Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Matteee

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag undrar lite om det är stor skillnad mellan minneskorten. Tänker själv köpa ett 128MB till min nya kamera - Minolta F200.
Och tänkte då främst på SanDisk eftersom stället jag ska beställa ifrån har det.

Men Cyberphoto säljer Panasonics kort.

Så Är det någon större skillnad?

/Matte
 
Till en enklare kompaktdigital så märker man ingen större skillnad, det som kan skilja lite mellan olika kort är hastigheten. Har man tex en snabb 5-6-megapixelkamera så märker man nog skillnad, även överföring till datorn går snabbare med ett snabbare kort.

Sandisks standardkort är inte direkt kända för att vara snabba men är mycket pålitliga & bör passa dig perfekt, man ska vara lite försiktig med sk nonamekort som kan vara lite kinkiga i vissa kameror.

Har själv 2 st Sandiskkort till min Dimage 7i & är mycket nöjd.

Larsa
 
Köp Panasonic SD-kort

Jag har precis som du en Minolta F-200 och grunnade på vilket märke på SD-kort jag skulle välja, men det blev till slut Panasonic 256MB.
Panasonic är betydligt snabbare än tex Sandisk och har fått mycket bra testresultat i olika tidningar.
Cyberphoto berättade att dom ockå hade haft kvalitetsproblem med just Sandisk SD-kort vilket gjorde att mitt val blev lätt trots att Panasonic är något dyrare.
 
Re: Köp Panasonic SD-kort

sama skrev:
Jag har precis som du en Minolta F-200 och grunnade på vilket märke på SD-kort jag skulle välja, men det blev till slut Panasonic 256MB.
Panasonic är betydligt snabbare än tex Sandisk och har fått mycket bra testresultat i olika tidningar.
Cyberphoto berättade att dom ockå hade haft kvalitetsproblem med just Sandisk SD-kort vilket gjorde att mitt val blev lätt trots att Panasonic är något dyrare.


Att sveriges mest sålda minneskort som Cyberphoto alltid har rekommenderat helt plötsligt skulle ha kvalitetsprobem tycker jag verkar vara lite mysko.

Antar att mängden Sandiskkort jämfört med Panasonickort som är sålda i detta land inte går att jämföra, Sandisk är stora & tillverkar kort åt många stora tillverkare, kanske åt Panasonic. Va vet jag?

Ang. snabbhet så vet jag inte om Panasonics kort är snabbare än tex Sandisks Ultrakort som är lite dyrare än standardkorten.

Jag försvarar inte Sandisk på nåt sätt men är lite konfunderad över att det påstås att Cyberphoto säger sig ha haft kvalitetsproblem med sitt förmodligen mest sålda kort, det enda andra alternativet på Cyberphoto är Lexar som ligger en prisklass över.

Jag undrar samuel, vem har övertygat dig om att Pansonic är bättre, knappast cyberphoto för dom säljer inte det märket, nån duktig försäljare kanske?

Mattias. Du kan lugnt köpa ett standard sandisk eller ett dyrare Panasonic, snabbheten är inte viktig i ditt fall, kameran kräver inte ett snabbt kort. Läsningen till dator från kortläsare kan vara jobbig om man har kort över 1GB, i ditt fall med en 128 så pratar vi 2-3 minuter att läsa in all data från ett "slött" sandiskikort.

Betala inte för mycket, snabbheten på kortet är förhållandevis ovesäntlgt för din kamera & minneskortstorlek.

Larsa
 
Senast ändrad:
kufen skrev:
Om du planerar att använda en separat kortläsare lönar det sig med snabbare minne. Här finns en liten jämförelse mellan olika tillverkares CF:
http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/


Herregud, 2 eller 4 miuter för mattias att läsa in sitt minneskort!!!!

Han ska köpa ett 128M-kort & använda det i sin F-200. Inläsningen med det slöaste kortet han kan hitta tar med en normal USB-kortläsare max 2-4 minuter!!!

För en kille som fotat analogt i över 20 år & ibland väntat i 2 veckor på resultatet så ter sig dessa siffror som ganska absurda!


Mattias:

Det du behöver är ett säkert billigt kort, Glöm snabbheten, den behöver du inte, nu får du själv välja.

Larsa.
 
Hej!

Ja det står på Cyberphotos hemsida att dom är bäst och så, men dom säljer inga andra, så man har ju inga alternativ där. Dom är säkert jättebra, men jag ska köpa ett 128MB Sandisk, TROOOOR JAG!

Du, hur många bilder han du fota med ett 256MB? Alltså hur många bilder ryms?

Nöjd med kameran annars?

/Mattias
 
Tack

Tack för det!
Jag tror väl inte att det är sån stor skillnad, men jag vet ju inte!
Tack i allafall för svaret, tack tack!

Jag kommer beställa SanDisk-kortet.

/Matte
 
Svar till Larsaz

Larza skrev:

Jag undrar samuel, vem har övertygat dig om att Pansonic är bättre, knappast cyberphoto för dom säljer inte det märket, nån duktig försäljare kanske?

Svar:

Jag ställde frågan via e-mail till Cyberphoto om vilket SD kort dom rekommenderade av SanDisk eller Panasonic.

Cyberphoto svarade mig att Sandisk är en alldeles ypperligt bra kort tillverkare, dock så hade dom haft kvalitetsproblem på just Secure Digital korten och rekommenderade Panasonic just för SD kort istället eftersom Panasonic har visat absolut högsta klass och är dessutom snabbare än tex Sandisk.


Efter det svaret beställde jag ett Panasonic 256 MB SD kort av Cyberphoto som jag fick för några dagar sedan.

Menade du att Cyberphoto inte säljer Panasonic?
Jag köpte mitt där som sagt iallafall.
 
Funktionen Movie-clip kan kräva snabbare minneskort för att fungera optimalt. Nu kanske det långsammaste SD-minnet är snabbt nog men det vet jag inte. Jag rekommenderar dig i alla fall att köpa minst 256 Mb till en 4 Mpixel kamera. Tyvärr så är ju SD inte lika prisvärt som CF.
 
Det är bara det att det blir så himlarns dyrt! Jag måste nog klara mig med 128MB... Sen kommer ju batteriladdare och sånt till också.

/Matte
 
Re: Svar till Larsaz

sama skrev:
Larza skrev:

Jag undrar samuel, vem har övertygat dig om att Pansonic är bättre, knappast cyberphoto för dom säljer inte det märket, nån duktig försäljare kanske?

Svar:

Jag ställde frågan via e-mail till Cyberphoto om vilket SD kort dom rekommenderade av SanDisk eller Panasonic.

Cyberphoto svarade mig att Sandisk är en alldeles ypperligt bra kort tillverkare, dock så hade dom haft kvalitetsproblem på just Secure Digital korten och rekommenderade Panasonic just för SD kort istället eftersom Panasonic har visat absolut högsta klass och är dessutom snabbare än tex Sandisk.


Efter det svaret beställde jag ett Panasonic 256 MB SD kort av Cyberphoto som jag fick för några dagar sedan.

Menade du att Cyberphoto inte säljer Panasonic?
Jag köpte mitt där som sagt iallafall.

Ok har dom sagt så så kanske det har funnits problem med just SD-kort, har dock både SD & CF kort från Sandisk själv & dom funkar ypperligt.

Eftersom Sandisk tillverkar kort åt så många så är det dock lite konstigt. Jag slarvade lite när jag tittade på Cyberphotos hemsida & tittade på CF-kort, av dom hade dom inte Panasonic. Det är möjligt att dom har dom i SD.

Ang. SD-kort så är dom redan så snabba så att jag har svårt att tro att det ska vara nåt problem i en digitalkompakt.

Mvh/Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.