Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Hej igen, nu verkar precis alla mina minneskort krångla. Ett säger: fel på minneskort och under står det låst. De andra säger: fel på minneskort. Men vissa av dem går att använda en stund innan det blir fel igen. Den som är låst går ej så det är väl bara att slänga då. Och nej har inte klickat på den som låser minneskortet.
Har ni så här mycket krångel med era minneskort? Är det bara så att mina är för gamla då jag ständigt fotar och tar ut bilderna på en gång och sätter i dem igen i kameran. Blir de äldre när man gör så för ofta?
Och till den stora frågan, vilket minneskort ska jag nu köpa som inte kostar skjortan? Och hur många Gb eller Mb ska den vara på? Jag har liksom ingen aning. Jag fotar ju ofta och tömmer minneskortet på en gång. Och min kamera är en Canon Powershot G7X Mark II.
Mvh Eva

Har du testat att markera kryssrutan för att lågnivåformatera i kameran? Det står i manualen att man ska göra så när det börjar bli långsammare.

Hur gamla minneskort har du? Har du minneskort som är graderade i MB kan det nog vara så att dom har passerat bäst före datumet.

Prova dock som PeterWem skrev att formatera dom först.

Och till den stora frågan, vilket minneskort ska jag nu köpa som inte kostar skjortan? Och hur många Gb eller Mb ska den vara på?
Du kan köpa minneskort på upp till 128 GB av typen SD, SDHC eller SDXC. Det behövs inga jättesnabba varianter, så ett kort med 64 GB får du för ungefär 200 kr.

Normalt krånglar minneskort i princip aldrig. Jag har inte haft problem med minneskort på de senaste 15 åren. Kolla om du kan köra dem i en annan kamera. Om de funkar bra där ligger nog felet nån annanstans.

Och tänk på att alltid formatera minneskortet i kameran efter att du tömt det! Har du gjort detta hela tiden kan det vara fel på din kamera och en enhet kan behövas bytas ut. Har själv råkat ut för detta med EOS 5D MkIII som blev obrukbar efter fotografering en dag i varmt land. Jag hade tur och försäljaren tog detta på garantin även om det var 40 grader Celsius vid vistelsen hela tiden på fotosemestern (Rajala). (Givetvis hade jag backupkamera och tur var det).

Har du testat att markera kryssrutan för att lågnivåformatera i kameran? Det står i manualen att man ska göra så när det börjar bli långsammare.
Lågnivåformatera eller så kallas grundformatera (ej snabbformatera). Det testar verkligen minnes kort i skicket. Guldkontakter på minnes kort ska vara rena och fina.

Hur gamla minneskort har du? Har du minneskort som är graderade i MB kan det nog vara så att dom har passerat bäst före datumet.

Prova dock som PeterWem skrev att formatera dom först.
Ja tyvärr så har jag ingen aning om när jag köpt dem men de verkar nog som du säger passerat bäst före datum. Den som låst sig helt är en Kingston schc 8 GB. De två som funkar ibland och ibland inte är en Kingston SD 2 GB och en SanDisk Ultra SCHC 64 GB.
Mvh

Du kan köpa minneskort på upp till 128 GB av typen SD, SDHC eller SDXC. Det behövs inga jättesnabba varianter, så ett kort med 64 GB får du för ungefär 200 kr.
Ja jag vet bara inte vad det är för mening att köpa ett med mer GB än lite för jag tömmer dem som sagt varje gång jag fotat. Och sparar aldrig bilder i dem.
Mvh

Och tänk på att alltid formatera minneskortet i kameran efter att du tömt det! Har du gjort detta hela tiden kan det vara fel på din kamera och en enhet kan behövas bytas ut. Har själv råkat ut för detta med EOS 5D MkIII som blev obrukbar efter fotografering en dag i varmt land. Jag hade tur och försäljaren tog detta på garantin även om det var 40 grader Celsius vid vistelsen hela tiden på fotosemestern (Rajala). (Givetvis hade jag backupkamera och tur var det).
Nä har nog slarvat med att formatera minneskorten, så jag måste nog börja göra så då.
Mvh

Lågnivåformatera eller så kallas grundformatera (ej snabbformatera). Det testar verkligen minnes kort i skicket. Guldkontakter på minnes kort ska vara rena och fina.
Ja mina guldkontakter är alltid rena och fina. Nu blev det lite överkurs: lågnivåformatera och grundformatera? Vad är det?
Mvh

Normalt krånglar minneskort i princip aldrig. Jag har inte haft problem med minneskort på de senaste 15 åren. Kolla om du kan köra dem i en annan kamera. Om de funkar bra där ligger nog felet nån annanstans.
Ja tack. får kolla upp det men jag tror jag kollade en av dem i en annan Canon Ixus och det var fel där med på minneskortet. De är säkert gamla och välanvända.
Mvh

Jag har haft ett antal minneskort som gått sönder, minst 10st genom åren. Dom har dock alla tvärdött.
Vad beror det på tror du, använder du dem ofta och tar ut och in dem ofta? Jag flyttar ju dem hela tiden till min Hama mojäng och för över dem till min dator.
Mvh

Ja mina guldkontakter är alltid rena och fina. Nu blev det lite överkurs: lågnivåformatera och grundformatera? Vad är det?
Mvh
Det finns bara lågnivåformatera eller formatera när det kommer till Canons kameror med SD-kort.

Formatera görs snabbt och man kan återskapa bilderna med program efteråt.

Lågnivåformatera gör du för att återfå prestanda. Bilderna kommer du inte kunna återskapa.

Jag skulle tro att du kommer långt genom att lågnivåformatera de krånglande minneskorten.

Senast ändrad:
Dom är nog helt enkelt inte odödliga. Tror inte det är mekanisk utnötning av kontakterna. Det är nog elektroniken i dom som går sönder.

Jag har på två SD-kort råkat ut för att en liten kantbit på ena långsidan närmast den ända där kontaktytorna finns helt enkelt gått av. Det resulterade i att kortet inte fungerade i en läsare men funkade i en annan. Biten som gått av var så liten att det tog ett tag innan jag såg det och först efter att jag jämfört två olika kort och då såg att det fattades en bit på det ena. Andra gången det hände visste jag vad jag skulle leta efter så då gick det snabbt att hitta felet. Kan kanske vara värt att kolla de olika korten om det fattas en liten bit plast på kanten.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar