Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minnesregler för foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske inte det du är ute efter riktigt, men min viktigaste regel - kolla kamerans alla inställningar, minneskort, vitbalans, batterier m.m. innan fototillfället för när man väl börjar fota så är det för sent eller man är för upptagen med fotandet för att vara uppmärksam på alla detaljer. Det är inget kul när man kommer hem med en hel serie bilder tagna med fel vitbalans och fel ISO eftersom man inte ställt om kameran från dagen innan, eller om batterierna tar slut för att man glömt ladda dom.

1/60 s är den närmsta slutartiden vid användande av en handhållen 35 mm-kamera med ett 50 mm-normalobjektiv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Slutartid
Vad menar du med "närmsta"? Alla regler om vilka slutartider som går att handhålla tycker jag att man ska ta med en nypa salt, eftersom det beror på hur kräsen man är, samt hur stadig man är på handen. Har man en mycket högupplöst kamera och vill utnyttja pixlarna ordentligt så behöver nog de flesta betydligt kortare slutartid än 1/60 vid 50 mm brännvidd på småbildsformatet. Handlar det om att fånga ett ögonblick kan man kanske använda en betydligt längre tid.

Vad menar du med "närmsta"? Alla regler om vilka slutartider som går att handhålla tycker jag att man ska ta med en nypa salt, eftersom det beror på hur kräsen man är, samt hur stadig man är på handen. Har man en mycket högupplöst kamera och vill utnyttja pixlarna ordentligt så behöver nog de flesta betydligt kortare slutartid än 1/60 vid 50 mm brännvidd på småbildsformatet. Handlar det om att fånga ett ögonblick kan man kanske använda en betydligt längre tid.

Du har så rätt men jag uppfattade att poängen med tråden var att hitta minnesregler. "Ingen regel utan undantag"

Jag tror faktiskt inte att det funkar om man inte vet varför, och om man vet varför så behöver man ingen regel;-)
Förvisso! Fast ändå... Om jag till exempel förstår exakt varför jag med min kamera på en halvmeters avstånd får cirka två centimeter i skärpedjup med F5.6 och brännvidden 50 mm, så skulle jag ändå föredra att "bara minnas det på ett ungefär" i stället för att räkna ut det exakt vid varje tillfälle.
Nu drog jag bara till med ett (kanske dåligt) exempel, men spåna gärna vidare... ;-)

"Sunny 16" och 1/bränvidden är nog de enda jag använder.

Faktum är att jag blir lika förvånad varje gång hur bra det fungerar med "sunny 16"

M

"Rule of Thirds" dvs att de "heta punkterna" i bilden logger en tredjedel in från över/undersidan och en tredjedel in från vänster/högerkanten.

En regel jag lärt mig av Ken R: "Återställ alla inställningar på kameran, innan du börjar en ny session." Den regeln har räddat mig flera gånger, då jag grabbat tag i kameran efter att ha laborerat med en massa saker. På en Nikon är det kvickt gjort med tvåknapps-reset.

Men det kanske var mer klassiska regler du tänkte på? Soliga sexton och ett genom brännvidden, typ.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar