:
skillnaderna på macrooptik är så små att man nästan inte behöver ta ställning till prestandafrågan rent optiskt utan snarare titta på saker som innerfocus, tyst motor, ljusstyrka, byggkvalitet, storlek o vikt.

Okay, är det någon som har erfarenhet av minoltan och sigman?

Re: Re: Re: Minolta 100mm Macro f2.8 AF vs sigma 105 mm

ondjultomte skrev:
Okay, är det någon som har erfarenhet av minoltan och sigman?
ingen egen förutom att jag läst att bägge är mycket bra. Sigma har en 150 mm som jag ägt och kan gå i god för som en mycket bra optik, de släpper inom kort också en 75 mm 2,8. Gemensamt för bägge är att de är innerfocuserade vilket motverkar att gluggen expanderar vid focusering. Bägge är också HSM-gluggar. Lycka till.

Både Tamrons och Sigmas telemacron är mycket bra.
Jag tror inte att du behöver lägga ut exta pengar för att få Minoltas.

Jag skulle i så fall titta extra på Sigmas relativt nya 2,8/150mm i stället. Längre brännvidd vid macro är ofta en fördel. Denna glugg har också ett medföljande stativfäste verkar det som.

Själv har jag haft Sigmas macrotele när jag körde anlalogt. Nu har jag Tamrons 90:a och är mycket nöjd.

Jag har haft Minoltas 100 Macro och senare Tamrons men det var på den analoga tiden. Minoltas är mekaniskt mycket bättre. Mitt tamron lossnade efter en vecka i ocjektivfattningen, Metallfattningen fäst i plast lossnade ur gängerna. Optiskt är bägge väldigt bra. Fördel med att ha original är att de är säkrare mot fokusshift. Har en del negativ erfarenhet mot att få justera om piratoptik. Olika tillverkare har olika ton i sina glas (olika antireflexbehandling) så man kan få avvikelser om ena bilden är tagen med original och nästa med pirat. Ok går att justera i efterhand.

Re: Re: Re: Re: Minolta 100mm Macro f2.8 AF vs sigma 105 mm

paul innergård skrev:
ingen egen förutom att jag läst att bägge är mycket bra. Sigma har en 150 mm som jag ägt och kan gå i god för som en mycket bra optik, de släpper inom kort också en 75 mm 2,8. Gemensamt för bägge är att de är innerfocuserade vilket motverkar att gluggen expanderar vid focusering. Bägge är också HSM-gluggar. Lycka till.
Jag måste besvara mig själv med att göra ett tillägg. Sigmas 150 2,8 är byggd som ett kassaskåp och vad jag kunde tyda ifrån Sigmas hemsida så verkar även 75:an vara mycket välbygg, i samma anda o finish som 150:an.

JanOlofHärnström skrev:
Tamrons 2,8/90mm är också välbyggt.

Här är en recension (visserligen med Ca-fattning men det kvittar nog):
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tamron_90_28/index.htm
Jag antar att man kan ha olika definitioner på vad som anses vara välbyggt. Jag tycker nog att Tamrons 90 mm är hyggligt välbyggt med för all del förtroendeingivande plast som knappast går sönder i första taget. Men Sigmas macron 105, 150, 180 mm ger i mitt tycker en professionell känsla fullt jämförbar med Canon och Nikons proffsgluggar.

Min kompis Ove Lundqvist har Minoltas makro och det är verkligen skarpt, men om det är så pass mycket bättre än andra märken att det är värt priset vet jag inte. Det var Ove (och allas vår Canon-expert Jeppe på FS) som rekommenderade mig att köpa Sigmas 150-makro och det är både tungt och rejält byggt och ger en "kassaskåpskänsla". Kan väl tillägga att det följde med både stativfäste samt motljusskydd till det.

Sans skrev:
Min kompis Ove Lundqvist har Minoltas makro och det är verkligen skarpt, men om det är så pass mycket bättre än andra märken att det är värt priset vet jag inte. Det var Ove (och allas vår Canon-expert Jeppe på FS) som rekommenderade mig att köpa Sigmas 150-makro och det är både tungt och rejält byggt och ger en "kassaskåpskänsla". Kan väl tillägga att det följde med både stativfäste samt motljusskydd till det.
Den är sett utifrån alla aspekter en mycket bra och prisvärd macrooptik.

Sans skrev:

hur långt ifrån kan man stå för att få t.ex en vanlig ros att fylla hela bilden med sigmas 150mm ?

Sigma vs Minolta

En aspekt som kan vara viktig i sammanhanget vid val av "original" eller "pirat" är vilket andrahandsvärde objektivet kommer att ha efter ett par år. Jag äger två Sigmaobjektiv, bl a deras 180/3,5 makro som är aktuellt i detta sammanhang. Ett underbart objektiv i många fall, hög optisk kvalitet, många användningsområden, stativfäste etc. Just detta objektiv har i många tester fått högre testbetyg än motsvarande original. Min synvinkel i denna "tråd" är att objektivets ytskikt inte alls står pall för en fotograf som jobbar i alla väder. Mitt objektiv ser inte alls bra ut på utsidan och därmed så sjunker andrahandsvärdet, vilket kan bli en dyr affär i längden... Noterbart är att jag köpte mitt objektiv 2003 och att ytskiktet på dagens Sigma-objektiv kanske är bättre. Så mina minus på detta objektiv är ytskiktet och den slöa autofokusen. Men som sagt, det är ett underbart objektiv och den slöa autofokusen och det fula ytskiktet kan jag leva med. Just mångsidighet är detta objektivs stora fördel. Ofta, när jag vill banta packningen, lämnar jag mina telebrännvidder hemma och tar med telemakrot. Den ger fin kvalitet även på långt håll. Titta på dessa länkar så ser du vad jag menar med just mångsidighet:

http://www.magba.se/files/3-1000-full.html
http://www.magba.se/files/4-1049-full.html
http://www.magba.se/files/6-1036-full.html
http://www.magba.se/files/6-1035-full.html
http://www.magba.se/files/6-1038-full.html

Ps. De äldre Minoltagluggarna har en mycket hög kvalitet i konstruktion och optik. Faktum är att jag varit nära att byta system vid ett flertal tillfällen men bestämt mig för att vänta på ett digital hus som jag kan gå över till. Och nu är Sony på G...

ondjultomte skrev:
hur långt ifrån kan man stå för att få t.ex en vanlig ros att fylla hela bilden med sigmas 150mm ?
Jag har inte provat det (än) så jag vet inte, men jag får väl skriva upp det på att-göra-listan. När jag tar bilder så är jag så inne i processen och helt uppslukad av det kreativa och jag tänker inte på hur nära jag är motiven. :eek:)

Sans skrev:
Jag har inte provat det (än) så jag vet inte, men jag får väl skriva upp det på att-göra-listan. När jag tar bilder så är jag så inne i processen och helt uppslukad av det kreativa och jag tänker inte på hur nära jag är motiven. :eek:)

heh, jag funderar på om det är värt att satsa på 150mm istället , om man hittar någon "mysig" insekt eller annat små djur vill man ju inte skrämma iväg dem bara för att kunna ta en närbild.

ondjultomte skrev:

Du får skala 1:1 på 38 cm avstånd och skala 1:2 vid ca 52 cm. Har haft Sigma 150 sedan några veckor nu och är mycket nöjd. Objektivet ger (som redan sagts) en professionell känsla i klass med Nikons och Canons bättre gluggar. Jag kollade runt en hel del innan jag valde Sigman. Jag kollade både Tamron och Nikon original och kom fram till att Sigmas 150 var det bästa valet. (Trodde aldrig jag skulle välja Sigma framför Nikon original, men det här objektivet är en höjdare)

Sigma 150 är ett underbart objektiv! Hade Tamron90 tidigare och var nöjd med den optiska kvaliten på det, men Sigmat är betydligt trevligare att jobba med; bättre arbetsavstånd, snabb och tyst internfokusering, bra stativfäste och riktigt rejäl fokusring! Kassaskåpskänsla och suverän skärpa på köpet!

/Per

paul innergård skrev:
Jag måste besvara mig själv med att göra ett tillägg. Sigmas 150 2,8 är byggd som ett kassaskåp och vad jag kunde tyda ifrån Sigmas hemsida så verkar även 75:an vara mycket välbygg, i samma anda o finish som 150:an.
Per skrev:
Sigma 150 är ett underbart objektiv! Hade Tamron90 tidigare och var nöjd med den optiska kvaliten på det, men Sigmat är betydligt trevligare att jobba med; bättre arbetsavstånd, snabb och tyst internfokusering, bra stativfäste och riktigt rejäl fokusring! Kassaskåpskänsla och suverän skärpa på köpet!

/Per
Kan så vara, men just nu levereras inte Sigma 150/2,8 med fattning för Minolta/Sony, åtminstone enligt sigmaphoto.com. För oss Minoltianer är det därmed en, åtminstone i dagsläget, närmast akademisk fråga huruvida den är "bäst". Just nu känns Sigma 105/2,8 som det bärkraftigaste alternativet. Finns för 2700 i USA, knappt 3500 ute i Europa, mot 4100:- på cybetphoto.se. Sonys 100/2,8 för 9000+ är en korsning mellan skämt och rån, mao inget alternativ som jag ser det.

Sigmas 150/2,8 är trots allt intressant - kanske vi ska "tjôta hål i skallen" på Sigma, så att de fattar att de ska fatta den för KM/S också?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar