Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Minneskort till systemdigital - alltid på tapeten
- Trådstartare elohim
- Start datum
Micke R
Aktiv medlem
Har haft två till min D70 och även använt det största den senaste veckan i min nyinskaffade D200.
Sandisk Ultra II 512mb som jag använt undermer än två år och som fungerat perfekt hela tiden.
Sandisk extreme III 2gb som krånglade redan när jag fick det för 18 mån sedan. När jag tog mer än 50 raw-bilder på det var det 1-5 bilder som inte kunde föras över till datorn varken via kameran eller min sandisk-kortläsare.
Skickade in det till Zebramedia men dom kunde inte hitta något fel och vill inte byta ut det. När det kom tillbaka var det samma fel, jag fyllde det fullt med 340 rawbilder och två av bilderna kunde jag inte komma åt.
Dock la kortet av helt när jag skulle tömma det med kameran och nu bytte Zebramedia ut det utan problem.
Det nya kortet (likadant) har fungerat perfekt i över ett år nu.
Sandisk Ultra II 512mb som jag använt undermer än två år och som fungerat perfekt hela tiden.
Sandisk extreme III 2gb som krånglade redan när jag fick det för 18 mån sedan. När jag tog mer än 50 raw-bilder på det var det 1-5 bilder som inte kunde föras över till datorn varken via kameran eller min sandisk-kortläsare.
Skickade in det till Zebramedia men dom kunde inte hitta något fel och vill inte byta ut det. När det kom tillbaka var det samma fel, jag fyllde det fullt med 340 rawbilder och två av bilderna kunde jag inte komma åt.
Dock la kortet av helt när jag skulle tömma det med kameran och nu bytte Zebramedia ut det utan problem.
Det nya kortet (likadant) har fungerat perfekt i över ett år nu.
sukram
Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Ett kort med utsliten logo (vet inte fabrikatet alltså - men det var det billigaste jag hittade när jag köpte det), SD, 256MB, som oftast ligger i bakfickan på jeansen, om jag glömmer mina större kort hemma.
Används till, och har använts till diverse kameror, till mp3-spelare, till att flytta bilder och dokument mm.
Vid ett tillfälle skrev jag upp ett telefonnummer på kortet (med penna alltså).
Kortet är också tvättat en gång, 40 eller om det var 60 grader, med sköljmedel (havsbris). Som tur var körde jag det inte i torktumlaren, däremot centrifugerades det.
Och jo, kortet fungerar forfarande perfekt. Måste ibland gnugga lite på kontakterna dock.
Min första tanke är ... du msåte vara dum som använder det =) hoppas du inte förlitar dig helt på det och inte har backup på det du flyttar osv =) känns som det sjunger på sista meldin.
ulltand
Aktiv medlem
sukram skrev:
...Min första tanke är ... du msåte vara dum som använder det...
Min första tanke var... Läser inte folk inläggen ordentligt?
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
IBM Microdrive 4GB OEM : Inga problem (förutom hastigheten). Använt detta i över tre år
Ridata 133x 4GB: Inga problem (förutom att det är lika långsamt som microdriven i min mkII)
Sandisk Extreme III 4GB: Skrivfel på minnesbank efter 6 månader, utbytt utan frågor. Nya kortet har funkat utan problem i 3-4 månader.
Ridata 133X ???
Stämmer det Jesper..........
sukram
Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Min första tanke var... Läser inte folk inläggen ordentligt?
Pikar du mig så får du gärna berätta varför.
EKA
Aktiv medlem
Sandisk & IBM
Kört Nikon D2h mot IBM microdrive 1GB i ett par års tid utan problem, dock lite segare än nedanstående.
Även kört några Sandisk Extreme III 1GB mot Nikon D200 under de sista nio månaderna utan några problem.
Kan rekommendera SanDisk Rescue Pro (medföljer Extreme-korten) i fall du raderar ett kort av misstag, det fixade alla bilderna på korten som fanns, som jag av misstag raderat. Dock kan det inte greja bilder som redan skrivits över en gång till på samma minnesplats på kortet.
Kört Nikon D2h mot IBM microdrive 1GB i ett par års tid utan problem, dock lite segare än nedanstående.
Även kört några Sandisk Extreme III 1GB mot Nikon D200 under de sista nio månaderna utan några problem.
Kan rekommendera SanDisk Rescue Pro (medföljer Extreme-korten) i fall du raderar ett kort av misstag, det fixade alla bilderna på korten som fanns, som jag av misstag raderat. Dock kan det inte greja bilder som redan skrivits över en gång till på samma minnesplats på kortet.
boris.bonasin
Aktiv medlem
Ridata Pro 150X CF 8GB - Nikon D200.
Inköptes istället för en hårddisk i somras till en resa. Inga som helst problem och minst lika snabbt som Sandisk Extreme III.
Sandisk Extreme III CF 1GB & 4GB - Nikon D200.
Inga som helst problem. Snabba och bra.
Inköptes istället för en hårddisk i somras till en resa. Inga som helst problem och minst lika snabbt som Sandisk Extreme III.
Sandisk Extreme III CF 1GB & 4GB - Nikon D200.
Inga som helst problem. Snabba och bra.
sukram
Aktiv medlem
boris.bonasin skrev:
Ridata Pro 150X CF 8GB - Nikon D200.
Tycker du inte det är lite risky att ha ett jättekort, än låt oss säga 4st 2gig? En funderingara som jag snuddat vid när det gäller kortinköp.
t_mauritsen
Aktiv medlem
512 meg Ultra II sedan 2003
2 gig Lexar 133x sedan sommar 2006
2 gånga 2 gig Extreme III sedan höst 2006
Alla har funkat till 100 procent på 300d och 5d.
2 gig Lexar 133x sedan sommar 2006
2 gånga 2 gig Extreme III sedan höst 2006
Alla har funkat till 100 procent på 300d och 5d.
Robert_Vallentuna
Aktiv medlem
SanDisk Extreme IV, 2Gb
SanDisk Extreme III, 2Gb
SanDiks Extreme III-SD, 2Gb
Kingston ElitePRO CF, 4Gb
Körde dem i Eos 1Dmk2 och nu i fruns 400D utan problem (inte SD och Kingstonkortet).
SanDisk Extreme III, 2Gb
SanDiks Extreme III-SD, 2Gb
Kingston ElitePRO CF, 4Gb
Körde dem i Eos 1Dmk2 och nu i fruns 400D utan problem (inte SD och Kingstonkortet).
hornavan
Aktiv medlem
billigare än film
Snart är minneskorten billigare än film och då behöver man kanske bara använda kortet en enda gång!
Tänk så praktiskt. Vilken backup det blir att aldrig behöva radera ett kort.
Idag kan jag köpa (på firman) ett kort för ca 100 kronor per gigabyte(utan moms) Det betyder att varje RAW-fil på tex min 30D kostar en krona!
Det är billigare än film!
Som utvecklingen ser ut idag så dröjer det bara några månader innan priset halverats ytterligare; då är diskussionen om hur många gånger man kan använda ett kort ganska onödig.
Det går bra att jämföra med CD och DVD. Idag kostar de nästan ingenting i jämförelse hur det såg ut för några år sedan.
Hurra hurra!
Snart är minneskorten billigare än film och då behöver man kanske bara använda kortet en enda gång!
Tänk så praktiskt. Vilken backup det blir att aldrig behöva radera ett kort.
Idag kan jag köpa (på firman) ett kort för ca 100 kronor per gigabyte(utan moms) Det betyder att varje RAW-fil på tex min 30D kostar en krona!
Det är billigare än film!
Som utvecklingen ser ut idag så dröjer det bara några månader innan priset halverats ytterligare; då är diskussionen om hur många gånger man kan använda ett kort ganska onödig.
Det går bra att jämföra med CD och DVD. Idag kostar de nästan ingenting i jämförelse hur det såg ut för några år sedan.
Hurra hurra!
boris.bonasin
Aktiv medlem
sukram skrev:
Tycker du inte det är lite risky att ha ett jättekort, än låt oss säga 4st 2gig? En funderingara som jag snuddat vid när det gäller kortinköp.
Visst, det blir inte kul om minnet pajar. Men å andra sidan är det sörre risk att jag tappar bort något minne om jag har massor med minnen med mig.
Nej, jag vill så lite prylar som möjligt med mig när jag reser. Man får väl lita på att prylarna håller
KGS
Aktiv medlem
Extreme IV verkar kul... vilka kameror drar nytta av dem? Jag som nästan bestämt mej för ett Extreme III 2 GB istället för ett NoName 4GB.
Att lagra bilder på minneskort är också en idé för framtiden, fast jag e nog för snål ändå för att lagra så, även om det är billigare än film.
Att lagra bilder på minneskort är också en idé för framtiden, fast jag e nog för snål ändå för att lagra så, även om det är billigare än film.
Robert_Vallentuna
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Extreme IV verkar kul... vilka kameror drar nytta av dem? Jag som nästan bestämt mej för ett Extreme III 2 GB istället för ett NoName 4GB.
Är nog bara HBL som drar nytta av IV korten just nu. Jag köpte IV kort för att det tar bara halva tiden att tanka ur dem jämfört med III kort.
k_k
Aktiv medlem
Jag fortsätter och fråga då jag tydligen aldrig kan bestämma mig.
Är det någon som kan länka till några tester där Ridata 150x finns med, kortet är i allra högsta grad intressant, vet dock inte hur det är med kvaliten. Ett 8gb Ridata kort kostar lika mycket som ett sandisk extreme III 4gb så det är ju rätt stor skillnad i pris, varvid jag har svårt att bestämma mig.
Är det någon som kan länka till några tester där Ridata 150x finns med, kortet är i allra högsta grad intressant, vet dock inte hur det är med kvaliten. Ett 8gb Ridata kort kostar lika mycket som ett sandisk extreme III 4gb så det är ju rätt stor skillnad i pris, varvid jag har svårt att bestämma mig.