Annons

Minneskortet sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yankee

Aktiv medlem
Jag fotade upp ett helt 256mb (sandisk cf ultra 2). När jag satt in kortet i datorn så fanns inga bilder där!!!
När jag sedan stoppade tillbaka det i kameran så kunde man inte heller se några bilder där, dock så var kortet fullt så jag inte kunde ta några fler bilder!!

Hursomhelst använde jag ett program som hette RescuePRO som man fick med vid köpet av minneskortet och med hjälp av det så fick jag fram alla bilder.

Min fråga är nu är det någon annan som varit med om liknande och kan jag lita på att kortet fungerar i framtiden eller ska man försöka reklamera det??
 
Nej jag har inte varit med om något liknande. Jag fick å andra sidan inte med något program för att rädda innehållet på minneskortet, sannolikt beroende på att de förväntas fungera.
 
Yankee skrev:
Jag fotade upp ett helt 256mb (sandisk cf ultra 2). När jag satt in kortet i datorn så fanns inga bilder där!!!
När jag sedan stoppade tillbaka det i kameran så kunde man inte heller se några bilder där, dock så var kortet fullt så jag inte kunde ta några fler bilder!!

Hursomhelst använde jag ett program som hette RescuePRO som man fick med vid köpet av minneskortet och med hjälp av det så fick jag fram alla bilder.

Min fråga är nu är det någon annan som varit med om liknande och kan jag lita på att kortet fungerar i framtiden eller ska man försöka reklamera det??

Ultra korten ska ha 10års garanti minst vad jag vet iaf. Jag hade nog lämnat tillbaka det.
 
Jag hade inte heller litat på det något mer...
Men nu blir jag lite orolig, jag har ett Sandisk 512 som jag tagit några tusen bilder med. Det har "försvunnit" typ 2-4 bilder totalt som jag inte lyckats spåra.
Men inte fick jag med något program inte...
 
Yankee skrev:
Jag fotade upp ett helt 256mb (sandisk cf ultra 2). När jag satt in kortet i datorn så fanns inga bilder där!!!
När jag sedan stoppade tillbaka det i kameran så kunde man inte heller se några bilder där, dock så var kortet fullt så jag inte kunde ta några fler bilder!!

Hursomhelst använde jag ett program som hette RescuePRO som man fick med vid köpet av minneskortet och med hjälp av det så fick jag fram alla bilder.

Min fråga är nu är det någon annan som varit med om liknande och kan jag lita på att kortet fungerar i framtiden eller ska man försöka reklamera det??

*Gar inte att skriva alla tecken pa denna dator...*

Felet beror antagligen pa ett fel i kortets filstruktur. Detta hander ibland pa alla mojliga media, sasom harddiskar, disketter och minneskort. Det gar nastan alltid att fixa, antingen med speciella program, windows har dock allt som behovs inbyggt. Jag skulle rekommendera att du formatterar om kortet omedelbums, och sen tar ett antal provbilder for att kolla det; det skulle ju kunna vara ett fel pa kortet med.

Lycka till!
&R
 
På Lexar-korten ligger programmet på kortet när man köper det, men man kan hämta det (gratis) på deras hemsida. Jag antar att man kan hämta motsvarande program från SanDisk.
 
Lite perspektiv på saker.

Och det är i regel inte korten det är fel på utan det rätt så orobusta filformatet FAT. Som förresten är samma filformat som körts under dos sen 80-talet.

Grattis grabbar, ni använder 20 år gammalt teknik som aldrig var tänkt att vara så vida spridd 20 år senare.

Hur många tusentals om inte miljoner minnen tror ni sandisk har ute. Dom har dessutom varit med och tagit fram alla idag på marknaden förekommande minnestandarder för digitalkameror utom två. Dom vet säkert inte hur man bygger korten, nehe då.
 
Precis det du beskriver har jag varit med om, dock inte med mitt kort. (Använder du Mac så kan det bli mycket skit om man glömmer att mata ut det gamla kortet ur läsaren och bara trycker i ett nytt.)
Jag tror i alla fall att det är minneskortläsaren det handlar om. Kolla den istället för att fokusera helt på kortet. Är det fel på kortet brukar det märkas vid fotograferingen, med ? istället för bilder på displayen. (Dessutom är ju korten väldigt känsliga för statisk elektricitet, som kanske orsakade en liten kortslutning i kortet.)
 
Precis så gick det till när jag trodde att jag förlorade 1 GB bilder i somras. Jag ryckte ur kortet lite lagom vårdslöst ur kortläsaren o pillade i ett nytt. Då försvann bilderna både på det kortet i kortläsaren och när jag satte tillbaka det i kameran!

Räddningen blev Photo Rescue. Alla bilderna räddade och kortet (Microdriven) har fungerat utmärkt sedan dess. Jag testade att göra om felet och det uppstår när jag bara drar ur kortet istället för att mata ut det på "rätt sätt" och sedan byter till ett annat kort... sålänge jag använder samma kort är det inget problem (eller matar ut via mata ut kommandot)

Macintosh - förstås.

Förklara det den som kan!?
 
Vet inte om OS9 är känsligare än X, för vårdslösa urdragningar. Vad jag förstår så kan man inte mata ut ett kort ur PC, utan det matas ut automagiskt när man tar det ur läsaren.
 
Även grannens PC protesterar med nån ilsket blinkande signal om man bara rycker ur kortet eller usb-sladden...
Jag kör OS-X o gjorde det även när malören ovan inträffade. Så nu är jag extra försiktig när jag kör på två olika kort samma dag...
 
Jo, den brukar ju bli tokig när man sliter ur firewire-prylar utan att mata ur. ähh vad gammalmodigt, när ska datorn fatta att det inte sitter en kontakt inpluggad!!!
 
Jag har jobbat ganska mycket med minnen och hårdtestat dem. Och vill man provocera är det inte speciellt svårt att få ett kort att balla ur totalt. Sen är min erfarenhet att minneskort är individer som kan bete sig olika trots att de är utav samma fabrikat och samma batch. Det som troligtvis hände var att filtabellen eller något annat med filsystemet blev korrupt. Om det händer igen så skulle jag nog faktiskt överväga att skaffa ett annat kort (om man inte rannsakar sig själv och inser att det faktiskt var ett handhavandefel). Sen ska man väl vara noga med att när kameran skriver data ner på kortet inte bryta strömmen och sånt där, men det säger ju sig självt.
 
HDFS) (KGS skrev:
Precis så gick det till när jag trodde att jag förlorade 1 GB bilder i somras. Jag ryckte ur kortet lite lagom vårdslöst ur kortläsaren o pillade i ett nytt. Då försvann bilderna både på det kortet i kortläsaren och när jag satte tillbaka det i kameran!

Räddningen blev Photo Rescue. Alla bilderna räddade och kortet (Microdriven) har fungerat utmärkt sedan dess. Jag testade att göra om felet och det uppstår när jag bara drar ur kortet istället för att mata ut det på "rätt sätt" och sedan byter till ett annat kort... sålänge jag använder samma kort är det inget problem (eller matar ut via mata ut kommandot)

Macintosh - förstås.

Förklara det den som kan!?

Korrupt filtabell.
 
Prova att köra programmet checkdisk på kortet med passande växlar när det sitter i kortläsaren, det brukar ju faktiskt gå att rädda fulla mappar som rapporteras som tomma med det, dvs. när filtabellen är korrupt på något sätt.

Prova "chkdsk g: /x /f". "g:" måste ersättas med enhetsnamnet på din kortläsare, /f kan ersättas med /r, men då kan korrupta delar av filer skrivas över med nollor, vilket definitivt kan sabba en bild, ibland måste man ju offra något för att få något annat dock...
 
Det finns ett par enkla regler som man kan följa om man vill undvika de vanligaste problemen:

1. Formatera kortet i kameran.
2. Öppna inte kortluckan när kameran läser eller skriver på kortet.
3. Sätt i kortet i kortläsaren och kopiera över filerna till hårddisken. Gör inget annat med kortet i datorn.
4. Mata ut kortet korrekt ur kortläsaren.
5. Gå till punkt 1. (Radera inte kortet, formatera.)
 
Jag jobbar just med att återställa minneskort (bland annat) i fotobutik.
Vi använder ett program som heter 'Image Recall' (Även kallat 'Don't Panic 2').

De kort som kortläsaren känner igen (men då oftast har korrupta filer eller verkar tomma) kör vi direkt, När datorn inte ens känner av kortet formaterar vi kortet i en digitalkamera först (OBS! Ej i datorn) och därefter brukar programmet hitta de försvunna bilderna.
Ibland krävs en viss modell av digitalkamera för att formattera kortet.

Programmet som följer med vissa Sandiskkort är absolut inte lika bra som 'Image Recall' tyvärr.

Vi upplever att olika kort har olika benägenhet att 'krascha' beroende på vilken kombination av kortläsare/kortmärke som används. (som även tidigare nämnts i denna tråd)

Vi har räddat ca 200 minneskort, och i 90% av fallen har vi hittat alla bilder på korten. Några av de få kort som inte gått att rädda har vi lyckats återställa bilder med ett annat program som heter 'R-Studio FAT'. Bara ca 4 kort har varit hjälplöst trasiga och itne ens gått att formattera.

/Tomas



Yankee skrev:
Jag fotade upp ett helt 256mb (sandisk cf ultra 2). När jag satt in kortet i datorn så fanns inga bilder där!!!
När jag sedan stoppade tillbaka det i kameran så kunde man inte heller se några bilder där, dock så var kortet fullt så jag inte kunde ta några fler bilder!!

Hursomhelst använde jag ett program som hette RescuePRO som man fick med vid köpet av minneskortet och med hjälp av det så fick jag fram alla bilder.

Min fråga är nu är det någon annan som varit med om liknande och kan jag lita på att kortet fungerar i framtiden eller ska man försöka reklamera det??
 
Jag har nu fått en liknande problem.

Jag har en bunt CF Sandisk Ultra 256MBkort, som jag köpte i samband med min första digitalkamera; Nikon Coolpix 950 för kanske 7 år sedan...
Dessa kort har hängt med ett tag. Kameran blev senare en D100 och sen en D2x och en D200. Har inte haft problem med dem för än nu.

Så här går det till: Jag plåtar, tömmer kortet i datorn, Mac, tar ut kortet, formaterar kortet i kameran...och nu då på senare tid, händer inget efter formateringen.

Kortet förblir fullt (om jag nu fyllt det) men jag kan inte se några bilder i kameran. Laddar jag in det i datorn, kan bilderna finnas kvar.
Tänkte först att de gammla 256MBkorten gjort sitt, de är ju nu så pass gammla, men har just NU samma problem med ett sprilans nytt Sandisk 4GB Extreme III och D300.

Kan tillägga att jag inte längre blandar korten i de olika kamerorna. Varje modell har sina kort.

Vad gör jag för fel?

Bilderna finns ju där, så inget är förlorat, men jag vill veta att jag säkert tömmer mina kort!

Hjälp hjälp!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.